Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 19 Mac 2010

BUKU BUKU LARI KERANA TAKUT DI TULIS



BUKU BUKU YANG BELUM DITULIS LARI BERTERBANGANG TAKUT UNKU AZIZ




UNKU AZIZ ITELEKTUAL TULEN , NEGARAWAN ISTEMEWA - melayu

Muhyiddin Yassin menyifatkan Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz sebagai seorang intelektual dan negarawan paling istimewa kerana telah banyak menabur jasa kepada negara melalui idea serta cadangannya yang praktikal dalam banyak perkara.

Timbalan Perdana Menteri berkata, keistimewaan Ungku Aziz terletak pada keupayaannya menguasai pelbagai disiplin ilmu serta mengemukakan pandangan berkesan bagi menyelesaikan sesuatu isu atau masalah.

Beliau juga menyifatkan Ungku Aziz sebagai seorang insan 'renaissance' atau pembawa pembaharuan yang telah menempa nama dan kedudukan yang tersendiri dalam dunia intelektual di Malaysia serta antarabangsa.

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH


nota:
mi cannot rite
mi nating to rite
mi bebel onli
what is the because





10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Betul Ungku Azia jadi Naib Canselor Melayu pertama di IPTA. Lepas dia ada melontarkan idea pembentukan koperasi atau menubuhkan Lembaga Tabung Haji, tapi itu bukan tanda aras seorang intelektual atau negarawan. Intelektual, bukan intelingesia ada manusia yang kuat pribadi dan inteleknya menentang kezaliman yang dikenakan terhadap rakyat dan tak jemu-jemu menegur pihak penindas dan akan bersikap demikian sampai akhir hayatnya.Dia bersikap syumul dan tidak memihak satu kaum aje. Intelektual tak semesti banyak menulis buku seperti tiada langsung oleh Ungku Aziz, tapi artikulasinya bagi golongan tertindas adalah berdasarkan analisis tajam, rasional dan berfakta. Ungku Aziz cuma dapat melihat kemiskinan desa orang Melayu sedangkan kemiskinan itu ada di desa/kampung/ulu/pinggir kota/pendalaman desa,bandar dan semua rakyat majoriti dihinggap kemiskinan oleh segelintir elit dari semua kaum juga, bukan satu kaum aje. Ungku Aziz tiada perspektif ini, sama juga banyak intelektual kang kung di IPTA kita.
Mat Sembab pu tak tahu apa itu seorang intelektual tulen, mungkin maksudnya psedointelektual.

Tanpa Nama berkata...

T.T jangan cuba memperkecilkan Tokoh Maal Hijrah 1997 dan Penerima Pertama Anugerah Melayu terbilang - 2005. PERKASA nanti akan.... Tapi sayang Melayu terbilang ini tidak pulak dicalonkan untuk Hadiah Nobel yg termasyor itu seperti Prfesor Ekonomi Bangla Desh Mohammad Yunus pemenang Hadiah Nobel tahun 2006. Banyak kah Universiti tempatan gunakan buku-buku karya ekonominya?...setahu ini dia tokay Cosmopoint dan anaknya Gabenor Bank negara. Kenapa orang Melayu sanjung Bangsawan wal hal diluar rakyat kebiasaan Melayu yang ramai bijak pandai telah dilumpuhkan oleh sistem UMNO yang menjaga dan sikap mengagong-agongkan golongan bangsawan ini. Ampu jangan tak ampu..semoga kekal berkuasa.Jangan lupa pula orang Melayu patut ampu orang besar UMNO untuk dapatkan subsidi dan projek. Sistem ampu ini telah bantutkan kearah negara negara maju..masih lagi dibelakang Singapura...tak lama lagi di belakang Vietnam, Thailand atau pun Indonesia. Sedarlah..Sedarlah.

Tanpa Nama berkata...

hahaha..aku dah agak dah isham...bola tanggung nih...libas jer..kakakakakah

Tanpa Nama berkata...

alo isyam,,, apsal artikel lu dah makin kurang? ala . bosan ah... sehari kasi maintain la 5 beb.... anak muda gian meh~

Tanpa Nama berkata...

Anwar Ibrahim jugalah intelektual Melayu sejati...

Tanpa Nama berkata...

psedointelektual.

Kah,kah,kah....betul tu.!!!

Hampir-hampir nak jadi intelektual tapi sayang......sekali dia perasan arab da....

Dia suruh orang melayu makan telor...jadi pandai...boleh jadi champiun/champion...kah,kah,kah
Rupanya melayu bagi polong,pelesit,jembalang,hantu hariraya makan telor....

Unsync dan sync jauh bezanya....

Tanpa Nama berkata...

membebel? org gila membebel tepi jalan pun kalau kita kaji apa yang dia cakap tu ada jgk kebenaranya. bukan nak hina org gila.tp org gila membebel ni setakat tu je la yang dia tau.

Tanpa Nama berkata...

TABUNG HAJI yang diasaskan oleh Ungku berperanan ok untuk melayu mengerjakan haji di Mekah. Sayangnya ada pihak-pihak tertentu menggunakan tabung haji untuk mengaut keuntungan sehingga menyukarkan penyimpan. Tabung haji juga dilihat sebagai sumber mendapatkan pelaburan oleh sesetengah pihak berkepentingan.

KOPERASI ANGKASA - peranannya kepada orang miskin dan petani di kampung tidaklah seberapa. Bagi melayu khususnya kakitangan kerajaan, koperasi hanyalah tempat paling mudah membuat pinjaman hutang dan koperasi angkasa berperanan aktif menguruskan pemotongan gaji. Bayar yuran ahli, dan kemudian boleh buat pinjaman puluhan hingga ratusan ribu sebagai hutang jangka panjang. Koperasi menggalakkan melayu berhutang dan membayar BUNGA. Jadi, di mana dan siapa sebenarnya yang mengaut keuntungan daripada penubuhan koperasi ini?

Tak percaya. Cuba google koperasi yang ada di malaysia dan tanya. Pendapatan utama koperasi adalah daripada BUNGA/ RIBA peminjam.

Tanpa Nama berkata...

Pencuri Kota Baghdad

Sham potong stim ler citer ni.

Mana citer ko cari menu rakyat?

Pro-Pakatan berkata...

Profesor Aziz Bari lagi bes daripada Profesor Ungku Aziz. Jauh lagi bes.