Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 26 April 2011

KEMPEN ANTI KEDAI MAMAK KIMMA TELAH MEREBAK




OPERASI KEDAI MAMAK KOTOR




TUJUH RESTORAN MAMAK DIARAH TUTUP DUA MINGGU DALAM OPS BERSIH 4

KLANG: Sisa makanan tidak diuruskan, najis tikus bertaburan dan anak lipas merayap di dapur restoran. Sukar dipercayai tetapi itulah hasil penemuan operasi penutupan premis makanan dan penguatkuasaan dinamakan ‘Ops Bersih 4’ di Jalan Istana, di sini, baru-baru ini.

Pemilik restoran terbabit mendakwa dapurnya sebelum ini dalam keadaan bersih dan terurus tetapi alasan terbabit gagal melepaskan dirinya daripada dikenakan tindakan tegas bahagian penguat kuasa Majlis Perbandaran Klang (MPK).

Sentral yang mengikuti operasi bersama Pusat Kesihatan Daerah (PKD) Klang diketuai Timbalan Pemangku Pengarah Kesihatan MPK, Amran Jali mendapati kebanyakan premis yang diperiksa pasukan penguat kuasa itu meloyakan.

Dalam operasi bulanan itu, pasukan berkenaan terpaksa melayan kerenah pengusaha restoran yang tidak berpuas hati apabila premis mereka dikenakan tindakan.

NOTA:
dengan penuh kesedaran beberapa majlis tempatan
di selangor telah mula menjalankan kempen untuk
memastikan kedai makan dan restoran terutama yang
menayangkan ayat ayat suci al-quran bersih dan tidak kotor

tukar tiub mengalu alukan kempen ini
pembaca tukar tiub mersa gumbira
rakyat seluruh malaysia gumbira sama


SOKONGAN DARI PEMBACA

aku org mamak....jgn la kutuk macam tuh! aku pun sokong pembangkang bro! memag aku tak suka KIMMA...memang depa pukimak...tapi jgn la sampai nak boikot kedai mamak...aku pun ada kedai mamak...biarla...tempat makan...aku pun nak cari duit...jgnla sampai nak boikot....aku undi pkr masa 2008...aku respek tt...tapi jgn la sampai boikot...kalau org umno macam pukimak kena juga boikot kedai melayu kan? makan kedai cina...tak halal lagi....tak payah la boikot...biarla org kimmak tu...jgn peduli pasal depa...
Oleh Tanpa Nama pada TERUSKAN KEMPEN BOIKOT RESTORAN MAMAK KIMMA pada 11/04/26


tiga kali saya makan dekat bangunan yang dah takde lambang MAS , tiga kali saya nampak bulu dlm makanan saya ..hebat kedai mamak
Oleh Tanpa Nama pada TERUSKAN KEMPEN BOIKOT RESTORAN MAMAK KIMMA pada 11/04/25

pengalaman saya di cyberjaya. restoran JS Maju. sedang makan malam bersama seorang teman. saya makan nasi goreng ayam. Ketika hampir habis makan, saya terjumpa beberapa telur lalat di celah ayam. Untuk tidak kecoh, saya memanggil seorang pekerja nak beritahu tengtang telur lalat supaya lain kali tak ada lagi. Akhirnya datang seorang supervisor, mengambil resit saya. ingatkan dapat makan free, rupanya dia hanya kira harga nasi goreng. macam setan. ketika nak bayar, taukeh yang jaga di kaunter memberitahu saya. "abang, tadi tu bukan telur bang. itu tepung, tak cukup masak." kepala hotak dia ingat saya bodoh tak reti beza telur lalat dan tepung?
Oleh Tanpa Nama pada TERUSKAN KEMPEN BOIKOT RESTORAN MAMAK KIMMA pada 11/04/25

Nak tambah satu cerita. Kawan aku ni suka sgt makan putumayam campur kelapa ngan gula merah yg mamak jual dengan motor tu. Kat area kitaorang memang popular. Suatu hari ni anak dia balik cakap (anak dia sekolah menenegah). mak...mak uncle jual putumayam tu kencing berdiri kat tepi jalan. Dahsyat nya mak. Dia tak basuh. Dia pegang anu nya tu pastu goyang goyang je. Pastu masuk seluar balik..Tangan tu la jugak yang memegang putumayam dan menceduk gula dan kelapa. Sejak tu kitaorang semua tak makan putumayam. ciss..pengotor.
Oleh Tanpa Nama pada TERUSKAN KEMPEN BOIKOT RESTORAN MAMAK KIMMA pada 11/04/25

ada satu kedai mamak kat temerloh namanya old town restaurant...PUNYA KOTO JANGAN CERITA....tp ramai yang masih sanggup telan. Roti canai yang diaorg telah tu kata kwn aku tu diaorg uli dengan kaki beb. JANGAN MAKAN KAT KEDAI MAMAK..KOTO BEB!
Oleh azman kamarul pada TERUSKAN KEMPEN BOIKOT RESTORAN MAMAK KIMMA pada 11/04/25

mamak pundek restoran kator, kalau tak caya tengok dapur mereka eeee bau busok macam perangan mereka EEEEE. mamak madey perut busok, otak busok dan anak beranaknya keturunan eeee mamak dua alam berasal dari Indian. hanya Melayu bodoh dan Melayu kena beli saja yang ikut telunjuk mamak eeee ini.
Oleh Tanpa Nama pada TERUSKAN KEMPEN BOIKOT RESTORAN MAMAK KIMMA pada 11/04/25

hahaha.. ada kedai mamak nie dah tutup.. mungkin ramai org terperasan kot penebar roti canai tu suka garu ketiak.. kena ketiak basah plak.. lekat peluh2 kt roti.. dh tue ada perisa bulu ketiak plak.. kah kah kah.. mmg aku x pi sampai kedai tu tutup pon aku x pi.. kah kah kah
Oleh Tanpa Nama pada TERUSKAN KEMPEN BOIKOT RESTORAN MAMAK KIMMA pada 11/04/25

Tak ada masaalah untok pulau kedai kedai kimmak. Kedai kedai kimmak biasanya ada logo SapuMalaysia dan juga ada gambar Mat mongol. Tapi bukan semua mamak ialah pukimak. Mana-mana mamak yang tak sokong kimmak atau apno haros champak logo 1malaysia dan gambar Mat Najis dalam tong sampah yang berdekatan. (jangan champak dalam longkang , nanti gambar mongol akan buat longkang sumbat , macham saiful ponya ass hole tersumbat )
Oleh Khun Pana aka johanssm pada TERUSKAN KEMPEN BOIKOT RESTORAN MAMAK KIMMA pada 11/04/25

Cik Tampa Nama, Masa Merdeka dulu, orang Inggeris, Amerika dan Sekutunya saje jer buat experimen dengan Tanah Melayu, supaya Tanah Melayu ini tak ada Asimilasi Kaum...Ade Paham tak..itu pasal depa taruk UMNO, MCA dan MIC... Apa pasal Cylon, depa taruk Tamil satu Tempat dan Cylonise di suatu tempat, Indonesia di asimilasikan kaum-kaumnya. Thailand di asimilasikanya..semua perancangan depa untuk experimen depa...ha ha ha. Jadi kita jangan ikut experimen depa ..undilah Pakatan rakyat...ha ha ha.
Oleh Tanpa Nama pada TERUSKAN KEMPEN BOIKOT RESTORAN MAMAK KIMMA pada 11/04/25

lepas baca semua komen2 nie.. nak tahu lar jugak, apa penguatkuasa tempatan buat area tu yek?? xkan xambek tahu benda nie.. kalo kotor, kasi tutup je kedai2 mamak nie.. lagi bagus..
Oleh ANAK KAMPUNG pada TERUSKAN KEMPEN BOIKOT RESTORAN MAMAK KIMMA pada 11/04/25

Geng Mamak ini ada kepentingan ekonomi menjadi melayu dan taraf bumiputera. Kat rumah depa sembang bahasa tamil tapi depan orang berbahasa melayu agar diterima sebagai melayu. kah kah kah. Masih lagi orang melayu yang percaya mamak ini semua dengan alasan persaudaraan islam dan silaturahim antara umat. tapi umat ini nak sapu semua kepentingan melayu. melayu sebenar kena faham keadaan ini. ini asyik kedai mamak, kedai tom yam thai dan kedai melayu tepi jalan pun tak diberi sokongan. macam mana melayu nak maju ? asyik hasad dengki dan porak peranda. kena mandi bunga kot semua puak nie kah kah kah
Oleh mandaram pada TERUSKAN KEMPEN BOIKOT RESTORAN MAMAK KIMMA pada 11/04/25

19 ulasan:

LibangLibu berkata...

Tua TT,

Teruskan. Teruskan kempen anti puKImmAk!

Saiful berkata...

senor tt,
mamak ni di seluruh dunia pengotoq..bukan kat melaysia saja..sokong2 boikot kedai mamak..pemimpin mamak tak boikot skali..

dukun melayu berkata...

sorry nak dgr cakap mamak.kenapa masih nak mengaku mamak?mengaku je la india muslim?berbanggalah dengan a/l dan a/p. indian muslim and chinese muslim are very proud of their race.not like you mamak.they wont give their root.v are not being so racist...tapi...mmg nak racist pun.wakakaka.racist pada orang racist.depan melayu mengaku melayu,balik rumah cakap tamil.tipu sana,tipu sini.curi sana curi sini(ada kes terbukti diperak tengah,apa khabar telok bakong?)kira sekali harga lain,kira kali kedua harga lain.macam mana nak percaya?

dukun melayu berkata...

banyak je restoren cina muslim.mamak ni spesis buruk laku.jangan kawan dgn depa...muakakakakaka

Putra IJ80 berkata...

Quote"aku org mamak....jgn la kutuk macam tuh! aku pun sokong pembangkang bro! memag aku tak suka KIMMA...memang depa pu-imak..."Unquote.

Gua sdy bca,ayat yg.teman kita nie tuleh..

Yer x yer,

Tak kan setangkai kelapa itu busuk smue,

Setandan Pisang X bole di makan,sebiji dua,

Selungguk Durian, X bole di jamah seulas rasa.

Beri lah KEADILAN bagi nya.

"Sesunguh nya Allah mengatahui apa yg.kamu rahsiakan,apa yg.kamu zahirkan dan apa yg.kamu usahakan".

Klu dah rezeki X kemana wahai teman.

Insyaallah.

Anti TELAN berkata...

Sebut pasal Rest Mamak, aku nak sebut Nasi Kandar 'Line Clear' kat Penang?

Rasanya memang sedap tapi pada pandangan aku KOTOR melebihi BERSIH.

Kadang2 bila tengok Tukang Masaknya sedang masak...tak sanggup nak telan

Yong berkata...

Satu malam Yong dan kekawan makan di restoran Melayu. Yong perasan pekerja restoran asyik tertinjau2 keluar. Yong Tanya dia “apesal asyik jengok2 keluar?” Dia kata “tengok ada tak van majlis.” Agak heran dengan jawapan Yong tanya lagi, “kalau ade kenapa?” Jawab dia, “depa tak bagi letak kerusi atas kaki lima. Nanti kena saman” Yong tentu amat setuju dengan peratura majlis bandaran ini, tapi heran. Lalu Yong Tanya, “apesal restoran mamak kat hujung tu boleh pulak letak kerusi kat kaki lima? Bukan hanya kakilima, sampai masuk ke parking kereta pun.” Pekerja restoran senyum je sambil menjawab, “bos taknak bayar.”

Lepas tu pekerja restoran citer tentang “hal2 bayaran extra” yang dikenakan. Bunyinya macam protection money pulak. Kejam!

Restoran Melayu tu sekarang dah tutup. Tak tahu sebab apa. Restoran mamak masih ada sebab ramai pemuda2 Melayu masih sokong mereka. Tapi sejak PR memerintah, kerusi2 restoran mamak dah tak sampai ke parking lot lagi. Tahniah PR. Kita semua cari makan. Tapi carilah makan dengan halal.

hsn berkata...

cimb bila pula?

yb berkata...

Kempen anti mamak turut melanda Seremban. Seorang pemilik restoran mamak telah mengamuk kerana gred kedainya jatuh dari Gred 'B' ke Gred 'D'.

Tanpa Nama berkata...

aku nak tanya TT...ape mcm kedai no.8 kuala klawang ...patut ke kene boikot...

Tanpa Nama berkata...

kalo nak boikok walaupon bersih tetap boikok...!kakaka

opisboi berkata...

aku ahli UMNGOK yg totok & ahli PUKIDA & Ahli Perkosa tidak sekali akan memBOIKOT kedai mamak walau korang jumpa naga @ dinosour aku tetap akan makan kat kedai mamak. Jangan kata kencing berdiri tak basuh , mamak kencing berlari pon aku tetap bedal janji EEEEE punya.

Tanpa Nama berkata...

Bro TT,

Saya lama x makan kat kedai mamak ni. Sebab utamanya ialah, mostly depa ni tak pi SOLAT JUMAAT. Bila makanan di sediakan oleh orang yg ingkar perintah Allah, dah tentu tak berkat.

Tanpa Nama berkata...

Woit monyet apa macam.specis jakun pukimak belum di sahkan Mr Y sudah di sahkan

Tanpa Nama berkata...

ada satu kedai india di kota bharu...

ramai melayu suka makan kat situ...

memang kedai keling lah... bukan mamak pun...

demeh tak tau kot, gulai ayam situ campur ngan biawak sebenarnya.

pat lima bulan lepas masih ada lagi gulai biawak tu, pasal masa tu, kawan aku cerita, kawan dia, cina, makan nasik beli kat kedai tu, cina tu marah-marah pasal kata dia, 'cis... kena yang isi biawak lah pulak...'

memang dia tak kisah pun, tapi kurang suka lah makan biawak tuh...

tak tau lah sekarang ni ada lagi ke tidak... tapi takleh nak salahkan keling tu... pasal dia tak letak pun sijil halal... orang kita yang kemaruk nak makan nasik daun pisang tu... sedap kata demeh... bengong...

Tanpa Nama berkata...

Mengikut mamak-mamak yang diinterbiu, kalau tak buat macam tu tak sedap. Itulah rahsianya. Tak payah tambah MSG. Cukuplah dengan peluh, bulu-bulu, air sireh dan yang sewaktu dengannya. Mana ada yang komplen tak sedap. Siap mintak kari semalam lagi. Begitulah adanya.

Tanpa Nama berkata...

Dkt selayang ni ada satu restoran baris bistro namanye,tuan punye kedai mamak ler..kotornye jgn ckp la..tikusnye sebesar ank kucing berkeliaran je..yg peliknye tikus2 ni semua jinak2 belaka,tak takut dgn org..pinggan mangkuk kotor yg belum basuh dia org longgok je kat atas jln sebelah belakang kedai..tikus2 pun bermaharajalela la cari sisa2 makanan dkt pinggan mangkuk kotor tu..yg plg sedih,pihak majlis perbandaran selayang dkt je dgn restoran ni,tak kan la tak nampak keadaan restoran ni,ataupun buat2 tak nampak je sebab.........................kalau nak tgk pesta tikus dtg la waktu senja,pestanye sampai ke pagi...tak lupe juga tandasnye,jenguk2 lah dlm tandas dan buat la penilaian sendiri........

jari tengah berkata...

kite bako ajee kedai mamak tu...kite bako ajee...tak gitu TT..?

mi berkata...

saya penah keja part time kat kedai mamak di paka terengganu sekitar 2007. saya tak pasti tukang masak dan pekerja2 kat situ islam ke tak, mamak malaysia ke atau datang dari tanah india. waktu keja pakai kopiah bukan main, tapi tak penah pon semayang. (utk pengetahuan semua, saya menginap di rumah kedai tersebut.) bila waktu semayang jumaat diorang bertenggek beramai2 tunggu depan pintu kedai..jadi tak semestinya semua kedai mamak pekerjanya islam..cube try suruh mengucap, ntah2 failed..yang paling saya rasa geli bila nampak sendiri depan mata peluh dia jatuh menitik2 atas roti, meja tebar roti dan kuali roti.. bukan sekali dua tapi banyak kali. saya nampak sebab saya tukang ceduk kuah roti dalam piring dan saya perhatikan apa yg dia buat. sejak tu saya x penah makan roti canai yg dia buat dan saya tak penah teringin nak makan roti canai kedai mamak..pengotor..lagi satu, saya penah nampak tukang buat roti tu minum arak dan dia gunakan gelas besi yang dikhaskan utk isi air kosong utk pelanggan. tu belum cite perihal kat bilik air lagi..sisa kencing bertabur kat mangkuk tandas tak dibasuh pon..