Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 8 Julai 2009

BENDA APA BUMIPUTERA ?




MANOHARAN TUNTUT BUKAN MELAYU DIBERI STATUS BUMIPUTERA
- bernama

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah, M. Manoharan menuntut kerajaan supaya memberikan taraf bumiputera kepada bukan Melayu di negara ini.

Tuntutan itu dibuat kerana beliau mendakwa kaum bukan Melayu seolah-olah diasingkan sebagai warga negara termasuk hak-hak mereka dalam perkara tertentu.

Malah, tuntutan itu katanya akan merealisasikan konsep satu Malaysia' yang dibawa oleh Najib Razak.

"Saya minta Perdana Menteri memberikan status bumiputera kepada kaum bukan Melayu yang lahir selepas 31 Ogos 1957.

"Dengan memberikan status yang sama seperti orang Melayu, ia dilihat dapat mewujudkan kesamarataan hak dan keadilan di kalangan rakyat di negara ini," katanya ketika selepas sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

KAH KAH KAH…

Kah kah kah… INI BIOL PUNYA PERMINTAAAN…kah kah kah..

Kah kah kah… NAK BUAT APA JADI BUMIPUTERA…kah kah kah..

Kah kah kah…INGAT KALAU JADI BUMIPUTERA …. HIDUP SELESA…kah kah kah…

Kah kah kah… YB KITA INI MACAM TAK ADA SEKOLAH POLITIK…kah kah kah…

Kah kah kah… ADA BERJUTA JUTA BUMIPUTERA…. HIDUP KAIS PAGI MAKAN PAGI…. kah kah kah…

Woit… AGENDA PERJUANGAN BUKAN NAK JADI BUMIPUTERA…kah kah kah…

Kah kah kah… AGENDA PERJUANGAN ADALAH KEADILAN UNTUK SEMUA WARGA…kah kah kah…

Kah kah kah… NEGARA INI MILIK ANAK SEMUA BANGSA…kah kah kah..

Woit…MACAM MANA YB INI MASUK POLITIK ?....kah kah kah..


11 ulasan:

hari berkata...

bodoh betul YB ini. Sudah beri peluru kepada UMNO untuk kutuk semua bukan melayu. sekarang UMNO akan kata semua bukan melayu kurang ajar dan nak cabar hak melayu...

Tanpa Nama berkata...

bang PPSMI dihapuskan, pukimak betol tahun 2o12 baru dimansuhkan, sial!!!!!!!!!!!!! kami nak serta merta sial kerajaan, babi, habis jahaman anak bangsa dengan nafsu kontrak korang korang boleh tnagguh lagi, terus dan terus perjuang ppsmi! SERTA MERTA! SERTA MERTA! SERTA MERTA!

Tanpa Nama berkata...

betul bukan manohara ke yang mohon status UMNgOkputar?hau hau hau...camno ni PPSMI sampai 2012 apsal? kontrek tamat masa tu ke? Sial punya Mamak Belukang! Wak Sembab tolor dah sontot ke? Mungkin taktik nak perbodoh melayu cara baru kot! TT tak sebodoh itu kan....

Tanpa Nama berkata...

Buto la. Cakap Bahasa Kebangsaan pun lu orang kantoi, lagi mau cerita banyak.

Tanpa Nama berkata...

I support Pakatan ,and also teaching in Math and Science, I am last batch student who use BM , In university, we can't compete with the next batch's student who study in English:) we see the different in front of our eye :)This is good policy ..

main reason teaching math and science in english is not to learn english. But it will some how strengthen your english due to exposure. I feel sad for the next student who going to use mother tough language, you got too work really hard to compete with those who study using english ... dont beleive, walk in to Taylor's college, Sunway college ,or even inti college simply pick any student, and ask their opinion ! I am sure they won't agree with the latest decision by UMNO! dont compare public uni which is going backwards.

not to offense anyone :) just my view:)

nami o fish berkata...

kepada ADUN Kota Alam Shah,M Manoharan.

macam mana lu boleh jadi YB ni beb?
lu tak tau ke apa problem?
lu ingat semua melayu kaya ke?semua beli rumah banglo RM24 juta ke?

weh,cuba pergi kat Giant Klang tu,pergi Jusco Bukit Tinggi.Berapa ramai Bumiputra yang jadi buruh kat dalam tu?

Hak apa?Hah?Weh,kalau dah buruh tu mana ada hak bersuara.Tak caya jadi sehari la kerja Tesco angkat kotak!

Masalah yang berlaku sekarang bukan sebab bangsa ke,agama ke,bumiputera ke apa.

Masalah sekarang ni adalah pertentangan kelas.Kelas masyarakat.Yang kaya dan yang miskin.Takde kait mengait dengan bangsa,ngok!

Lu ni Manoharan ke Manohara?hahaha!

p/s:ahli politik semuanya sama je la beb.sume kaki kelentong.

Lee Copper berkata...

YB ni merapu. Akupun tak pernah cakap kat orang aku bumiputera.

Tanpa Nama 15:43 ini lagi merapu. Patutlah komen dalam english pun tak betul tenses and grammer. Lu jadi cikgu sains dan matematik. Kah..kah..kah... Eloklah PPSMI dimansuhkan.

Dunia Firdaus berkata...

Status bumiputera penting beb, dapat biasiswa, beli susu murah sikit, dapat kad diskaun, kontrak direct nego, duit mencurah2, dapat basikal, dapat topi sudu, dapat t-shirt, yang paling penting dapat masuk UMNO

Kah Kah Hehhhhh

HaHs berkata...

To anynomous who supports PPSMI!
I know the reason why you are supporting PPSMI! That is because you received an extra allowances from Ministry in your pay slip. After they return back to the old policy. They will take your allowances back. That is the big reason for you to not agree with the old policy. Furthermore, the people intelligent is not on whether you can speak or write in english. It is the idea and knowledge that you struggle out in everything you do. I had seen a lot of peoples or teenagers especially in town such in PJ, SJ or KL that can speak english fluently, but still lepak at shopping complex or disco with a lot of social activities. Most of them cannot even pass their college and do nothing with their english language just by finishing their family monies. I see a lot of professional that not really good in english but did great in their career and I also see a lot of my friends that graduated using old policy that can speak well eventhough their major in Sastera. You can see Anwar and a lot of big guy in GMI, they can speak fluently! Sometimes, better than the peoples graduated from overseas. Some malay, chinese and indian speak and write in english from their beginning, but still cannot success in education and career. It is about brain men! Some of the students come from poor families still can be success eventhough their background from the ordinary school. It is how they learn, struggle and adapt the knowledge, not because of the language. You and me can still speak and write in english eventhough we did not have the chances to learn Sciece and Maths in English! Am I right? The problem is how to tackle and make the child interested to learn math & science in english while in their mother tongue also they really can't afford to understand. This is not a problem to the child in the big city because most of the parents have money and they also can speak english well. But this is the big problems to other peoples in village or small town area. Most or majority of the students and population is not from the big cities. Did you see and understand what I mean? If no, go to hell with the Math & Science in English teaching.
I'm sorry!!!
lalalalalala..........

Tanpa Nama berkata...

Dey Isham,

Mana punya YB ni, ayoyo kasi malu orang Tamil saje le Isham. Ako ingat YB ni tak tau apa itu makna 'BUMIPUTERA'. Apa dia ingat tukar status BUMIPUTERA tu boleh buat orang Tamil kaya-raya ke ?? Ako mau tanya sikit le Isham, itu YB punya datuk dulu beranak mana tempat ??
Ayoyo kadeyvale ...

- Tamilselvam

Tanpa Nama berkata...

porahcit...ingat manohara tadi .. potong stim btui