Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 20 Disember 2010

LAGI TENTANG AJARAN TERSESAT




MAKAM IMAM ALI DI NAJAF




nota:
kalau mengikut gerombolan
shiah ini ajaran sesat

tapi hanya sesat di malaysia
di iran tak sesat kah kah kah


MALAYSIA TETAP HORMATI SYIAH NEGARA LAIN : JAMIL KHIR - melayau

Malaysia sentiasa terbuka dalam hubungan diplomatik dan mengiktiraf fahaman syiah yang diamalkan oleh negara-negara Arab seperti Iran, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Jamil Khir Baharom.

Bagaimanapun, beliau berkata, kerajaan tetap mengharamkan fahaman syiah diamalkan di negara ini ekoran terdapat beberapa faktor yang boleh mengelirukan orang Islam dan bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah yang diamalkan oleh rakyat Islam di Malaysia.

"Jika ada dua mazhab di negara ini mungkin akan berlaku pertumpahan darah kerana masyarakat Islam berbeza pendapat seperti yang berlaku terhadap masyarakat Islam Pakistan dan Iraq.

"Kita tidak menyekat masyarakat di negara ini mengamalkan amalan Syiah tetapi kerajaan tidak membenarkan penyebaran ajaran Syiah ini dibuat ekoran terdapat beberapa dakyah songsang yang boleh menggugat keharmonian umat Islam di negara ini,” katanya.

Khamis lalu, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menahan 200 pengikut ajaran syiah dalam serbuan di sebuah rumah kedai di Taman Sri Gombak, Batu Caves apabila dikatakan terpesong dan berbahaya kerana menganggap penganut Islam mazhab lain sebagai kafir dan halal untuk dibunuh.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit…INI PELIK…DI IRAN SHIAH BUKAN AJARAN SESAT… kah kah kah..

kah kah kah… KALAU DI MALAYSIA SHIAH INI AJARAN SESAT…. MESTI DI IRAN SESAT JUGA…. kah kah kah..

woit... PELIK LAGI MEMELIKAN... kah kah kah...

kah kah kah… PELIK… KALAU DAGING BABI HARAM DI IRAN… DAGING BABI HARAM JUGA DI MALAYSIA…. kah kah kah..

kah kah kah… CAKAP TAK ADA PAKSAAN DALAM AGAMA… kah kah kah..

woit… KENAPA PAKSA SEMUA MENGANUT SUNNAH WAL RASUAH… kah kah kah…

39 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hello sheikh yang berjanggut dan berjambang...macam Sham...walau anda berjanggut dan berjambang bukan bermakna anda "orang tabligh"..tapi jika anda pakai jubah berselipar..kah3 tentu gerenti lim guan eng pun kenal anda orang tabligh..kah3..ada faham kiasan ni...?jawablah kalau berani.

:: Solehan :: berkata...

Assalamualaikum TT,

Saya terpanggil utk menegur atas beberapa tulisan TT kebelakangan ni ttg Syiah. Sy bukanlah org yg layak utk menegur TT sebenarnya, cuma sy pun ingin mengajak TT sama2 memahami keadaan sebenar.

Hadis Nabi S.A.W drp Abu Hurairah,Bersabda Rasulullah s.a.w : Orang-orang Yahudi berpecah menjadi 71 atau 72 golongan. Orang-orang Nasrani berpecah menjadi 71 atau 72 golongan . Dan ummatku berpecah menjadi 73 golongan. 72 golongan itu sesat, hanya 1 golongan sahaja yg betul."

Hadis ini hadis sahih, tidak dapat tidak kita kena menerimanya. Menerimanya sebagai hujah, dan jugak sebagai hukum. Banyak ajaran Islam di dunia, ada Syiah, ada Muktazilah, ada khawarij, etc..yg benar adalah Ahlul Sunnah wal Jamaah.

Mmg benar Arab Saudi mengamalkan Sunni, mereka ikut mazhab Hanbali. Tp, tak boleh dikatakan sebab mereka ni Sunni, maka mereka tunduk kpd Amerika laknatullah. Islam tidak bersalah dalam hal ni, hny penganutnya yg bersalah. Islam itu sempurna, hny batang tubuh penganutnya yg keluh kesah. TT tidak boleh membela Syiah sbgai tidak sesat, ini salah.

Lagi 1, tidak ada sesiapa pun di dunia ini pada waktu skrg yg layak berbahas ttg Sunni vs Syiah. Hatta imam al-Azhar atau masjidil haram sekalipun. Ilmu yg ada pada kita zaman ni sudah tidak melayakkan kita berbahas utk meletakkan siapa benar, siapa sesat. Hny ulama2 zaman tabi' dan tabi' tabiin saja yg mempunyai keunggulan ilmu utk mencabar mereka yg Syiah ini. Apa yg tggal kepada kita sudah ckup kuat, al-Quran & as-sunnah. Kalo dua benda ni kita gigit kuat2, umat Islam takkan berpecah belah.

TT, saya gemarkan tulisan TT. Harap TT terbuka membaca komen saya ni, dan saya harap TT dapat belajar ttg ni daripada ulama2 yg masih berani bercakap benar di negara kita ni, spt Ustaz Shamsuri Hj Ahmad, Tok Guru Nik Aziz, merekalah org yg selayaknya TT cari utk menadah ilmu. Sekian terima kasih TT, teruskan berkarya.

Tanpa Nama berkata...

Sekiranya KESESATAN lah yang menjadi sebab utama nak haramkan Shiah di Malaysia ni, maka kenapa tak haramkan jugak ajaran Buddha, Kristien, Hindu, dan macam2 lagi, sebab pada pandangan JAIS, ini semua pon sesat????
Yang ke-duanya, kalau dari segi sejarah, perangai jenis zalim dan suka perang2 ni, Muawiyah (bin Abu Sufian) termasuk anaknya Yazid la berperangai begitu, dan bukannya Ali, Hasan, Husein (Shiah). Dan dari pengaruh Muawiyah inilah maka lama-kelamaan terhasilnya nama Ahli Sunnah Wal Jamaah (sila rujuk buku Tamadun Islam, UKM). Jadi, pengikut Sunni ini sebenarnya adalah hasilan dari penguasaan Muawiyah, bukannya dari watikah perlantikan Muhammad(s)!!!
MAKA, yakinlah, bahawa pemilihan beragama Islam di Malaysia ini adalah faktor POLITIK dan bukannya faktor benar atau salah. Dan yakinlah bahawa perancangan Kuasa Besar lah yg membuatkan rakyat Melayu di Malaysia MESTI mengikut AhlSunnah wal jamaah DAN mesti ikut mazhab Syafie!!! Ini semua keputusan POLITIK, bukannya KEBENARAN.
...Parti 'Ali.

Thalhah berkata...

Pak Isham!
Kita ada Quran, kita ada Sunnah.

Pak Isham!
Bacalah sejarah Syiah, mereka kafirkan Abu Bakar, Umar.

Pak Isham!
Semua agama tak sama.

Pak Isham!
Saya sayang bapak.

Pak Isham!
Peluklah Quran.

Pak Isham!
Peluklah Shahihain.

Pak Isham!
Saya sayang bapak.

Pak Isham!
Saya kagumi bapak.

Tanpa Nama berkata...

Syiah ni menyamar mcm org islam. Pengasasnya Abdullah Saba', org yahudi yg berpura2 masuk islam (munafik).

Duniaku berkata...

Sememangnya saya pengemar TT namun kali ini saya tertarik dengan komentar sdr Solehan..."lmu yg ada pada kita zaman ni sudah tidak melayakkan kita berbahas utk meletakkan siapa benar, siapa sesat",.
Adakah memadai kita ini islam kerana keturunan...atau memadaikah kita ini mengekor,mengikut dan mengiyakan..Ulama-ulama yg dinyatakan oleh sdr juga mempunyai pandangan yg berbeda.justeru itu perbedaan ini wujud kerana ilmu dan keyakinan jitu atas ilmu tersebut.jika benar kita tidak layak menentukan siapa benar dan siapa sesat..maka kita biarkanlah mereka dengan ijtihad yg mereka yakini itu.

1Crony berkata...

Kalau daging babi haram di Iran, haram juga di Malaysia. Hatta haram juga bagi penganut Yahudi? (agama Yahudi mengharamkan juga daging babi). Macam mana ni Bro TT? Nak halalkan juga ajaran Yahudi kat negara ini? (ini kiasan) Kan aku dah tulis dari awal lagi, inilah jadinya apabila Ulama Tersohor Bro TT mula bicara tentang Agama (Islam) di negara ini. Agama sebagai panduan hidup pun nak dibuat macam main tarik tali. Selepas ini ramailah penyokong beliau yang kononnya liberal akan menyerang aku. Tunggu!

Tanpa Nama berkata...

tok guru zaman dulu akan menjeling tajam jika ada jemaah yang cuba bertanya dan mempertikai hujahnya.
maka timbullah perkataan ini:BARANG SIAPA BANYAK BERTANYA MAKA KURANGLAH IMAN NYA.
biarpun akan dikatakan aku kurang imam,aku masih hendak bertanya satu soalan:
KENAPA PERLU UJUD BANYAK MAZHAB?.
adakah ini menunjukan perbedaaan pendapat dikalangan ulama telah ujud sejak dahulu dan Quran dan Hadis ditafsir mengikut fahamannya.
jika ada ingin menjawap,jawaplah secara ilmu bukan menghukum sebarangan.jika ini dilakukan mereka ini termasukan dalam golongan tok guru tadi.

Mohd Khairi berkata...

kau dulu dok london lama tak ngaji ka? iran adalah sebuah negara sesat. kau pegi tehran , satu masjid sunah pun takda. mereka ayatooalah sesat ni menindas sunah. tehran satunya ibu nagara didunia yang takda masjid sunah. kau boleh bagi tahu aku 1 menteri kabinet iran dari sunah? pada hal ahli sunah di iran 15 juta dan mungkin lebih.
aku takut kalau dibiarkan shiaah ni akan berlaku seperti di araq, lubnan, iran. iran lagi hacur.gereja, kuil yahudi dan agama laim dibenarkan dibena. masjid sunah tak dibenarkan. unuversity dan sekolah sunah mahu ditutup. ulamak syiah yang masuk sunah dibunuh oleh kerajan ayatollah zalim iran.
nuclear iran bukan ditujukan pada israil sebenarnya. tapi arab yang sunah itu.

Mohamadazhan hjDesa berkata...

salam utk admin dan tanpa nama 2, anda sendiri tidak faham istilah sesat itu sendiri sebenarnya.

jgn terlalu fanatik Syiah, anda ada dalil ttg segala amalannya? silakan utk terus beramal, tak perlu mempertikaikan ahlisunnah dan kaitan dgn politik. Jgn terlalu berfikirkan dangkal, ahlisunnah bermula du Di Malaysia sejak kesultanan Melaka lagi, adakah ia melibatkan politik UMNO dan PAS?

http://www.slideshare.net/drfarza/kenapaakumeninggalkansyiahdrsayidmusaalmusawi

http://www.4shared.com/document/d5ld8yGn/Kenapa_Aku_Meninggalkan_Syiah_.html

di sini ada link buku yang dikarang sendiri oleh ulama syiah yang bertaubat, beliau adalah kturunan rasulullah SAW. lahir dalam keluarga syiah dan ulama2 besar syiah. bertaubat kerana melihat byk salah faham dalam syiah itu sendiri.

khairi berkata...

iran negara sesat. nuclear bukan dituju pada israil, tapi dituju pada arab yang sunah tu.
yang mengikit dajjal anti crist nanti puak syiah iran.dajal keluar dari negara iran. kalau kau tak percaya kau tunggu.

Tanpa Nama berkata...

Kepada penulis "BARANG SIAPA BANYAK BERTANYA MAKA KURANGLAH IMAN NYA", sebenarnya 'amaran' sebegini pon wujud dalam Gereja, sebab apa yg padri mahukan ialah para jemaah mesti dengar dan terima sahaja ceramah tanpa berbahas. Frustration ini juga diluahkan oleh org kristien sendiri.
Mengenai banyak mazhab, ya, sememangnya perbezaan tafsir adalah mengikut keILMUan masing2. Tetapi, kalau bab ilmu, agak2 ilmu siapa paling tinggi dan patut dijadikan sumber ikutan..... Imam Ali? Muawiyah? Yazid? Syafie? Ahmad? atau pengarah JAIS??? Persoalan ini adalah amat kritikal di masa konflik selepas wafatnya Muhammad(s). Kata2 siapa yg patut didengari? Nabi dah terang2 cakap, barangsiapa memusuhi cucu baginda (Hasan, Husein), maka ia jua memusuhi aku (i.e. Nabi). Memang amaran yg ringkas laki terang. Mengapa taksub sangat dengan parti Muawiyah (read:Ahli Sunnah wal Jamaah) yg terang2an inkgar dan memusuhi Ali.......

Awang Joe berkata...

jgn anggap iran btol sgt...islam diturunkan di tanah arab kerana utk membetulkn org JAHIL...kt tanah arab skrg pn bkn sumer islam sepenuhnya...
dlm dunia nie kta kna ikutkan islam berpandukan ALQURAN dan SUNNAH....nie jer yg btol...

p/s-Malaysia nie kalau diikutkan lg bgus kerana sanggup tlg orang arab yg kna serang ngan kapir manakala iran salah satu kuasa besar wt tembok x bg org islam masuk berlindung...WTF.

Tajjawad berkata...

KEGELAPAN DOSA dan KEMILAUNYA TAUBAT.
Imam Jafar Sadiq (as) menjelaskan ayat al-Qur'an berikut, Allah Ta'ala Pelindung (Wali) orang-orang yang beriman; Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman). (Surah al-Baqarah: 257). Katanya, “Ayat ini mengandung arti bahwa Allah membawa mereka dari kegelapan dosa-dosa menuju cahaya taubat. Karena mereka memiliki wilayah semua imam yang adil (dua belas imam yang ditunjuk oleh Allah). Potongan ayat selanjutnya menyatakan bahwa “Dan orang-orang yang kafir, pelindung-pelindungnya ialah syaitan(taghut), yang mengeluarkan mereka dari cahaya kepada kegelapan (kekafiran).” Menurut Imam (as), “Ayat ini berarti bahwa mereka yang mengikuti cahaya Islam pada awalnya namun belakangan mulai mengikuti setiap pemimpin yang sesungguhnya tidak diakui oleh Allah Ta'ala. Mereka tinggalkan cahaya Islam dan masuk ke dalam gelapnya kekufuran. Karena itu, Allah Ta'ala memasukkan mereka ke dalam api neraka.

apa apa pun ok berkata...

tt kalau cite bab agama mmg aku skeptikal sket... kahh.. kahh.. kahh.. was was le senang pahamnya kahh.. kahh.. kahh.. tp maksud dia utk bab syiah ni aku paham le... kahh.. kahh.. kahh.. bab nak kata syiah ni kapir aku x berani... kahh.. kahh... kahh... rukun islamnya sama.. kahh.. kahh.. kahh.. bukannya syiah ni ada semayang 7 waktu ke, puasa waktu malam ke, syahadah x ada sebut nama nabi ke, buat haji kat karbala ke, zakat x wajib ke.. atau ada tokok tambah ke.... kahh... kahh.. kahh.. rukun iman mmg ada beza.... yg menyebabkan syiah atau sunnah ni lebih kepada pendapat... macam sunnah ada 4 mazhab... dari segi politik malaysia dan antarabangsa, yg jelas syiahnya seperti iran dan hezbollah (lebanon) penentang unggul rejim zionis, yg malaysia lantik apco(ada kena mengena dgn zionis) tu apasal... kahh.. kahh.. kahh.. jadi kesimpulannya kenapa x pantau org minum arak, seks bebas dll.. kahh.. kahh.. kahh.. kat bb, pj dll kan ada byk... kahh.. kahh.. kahh... ke ustaz al-mongoli dan ustazah al-badakiah-cambabi x bagi... kahh.. kahh.. kahh..

Tanpa Nama berkata...

Kahkahkahkah........

Kpd Solehan dan lain2 yg tak setuju dgn Pak Hisyam.

Aku nak tanye korang, Muhammad tu penganut mazhab ape? Muhammad pengikut Imam Shafee atau Hanbali atau Maliki atau Hanafi?

Aku kaji isi kandungan Al-Quran, tak jumpa pun Tuhan ajar agama, mazhab dan Tuhan melarang kita ikut riwayat dr si polan bin si polan.

Kpd Solehan, apa yg anda tulis, tiada satu ayat Al-Quran yg anda guna.

"Mereka menjadikan orang2 alimnya(priest) dan rahib2(scholars)mereka sebagai pujaan selain Tuhan.........."
(Quran, 9:31)

"Janganlah kamu mengikut orang2 yg memecahkan AD-DEEN(cara hidup) kpd SYI'AN(agama/mazhab) menjadi beberapa golongan dan setiap golongan berbangga dgn apa yg mereka ada."

Tuhan kata, kalau kita ambil pemimpin selain dariNya kita akan sesat dan berpecah. Maknanya majoriti umat 'Islam' hari ini menduakan Al-Quran.

"Mengapa mereka tidak berhati-hati mengkaji Al-Quran itu? Jika ianya datang selain dari Tuhan, pasti mereka akan menemui banyak percanggahan di dalamnya."
(Quran, 4:82)

"Tuhan telah menurunkan hadis(ayat2) terbaik iaitu Al-Quran
yang konsisten......"
(Quran, 39:23)

"Maka kepada hadis(ayat2) apakah selain dari Al-Quran ini mereka akan percaya?"
(Quran, 77:50)

Nak tanya para 'ulamak'. Bila masa Tuhan lantik diorang nie jadi penafsir Al-Quran?

"(Tuhan) Yang Maha Pemurah. Pengajar Al-Quran. Dialah menciptakan manusia. Mengajarnya pandai berbicara."
(Quran, 55:1-4)

Tuhan yg menjelaskan isi kandungan Al-Quran bagi org2 yg percaya.

"Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk (membaca) Al-Quran kerana hendak cepat(menguasainya). Sesungguhnya atas tanggungjawab Kamilah mengumpulkannya dan (menjadikan kamu pandai) membacanya. Apabila Kami telah selesai membacakan maka ikutlah bacaai itu. Kemudian, sesunguhnya atas tanggungjawab Kamilah memperjelaskannya."
(Quran, 75:16-19)

Lagi satu kepada Solehan dan lain2, dalam Al-Quran hanya satu ayat sahaja mengandungi perkataan 'ulamak' iaitu:

"Tidakkah kamu melihat bahawa Tuhan menurunkan hujan dari langit lalu Kami jadikan dengan hujan itu buah-buahan yang pelbagai warnanya. Dan di antara gunung2 itu ada garis2 putih dan merah yang pelbagai warna dan ada yang hitam legap. Dan demikian di antara manusia, binatang2 melata dan ternak yang pelbagai warna. Sesungguhnya yang sebenar2 takut kpd Tuhan hanyalah ULAMAK. Sesungguhnya Tuhan Maha Perkasa lagi Maha Pengampun."
(Quran, 35: 27-28)

Yg aku faham dari ayat ni, ULAMAK merujuk kpd para saintis yg mengkaji tanda2 kebesaran Tuhan. Jelas ayat nie tak merujuk kpd orang2 agama. Kalau tak setuju, aku cabar cari ayat2 Al-Quran lain yg ada perkataan 'ULAMAK'.

Kalau anda nak suruh percaya kisah2 riwayat nie, macamana pulak hadis sahih Bukhari yg mendakwa Nabi Muhammad telah bersabda bahawa planet Bumi nie terletak di atas tanduk seekor lembu gergasi. Bila matahari tenggelam, matahari nak tidur dan bila matahari nak terbit, matahari perlu minta kebenaran dari lembu. Kalau lembu angguk, matahari boleh terbit kalau lembu geleng, matahari tak boleh terbit.(Semua org2 agama tahu hadis nie.)

Ini hadis sahih Bukhari yg anda kata hukumnya wajib percaya dan tak boleh dipertikaikan.

Tanya Sheikh Muzaffar, dia ada tak nampak lembu masa naik roket Soyuz ke ISS. Kalau Sheikh Muzafar tak nampak lembu nie, takkanlah nak jatuh hukum kapir, murtad dan pancung kepala dia pulak sebab bertentangan dengan riwayat si polan kpd si polan yg dikatakan sahih nie?

Kpd TT, tolonglah approved komen aku nie.

-saniyusuf@gmaill.com-

Tanpa Nama berkata...

Kalau mengikut gerombolan shiah ini ajaran sesat dan Kalau mengikut gerombolan Pakatan Rakyat juga sesat.

Memang dalam politik, kumpulan gerombolan telah melakukan banyak kerosakan terhadap negara Malaysia. Tapi bab agama gerombolan tidak faham sangat malah kadang kalanya mereka keliru mana yang halal dan mana yang haram.

Kumpulan yang mengetahui bab agama adalah agensi gerombolan iaitu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia dan kementerian yang sewaktu dengannya..... atas slogan islam hadhari.

Tapi kakitangan jabatan ini pula keseluruhannya makan gaji saja. Mereka tiada daya upaya untuk memperbetulkan kelakuan pemimpin gerombolan yang terang-terang melanggar peraturan dan undang-undang yang termaktub dalam agama islam hadhari.

Jika salah tegur... hilang glamour, hilang jawatan, hilang gaji. Nak makan apa... duit tak ada.... kerja lain tak tahu... yang mereka tahu hanya berlagak lebai saja.

Walau pun begitu kita belum pernah mendengar dan melihat islam sunni di Malaysia menghina sesiapa khususnya para sahabat nabi Muhammad dalam sembayangnya atau dalam doa tertentu.

Tapi dalam agama Syiah, penganutnya terang-terang menghina sahabat nabi yang tidak mereka sukai dalam sembayangnya atau dalam doanya.

Islam Sunni yang dianuti oleh rakyat Malaysia tidak pula diajar bahawa penganut syiah halal dibunuh. Tapi agama syiah menghalalkan penganutnya membunuh penganut islam sunni.

Cuba saudara fikir dan bayangkan kalau saudara penganut islam syiah dan aku penganut islam sunni.. Apakah kita boleh duduk semeja dan semasjid sedangkan fahaman agama kita berlainan dan bertentangan..?

Sudah pasti saudara akan melihat aku seperti daging ayang panggang... tak sabar nak memotong tubuh aku agar saudara dapat masuk syurga....?

Apa tidak cukupkah permasalaahan yang dibuat oleh gerombolan terhadap rakyat Malaysia kini kita jemput pula agama syiah masuk ke Malaysia...?

Saudara Tukar Tiub beragama apa..?

Tanpa Nama berkata...

org ni kata org tu sesat
org tu kata org ni sesat
belajar kat ostaz jakim ker?

APCO memang nak kita haru biru walaupun berkaitan agama hidup

yg apco nak....
jom heboh tak sesat - dah jadi
tak betudung tak sesat - dah ok
kelintong tak sesat - dah beres
tak pakai hudud kira ok - dah ok

Tanpa Nama berkata...

Salam

KIta ni suka fikir "cara aku paling betul" holier than you. Kalau tanya saudi dia kata islam orang malaysia tak betul. Pernah member cerita saudi singgah sembahyang masjid kita, depa buat jemaah sendiri. Orang Malaysia tak betul katanya. Malaysia kata Indonesia tak betul tambah tengok musim haji. Orang indon kat mekah siap pakai kebaya ketat dengan solek.
kat Indon kalau kawin dengan non muslim tak yah convert. Kalau gi Oman diaorang ikut mazhab Ibadhi (sembahyang jamak boleh walaupun tinggal selama 20 tahun kat sesuatu tempat). Sebenarnya tak siapa yang tahu siapa yang betul. Hanya Allah yang berhak mengatakan sapa yang betul dan siapa yang layak masuk syurga. Orang yang kita anggap kafir pun layak masuk syurga...ada ayat dalam quran pasal sabi'in.

Pasal syiah hanya Allah yang tahu. Antara depa ada yang ekstrem macam jugak antara sunni yang ekstrem macam taliban. Yang ekstrem ni bahaya baik shiah maupun sunni. Saya difahamkan ada puak shiah ni tak pergi mekah tapi karbala. tapi setiap thun ramai ja orang iran kat Mekah.

Cuma komen saya orang2 Jabatan agama gagal menunjukkan hikmah dalam bertindak. bagi depa haram, halal. tu saja....otak depa tak boleh nak compute luar daripada tu. Orang tak berapa cerdik tu lah cara depa bertindak.

Ada agenda besar2 depa tak boleh selesai atau tak nak selesai. tapi benda2 sensasi dan sensitif orang jabatan agama memang minat terutama yang remeh temeh. Cam fatwa yoga haram. Framework of thinking dua saja-halal dan haram. suruh depa pi tolong imigresen tahan orang Iran yang makin ramai bawa drug kat malaysia. Kalau dah tak dak kerja sangat.

sejadahburuk berkata...

sesiapa yang bemain pasal benda ini maka mungkin akan menjadi gila atau terkeluar akidah...maka berhati hatilah kamu,
xda sesiapa dari kamu semua layak mengatakan kamu sesat atau siapa sesat,

rujuk ust shamshuri

Tanpa Nama berkata...

Kita tak perlu berbalah tentang Syiah dan Sunnah di sini. Siapa betul dan siapa salah tak boleh dihakimi secara adil di sini.

Tujuan utama kita ialah UNTUK MEMBAKUL SAMPAHKAN IDEOLOGI GEROMBOLAN KE DALAM TONG SAMPAH SEJARAH.

Negara dan Rakyat perlu maju; Idea boleh berubah, pemerintah boleh berubah. Tiada yang kekal melainkan ALLAH SWT.

Cuba tanya diri kita, sudahkah kita sempurnakan solat 5 waktu (berjemaah di masjid/surau)? Bagaimana dengan puasa, zakat dan haji bila mampu. Adakah kita ada rasa takut kepada ALLAH atas setiap perbuatan kita dan adakah kita menyayangi setiap SAUDARA KITA seperti mana kita menyayangi diri kita sendiri? (Saudara tu siapa.....sendiri mau ingat)

Kita selalu melihat, memantau dsb kuman di seberang lautan hingga kita lupakan kuman yang sedang memamah diri kita sendiri......

Tanpa Nama berkata...

Kita tak perlu berbalah tentang Syiah dan Sunnah di sini. Siapa betul dan siapa salah tak boleh dihakimi secara adil di sini.

Tujuan utama kita ialah UNTUK MEMBAKUL SAMPAHKAN IDEOLOGI GEROMBOLAN KE DALAM TONG SAMPAH SEJARAH.

Negara dan Rakyat perlu maju; Idea boleh berubah, pemerintah boleh berubah. Tiada yang kekal melainkan ALLAH SWT.

Cuba tanya diri kita, sudahkah kita sempurnakan solat 5 waktu (berjemaah di masjid/surau)? Bagaimana dengan puasa, zakat dan haji bila mampu. Adakah kita ada rasa takut kepada ALLAH atas setiap perbuatan kita dan adakah kita menyayangi setiap SAUDARA KITA seperti mana kita menyayangi diri kita sendiri? (Saudara tu siapa.....sendiri mau ingat)

Kita selalu melihat, memantau dsb kuman di seberang lautan hingga kita lupakan kuman yang sedang memamah diri kita sendiri......

Tanpa Nama berkata...

saniyusuf menulis" Kalau anda nak suruh percaya kisah2 riwayat nie, macamana pulak hadis sahih Bukhari yg mendakwa Nabi Muhammad telah bersabda bahawa planet Bumi nie terletak di atas tanduk seekor lembu gergasi. Bila matahari tenggelam, matahari nak tidur dan bila matahari nak terbit, matahari perlu minta kebenaran dari lembu. Kalau lembu angguk, matahari boleh terbit kalau lembu geleng, matahari tak boleh terbit.(Semua org2 agama tahu hadis nie."
Betoi ka ada hadis seperti yang dikatakan seperti diatas oleh saniyusuf? X penah dengaq aku, betui ka nie? pelik ja bunyinya...?

Ahmades berkata...

Assalamualaikum;

Biar saya terangkan berkenaan kenapa ada banyak mazhab. Jawapannya mudah.

Mazhab bermaksud "tafsiran terhadap hukum-hukum Islam" berdasarkan hadith-hadith Nabi Muhammad SAW. Tafsiran ini dilakukan untuk memperincikan lagi maksud hadith-hadith dan perbuatan Nabi Muhammad SAW dengan cara menggunakan timbal balas dan hubungan hadith-hadith dan ayat Al-Quran terhadap perbuatan untuk hukum-hukum didalam Islam.

Didalam Ahli Sunnah Wal-Jamaah, terdapat EMPAT tafsiran (atau, mazhab) yang terkenal yang datangnya daripada 4 Ulama bertaraf A'limuddin (berpengetahuan penuh dalam Hadith dan Al-Quran) iaitu Imam Syafie, Imam Hanbali, Imam Maliki dan Imam Hanafi.

Ulama ini, berdasarkan pengetahuan mereka terhadap Hadith dan Al-Quran serta Sirah Nabi membuat tafsiran terhadap setiap hukum yang terdapat didalam Islam berdasarkan perbandingan dengan hadith terdahulu yang berhubungkait dengan perbuatan yang melibatkan hukum berkenaan serta sangkut-paut perbuatan berkenaan dengan ayat didalam Al-Quran serta perjalanan Sirah Nabi.

Sebab itu, kita melihat kadang-kadang ada persamaan terhadap penaksiran terhadap hukum Islam bagi 4 mzhab berkenaan. Dan ada kadang-kadang terdapat perbezaan terhadap padangan hukum berkenaan.

Sebagai contoh, Padangan (mazhab) Syafie MEWAJIBKAN perempuan memakai Purdah tetapi bagi mazhab Hanbali adalah dibolehkan untuk menampakkan wajah.

Walau bagaimanapun, kedua-dua (maksud saya, kempat-empat mazhab berkenaan) BERSETUJU yang TUDUNG adalah WAJIB dipakai SEHINGGA menutup bentuk buah dada wanita WALAUPUN Imam Syafie membuat penambahan dengan mewajibkan pemakaian PURDAH.

Inilah konteks Mazhab, iaitu penaksiran terhadap hukum-hakam Islam. Jadi perkara ini tidak ada apa-apa dan kitapun boleh membuat penaksiran sendiri terhadap hukum-hakam Islam kalau kita ini bertaraf seperti ulama berkenaan.

...bersambung..

Ahmades berkata...

...sambungan

Saya bermazhab Syafie, sudah tentu saya akan mengikut pandangan Syafie. TETAPI saya juga boleh mengikuti pandangan-pandangan Mazhab lain disebabkan ulama yang mentafsirkan hukum-hakam ini juga bertaraf Mu'tabar. Jadi dibolehkan kita mengguna-pakai padangan lain. Tak semestinya kita perlu berpegang dengan satu pandangan sahaja.

Yang dikatakan Ahli-Sunnah Wal-Jamaah ini adalah "mereka yang mengikut sunnah, dan sentiasa bersama jamaah" untuk apa-apa hal berkenaan Islam. Maksudnya disini, jika terdapat kecelaruan dalam hukum maka WAJIB bagi Ahli Sunnah Wal-Jamaah duduk semeja dan berbincang untuk penyelesaian hukum berkenaan.

Malah, WAJIB untuk Ahli Sunnah Wal-Jamaah duduk semeja berbincang jika timbul APA-APA PUN masalah tak kiralah masalah Negara, Negeri, Antarabangsa dll.

Mazhab-mazhab berkenaan adalah mazhab ahli sunnah wal-jamaah. Kerana Ulama Mu'tabar sebelum membuat keputusan terhadap satu-satu hukum pun mereka duduk dan berbincang dengan Ulama lain bagi mendapatkan pandangan mereka. Inilah ahli sunnah wal-jamaah.

Apa yang dikatakan oleh Tanpa Nama untuk tak lebih dariapda mereka yang berfikiran JUMUD dan SONGSANG. Mungkin beliau tidak pernah mengkaji tentang sejarah dan sirah Nabi dan tabii'.

Syiah adalah fahaman yang "hanya berpengang dengan ahli bait (keturunan) Nabi Muhammad SAW" Ini satu KESALAHAN YANG BESAR kerana Nabi Muhammad SAW untuk apa-apa tindakkan pun baginda selalu merujuk (bermusyawarah) dengan sahabat-sahabat baginda meminta pandangan dan pendapat kecualilah hal-hal wahyu. Ini ajaran JELAS dan NYATA daripada Nabi Muhammad SAW menyuruh kita sentiasa berjamaah dan bermusyawarah ketika menghadapi masalah, tidak kiralah apa jenis masalah pun. Inilah maksudnya Ahli Sunnah Wal-Jamaah.

Dan Syiah ini sentiasa mengutuk keras sahabat-sahabat Nabi SAW dengan Nabi SAW melarang keras umatnya mengutuk sahabat-sahabat Baginda yang berjuang mempertahan dan memyebarkan syiar Islam. Fahaman Syiah bermula pada saat mangkatnya Nabi Muhammad SAW, sudah ada golongan yang mula engkar enggan membayar zakat. Saidina Abu Bakar r.a memerangi mereka dan atas alasan itu anak dan keturunan golongan berkenaan mencela Abu Bakar r.a.

Samadalah seperti Umar r.a, Usman r.a. Bila masuk zaman Ali r.a, golongan ini mula menfitnahkan Muawiyah r.a dengan Ali r.a sehingga berlaku perang diantara keduanya. Ali r.a dan Muawiyah r.a yang terbunuh didalam perang berkenaan diakui oleh Ulama' Tabi' Tabi'in sebagai "kedua-duanya masuk syurga" disebabkan mereka berperang kerana fitnah golongan Syiah.

Daripada sini, mereka mefitnah dan memburuk-burukan Muawiyah r.a dan mengagung-agungkan Ali r.a. Terpalit dengan fitnah itu jualah mereka memburuk-burukkan Abu Bakar r.a, Umar r.a dan Usman r.a.

Jadi dimanakah yang dikatakan Syiah itu betul?

Ahmades berkata...

Saya bermazhab Syafie, sudah tentu saya akan mengikut pandangan Syafie. TETAPI saya juga boleh mengikuti pandangan-pandangan Mazhab lain disebabkan ulama yang mentafsirkan hukum-hakam ini juga bertaraf Mu'tabar. Jadi dibolehkan kita mengguna-pakai padangan lain. Tak semestinya kita perlu berpegang dengan satu pandangan sahaja.

Yang dikatakan Ahli-Sunnah Wal-Jamaah ini adalah "mereka yang mengikut sunnah, dan sentiasa bersama jamaah" untuk apa-apa hal berkenaan Islam. Maksudnya disini, jika terdapat kecelaruan dalam hukum maka WAJIB bagi Ahli Sunnah Wal-Jamaah duduk semeja dan berbincang untuk penyelesaian hukum berkenaan.

Malah, WAJIB untuk Ahli Sunnah Wal-Jamaah duduk semeja berbincang jika timbul APA-APA PUN masalah tak kiralah masalah Negara, Negeri, Antarabangsa dll.

Mazhab-mazhab berkenaan adalah mazhab ahli sunnah wal-jamaah. Kerana Ulama Mu'tabar sebelum membuat keputusan terhadap satu-satu hukum pun mereka duduk dan berbincang dengan Ulama lain bagi mendapatkan pandangan mereka. Inilah ahli sunnah wal-jamaah.

Apa yang dikatakan oleh Tanpa Nama untuk tak lebih dariapda mereka yang berfikiran JUMUD dan SONGSANG. Mungkin beliau tidak pernah mengkaji tentang sejarah dan sirah Nabi dan tabii'.

Syiah adalah fahaman yang "hanya berpengang dengan ahli bait (keturunan) Nabi Muhammad SAW" Ini satu KESALAHAN YANG BESAR kerana Nabi Muhammad SAW untuk apa-apa tindakkan pun baginda selalu merujuk (bermusyawarah) dengan sahabat-sahabat baginda meminta pandangan dan pendapat kecualilah hal-hal wahyu. Ini ajaran JELAS dan NYATA daripada Nabi Muhammad SAW menyuruh kita sentiasa berjamaah dan bermusyawarah ketika menghadapi masalah, tidak kiralah apa jenis masalah pun. Inilah maksudnya Ahli Sunnah Wal-Jamaah.

Dan Syiah ini sentiasa mengutuk keras sahabat-sahabat Nabi SAW dengan Nabi SAW melarang keras umatnya mengutuk sahabat-sahabat Baginda yang berjuang mempertahan dan memyebarkan syiar Islam. Fahaman Syiah bermula pada saat mangkatnya Nabi Muhammad SAW, sudah ada golongan yang mula engkar enggan membayar zakat. Saidina Abu Bakar r.a memerangi mereka dan atas alasan itu anak dan keturunan golongan berkenaan mencela Abu Bakar r.a.

Samadalah seperti Umar r.a, Usman r.a. Bila masuk zaman Ali r.a, golongan ini mula menfitnahkan Muawiyah r.a dengan Ali r.a sehingga berlaku perang diantara keduanya. Ali r.a dan Muawiyah r.a yang terbunuh didalam perang berkenaan diakui oleh Ulama' Tabi' Tabi'in sebagai "kedua-duanya masuk syurga" disebabkan mereka berperang kerana fitnah golongan Syiah.

Daripada sini, mereka mefitnah dan memburuk-burukan Muawiyah r.a dan mengagung-agungkan Ali r.a. Terpalit dengan fitnah itu jualah mereka memburuk-burukkan Abu Bakar r.a, Umar r.a dan Usman r.a.

Jadi dimanakah yang dikatakan Syiah itu betul?

Tanpa Nama berkata...

tulisan saniyusof ada klas

Tanpa Nama berkata...

Ahmades, tulisan anda mengenai Shiah banyak nau yang tak tepat, tersasar.... minta pelajari betul2 dokumen2 mengenai Shiah ye. Kang tak pasal2 anda menyebarkan fitnah, tak pulang modal dapat dosa...

Tanpa Nama berkata...

saniyusuf@gmaill.com , Thumbs up!! 5 stars!!

Bro TT, takde ke bende alah yang boleh vote thumb up/down tu ke, yg macam kat youtube tu? kah kah kah kah!!

Tanpa Nama berkata...

Nak tanya saniyusof..
Dlm Al-Quran, sembahyang maghrib berapa rakaat?

Tanpa Nama berkata...

Satu lagi syiah ni dlm agama dia boleh berbohong (Taqiyah). Camno nak tau syiah ni bertaqiyah ke tak bertaqiyah kalau dia bercakap?

1Crony berkata...

saniyusuf menulis" Kalau anda nak suruh percaya kisah2 riwayat nie, macamana pulak hadis sahih Bukhari yg mendakwa Nabi Muhammad telah bersabda bahawa planet Bumi nie terletak di atas tanduk seekor lembu gergasi. Bila matahari tenggelam, matahari nak tidur dan bila matahari nak terbit, matahari perlu minta kebenaran dari lembu. Kalau lembu angguk, matahari boleh terbit kalau lembu geleng, matahari tak boleh terbit.(Semua org2 agama tahu hadis nie."

Ini adalah contoh orang yang berfahaman Syiah dan hadis (yang dikatakan hadis sahih Bukhari) ini pun ala Syiah. Fahaman Syiah ini akan menyangkal apa juga ketetapan hadis nabi dan memesongkannya mengikut fahaman mereka. Untuk Saniyusuf, selamat menuntut dengan Ulama Tersohor Bro TT. Tulis lah apa lu suka, semoga akan bertambah-tambahlah sesat nanti.

Tanpa Nama berkata...

Bro TT
Merujuk komen Solehan, umat sekarang tidak layak berbahas hal hukum kerana ilmu makin sikit, tidak macam tabi'i. Apa anda ingat ilmu agama macam ilmu silat org Melayu? Seorang guru tak akan ajar semua ilmu takut muridnya lebih darinya! Kalau macam ni 100 tahun akan datang tak akan ada orng berilmu kerana ilmu yg diajar makin susut. Iman Syafie pernah berhujah dgn gurunya Iman Malik. Bukan lawan tauke. Iman Malik tak kata pun Iman syafie itu lemah iman kerana banyak soalan yg ditanya.Ilmuan Melayu yg belajar pondok banyak temberang dgn cerita Ismailiyat (unsur cerita ahli kitab Yahudi)utk menakutkan anak murid dan mengongkong anak muridnya. Dari situ lah timbul frasa ancaman lemah iman. Anda juga sepatut tahu, setiap 100 tahun Allah akan mengirimkan seorang nambaNya Mujtahid atau Hujattul Islam untuk memperkasakan agama mengikut zaman yg ada. Iman Syafie sendiri turut dimaksudkan dengan gelaran itu, begitu juga Al Ghazali. Perhatikan setiap ulamak besar muncul bukan pada zaman yg sama! Ini adalah kehendak Allah menyelamatkan Islam dan Al Quran.Ayatollah Khusrin bukan mujtahid Islam. Fahaman mazhab di Malaysia ni pelik sikit, kalau ada yg beramal dgn Syiah mereka tak iktiraf.Hanya Sunni saja yg diiktiraf. Dalam mazhab Sunni pula, hanya mazhab As Shafie saja yg boleh diikuti. mazhab lain kalau ikut jadi kecoh.Doa qunut tak baca jadi isu, doa lepas sembahyang tak baca jadi isu (merujuk negeri Perlis) talkim di kubur kalau tak baca jadi isu. Tapi bila keluar zakat fitrah ikut mazhab Maliki pulak. Pergilah lah pikul beras 2 -3 beg, hantar ke Tok Amil biar menimbun beras rumah Tok Amil sbb mazhab Syafie suruh keluar zakat ikut makanan ruji setempat. Bab ini blh pulak bertakliq. Sebenarnya umat islam di negara ini tidak mahu kepada pembaharuan agama. Sejarah telah menimpa Syed Al Hadi, Zaaba dan lain Kaum Muda yg di tuduh anti establishment oleh golongan Tua, rujuk tulis Dr Asri, Syiah sebenarnya menikut kajian saya, muncul semasa pergelutan Ali dan Muawiyah dlm perang Sifin.Ditambah pulak Dinasti Ummaiyah telah mencela Ahlul Bait dlm khutbah Jumaat sehinggalah Khalifah Umar Ibnu Aziz menghentikannya di zamannya.Sebenarnya permusuhan antara dinasti Ummaiyah, Abbasiah,Fatimiah dan Ummaiyah di Andalus (Cardova) penuh dgn membalas dendam.

Tanpa Nama berkata...

melayu bodoh semua....
tak pernah belajar theology shia terus nk buat cerita sndiri dgr dari media...ape pnya bangang lar melayu ni...
kalo kau nk dgr psl shia belajar dari shia bkn dari tv3 babi!!pukimak melayu...

Tanpa Nama berkata...

TT, in this case, gue respect lu..
Lu punya minda hati tak tertipu dan terikut dengan kebangangan gerombolan ahlul sunnah wal jamaah wal apco..

Ahmades berkata...

Saya mengkaji Shiah dan saya boleh menghuraikan keseluruhannya. Dan saya pun tahu bagaimana Shiah ini memperkembangkan ajarannya.

Tanya pada diri sendiri, kenapa Shiah suka mengutuk sahabat Nabi SAW terutamanya Abu Hurairah r.a, Umar r.a, Abu Bakar r.a, Usman r.a.? Apa kesalahan mereka sampai menerima kutukan melampau?

Tanpa Nama berkata...

bro saniyusuf, gua ada macam terbau aidid safar lah... kelaass gituu..!!!

gua pun pelik lah bro... boleh ker lu wat wasiat untuk perkara2 yang lebih 200 tahun nanti baru wujud?
(wasiat in-advance gituu... kah30x)

sedangkan dalam perjalanan 200 tahun tu, benda tu lum wujud lagi, main dengar2 aje...

hadith mana yang rasulullah maksud?
hadith mana yang depa ni rujuk?

pelik..pelik..peliaaaq laaah..
kah..kah..kah..

mcm2 dah tt bagi hint... kalau yg tu pun tak gheti2 jugak, tak taulah aku..
mcm mana nak gheti qur'an?

ada sampai nak tanya pulak tt agama apa? fahaman apa? ada siap merayu-rayu lagi.. kotey tt tak nak tanya kaaa? kah..kah..kah..


kmt65.

Benrauf 2.4 berkata...

Saudara Solehan, sebelum anda menuduh orang lain baik apapun pegangannya sebagai kaum yang sesat, dalam masa sama menyanjung pandangan taklid anda sebagai satu-satunya yang benar berdasarkan sesuatu yang mauduk, duduklah dan ambil pengajaran dari peringatan Allah untuk orang-orang berIMAN.

“Sesungguhnya (agama tauhid) ini, adalah agama kamu semua, agama yang satu, dan Aku adalah Tuhanmu, maka bertakwalah kepada-Ku. Kemudian mereka (pengikut-pengikut rasul itu) menjadikan agama mereka terpecah belah menjadi beberapa pecahan. Tiap-tiap golongan merasa bangga dengan apa yang ada pada sisi mereka (masing-masing).Maka biarkanlah mereka dalam kesesatannya sampai suatu waktu (kiamat)”

Al Mu'minuun 52- 54

Tanpa Nama berkata...

Yang peliknya...syiah dikatakan militan...tapi bila musim asyura...kat Pakistan..baru-baru ni kat sempadan Iran-Pakistan...puak wahabi sunni bom syiah Iran 36 orang mati....yang kena bom syiah...tapi yang dituduh militan syiah...ni apa punya akal? Yang mati orang syiah...tapi yang dituduh - yang halalkan darah sunni syiah....ni logik akal kepala apa ni? putar belit macam Muawiyah ..bila Amar bin Yasir mati dalam Perang Siffin ...dia yang kata yang menyebabkan Amar mati ialah orang yang membawanya ke medan perang (Imam Ali)....sama macam logik Israel bila tembak kapal Turki...mereka kena tembak sembab Israel nak pertahankan diri....(tapi yang menembak Israel - yang mati orang Turki)...
Siapa yang sebenarnya satu ideologi dengan Israel?

Ada mata tengok!! Apa sunni Saudi buat? Apa Sunni Mesir buat kat Palestin? Sapa raja Saudi yang peluk George Bush!!! Banding apa Iran (konon Iran penipu) buat kat Palestin? Sapa isytihar hari al-Quds? Sapa yang berani lawan Israel? Hizbollah? Iran? Malaysia? Kalau Iran sesat...baik aku ikut sesat Iran daripada ikut BETUL WAHABI SAUDI...

Tengok betul-betul dengan mata kat dunia ni...geng mana yang bom sana bom sini..ada geng syiah buat? Sapa bom kat Bali? Tu geng mana syiah ke sunni wahabi?....Sapa bom kat Pakistan time puasa ...time asyura...ada geng syiah buat? Sapa bom kat Iraq? ada geng syiah buat? Sapa cuba masuk kat Palestin tubuhkan tentera (jais) wahabi? sapa kononnya bom kat Amerika? Sapa gi sembelih orang kat Iraq? Sapa bunuh singa Ahmad Shah Mashod kat Afganistan? Banyak lagi sapa...sapa...sapa yang buat militan dan kejam kat geng lain kalau tidak wahabi sesat!!! Wahabi ni kira sunni sesat le...
Macam mana lak dituduh syiah kafirkan geng sunni? Ni logik apa ni kalau tak logik Muawiyah (sahabat) yang memerangi Imam Ali as? Apakah Muawiyah ni boleh dikatakan baik lagi adil dan saksama?