Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 7 April 2011

UNTUK YB SALEHUDDIN AYUB





DENGAR BETUL BETUL KLIP INI




nota:
menteri dan para kang kong
termasuk orang pas yang bernama
yb salehuddin ayub selalu nak
menipu orang ramai

mereka kan kata : kena kaji buruk baik
kalau macam itu judi juga mesti dikaji ada baik buruknya

akan keluar nanti kenyataan bahawa disekeliling kita
memang ada radioaktif - semua selamat
inilah yang sedang di jaja oleh saudagar loji nuklear

mat mongol telah ke korea
ini mesti nak bincang hal loji nuklear

awas sebelum kita semua hangus!



YB SALEHUDDIN SILA TENGOK YANG INI





nota:
tolong terjemahkan tulisan ini
untuk salehudin ayub
kerana dia hanya sekolah pondok

pondok apa?

masuk sekolah pondok talipon kah kah kah


FUKUSHIMA: ACAMAN UNTUK JEPUN, AMERIKA DAN SELURUH DUNIA


Fukushima: A Nuclear Threat to Japan, the U.S. and the World new york times

For several weeks, radioactive leaks from the Fukushima nuclear power plants have been incapacitating a large part of Japan. Information from the Japanese government and TEPCO, the power company that operates the site, has been sparse, often incomplete and sometimes contradictory.

A confidential assessment by the Nuclear Regulatory Commission obtained by The New York Times suggests that the damaged Fukushima Daiichi plant is far from stable. The report concludes that the Fukushima plant is facing a wide array of fresh threats that could persist indefinitely.

The Fukushima disaster has become more than a local, regional or national Japanese event. The worldwide implications of the event are becoming apparent: though a major leak in a maintenance pit of the plant has been plugged, there is still a great likelihood that significant amounts of radioactive water will continue to be released into the Pacific Ocean; the worldwide Just-In-Time manufacturing cycle has been interrupted; and increased levels of radiation have been detected on the U.S. East Coast.

Though the amount of radiation to reach the U.S. is small and poses no present danger, its presence demonstrates that the Fukushima event has global impact.
Circumstances are still evolving too fast and too out-of-control for the consequences to be fully appreciated in real time.

Every day brings new revelations of failure and growing frustration in Japan and elsewhere. It has become obvious that not all the facts about the Fukushima tragedy will be known until the danger is long past.

In Japan, there continues to be uncertainty about the extent of the danger from radiation exposure and lack of information about how many people have already been exposed to health-impairing radiation. We don't know how much contamination has leaked into surrounding land and water or when and how those leaks can be repaired.

The Japanese government announced an evacuation zone extending 19 miles from the crippled Fukushima plants, the same distance as the exclusion zone around Chernobyl in Ukraine. But Japan is neither as large or as sparsely populated as Ukraine. Close to 73 percent of Japan is unsuitable for agricultural, industrial, or residential use. Millions of people could be dislocated in addition to those already homeless because of the quake. These people will need to be relocated and new homes will have to be created for them.

With the international challenge of wars in Iraq, Afghanistan and Libya, and national concerns about Congress being unable to agree on Federal Government funding, the U.S. news spotlight that was on Fukushima has been pointed elsewhere. However, smart investors and social observers continue to monitor the responses to the Fukushima tragedy and gauge its potential impact on world markets.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yeap!

aku sangat respek YB Sallahudin...tapi tang ni yg aku rasa dia silap...

kulit mungkin betul tapi konteksnya tak kena...

kat M'sia mana boleh kata "...isu pertama adalah adakah keperluan kpd tenaga nuklear sbg sumber tenaga mungkin akan diperlukan di sini suatu masa nanti..." ...TAK BOLEH...!!!!

kat M'sia kena terus kata "....kalau bumbung stadium kena tiup angin sepoi2 bahasa pun runtuh, jangan naik stim la nak buat loji nuklear..."

YB SA...this is not something u can call "knee jerk reaction"...

aku tak sangka YB SA boleh jadi naive sebegitu.....

MUFTI INTERNET berkata...

Mufti Perak Harussani ialah Mufti UMNO yang gila pangkat dan menyembah wang ringgit. Sanggup korban agama demi UMNO. Jika tidak gilakan wang dan pangkat, sudah lama dia keluar fatwa menentang pembinaan loji nuklear dinegara ini. Tetapi selama menjadi mufti di Perak, semua fatwa yang dikeluarkannya fatwa gila yang boleh memalukan umat Islam dinegara ini.

Bagi Mufti UMNO, menternak babi dan membina kuil Hindu & gereja dikawasan orang Melayu atau jauh dari kawasan perumahan Melayu adalah haram. Tetapi buka loji nuklear yang membahayakan nyawa selurah rakyat Malaysia dihalalkan. Sepatutnya Mufti Perak itu menyuruh kaki samsengnya melalui SMS meminta kaki pukul kaki pukulnya berdemo bawa kepala lembu menentang pembinaan loji nuklear. Tetapi sehingga sekarang masih cuba mengaburi mata umat Islam dengan mengeluarkan fatwa tentang poco poco.

Mengapa pemimpin UMNO belum keluar membawa kepala lembu menentang pembinaan loji nuklear? Mengapa mereka sanggup tunjuk perasaan bawa kepala lembu dan bakar gereja tetapi bila buka loji nuklear dekat kawasan Melayu, mereka senyap membisu macam Syaitan Bisu?

Saya Tan Sri Raja Gopal sebagai Mufti Internet dan seorang alim & juga para Ulama Internet yang lain bersetuju mengeluarkan fatwa bahawasanya penggunaan tenaga nuklear adalah haram dan salah disegi syariah, hukum syarak, dan undang undang Islam. Umat Islam diseru menolak tenaga nuklear kerana ia adalah amat merbahaya dan boleh mengorbankan ramai umat Islam dinegara ini. Lebih-lebih lagi kita orang Melayu tidaklah secerdik orang Jepun. Kalau orang Jepun yang sangat cerdik dan jauh lebih maju daripada orang Melayu di Malaysia tidak dapat mengawal kebocoran loji nuklear di Fukushima, sudah tentu kita orang Melayu akan lebih teruk daripada orang Jepun. Kita orang Melayu tidak mampu membina jambatan dan stadium. Jadi adalah langkah yang sangat bodoh untuk membina loji nuklear. Hukum membina loji nuklear dinegara ini adalah sama dengan hukum membunuh diri & membunuh orang lain. Azab api neraka akan menanti pemimpin UMNO yang hendak membunuh diri dan orang ramai demi wang ringgit untuk memenuhi hawa nafsu mereka.

Loji nuklear lebih merbahaya daripada menternak babi. Jika UMNO gilakan wang sangat, saya sebagai Mufti Internet meminta dan menyarankan dan menyeru pemimpin UMNO supaya menggantikan pembinaan loji nuklear itu dengan menternak babi secara besar besaran kerana adalah lebih baik bagi umat Islam dinegara ini untuk menternak babi jika dibandingkan dengan membuka loji nuklear yang merbahaya itu.

Leh Yob berkata...

Ampoonkan lah Wai Bee Sallehooddeen Ayoob ni wahai Penukar Tiub.

Kesian sama dia. Lu kasi nasihat la sama dia.

Kalau lu banyak kondem dia nanti dia kalah Naib Presiden PAS pulak. Menang puak Kerajaang Perpaduang lagi kacau.

Tanpa Nama berkata...

NI AKU TRANSLATE UNTUK SALEHUDIN:

Fukushima: Sebuah Ancaman Nuklir ke Jepang, AS dan Dunia - new york kali

Selama beberapa minggu, kebocoran radioaktif dari PLTN Fukushima listrik telah melumpuhkan sebagian besar Jepang. Informasi dari pemerintah Jepang dan TEPCO, perusahaan listrik yang mengoperasikan situs tersebut, telah jarang, sering tidak lengkap dan kadang-kadang bertentangan.

Sebuah penilaian rahasia oleh Komisi Pengaturan Nuklir diperoleh The New York Times menunjukkan bahwa tanaman yang rusak Fukushima Daiichi jauh dari stabil. Laporan ini menyimpulkan bahwa tanaman Fukushima sedang menghadapi berbagai macam ancaman segar yang dapat bertahan selamanya.

Bencana Fukushima telah menjadi lebih dari acara Jepang lokal, regional atau nasional. Implikasi di seluruh dunia dari acara menjadi jelas: walaupun kebocoran besar dalam sebuah lubang pemeliharaan instalasi telah terpasang, masih ada kemungkinan besar bahwa sejumlah besar air radioaktif akan terus akan dirilis ke Samudera Pasifik, sedangkan di seluruh dunia Hanya -Dalam siklus manufaktur-Time telah terganggu, dan peningkatan tingkat radiasi telah terdeteksi di Pantai Timur AS.

Meskipun jumlah radiasi untuk mencapai AS adalah kecil dan tidak menimbulkan bahaya ini, kehadirannya menunjukkan bahwa peristiwa Fukushima memiliki dampak global.
Keadaan masih berkembang terlalu cepat dan terlalu out-of-kontrol atas konsekuensi yang akan sepenuhnya dihargai secara real time.

Setiap hari membawa wahyu baru dari kegagalan dan frustrasi berkembang di Jepang dan di tempat lain. Hal ini telah menjadi jelas bahwa tidak semua fakta tentang tragedi Fukushima akan diketahui sampai bahaya panjang masa lalu.

Di Jepang, ada terus menjadi ketidakpastian tentang tingkat bahaya dari paparan radiasi dan kurangnya informasi tentang berapa banyak orang telah terkena radiasi merusak kesehatan. Kita tidak tahu berapa banyak kontaminasi telah bocor ke sekitarnya tanah dan air atau kapan dan bagaimana kebocoran dapat diperbaiki.

Pemerintah Jepang mengumumkan zona evakuasi memanjang 19 mil dari tanaman Fukushima cacat, jarak yang sama sebagai zona eksklusi sekitar Chernobyl di Ukraina. Namun Jepang bukan sebagai besar atau jarang penduduknya seperti Ukraina. Dekat dengan 73 persen dari Jepang ini tidak cocok untuk pertanian, industri, atau perumahan. Jutaan orang bisa dislokasi di samping mereka yang sudah kehilangan tempat tinggal karena gempa. Orang-orang ini perlu direlokasi dan rumah baru harus dibuat untuk mereka.

Dengan tantangan internasional perang di Irak, Afghanistan dan Libya, dan kekhawatiran nasional tentang Kongres yang tidak dapat menyetujui dana Pemerintah Federal, berita AS sorotan yang berada di Fukushima telah ditunjukkan di tempat lain. Namun, para investor cerdas dan pengamat sosial terus memantau tanggapan terhadap tragedi Fukushima dan mengukur dampak potensial pada pasar dunia.
_________________________________
Mintak dia baiki sikit ayat. Takkan semua aku nak buat pulak!

Tanpa Nama berkata...

Leh Yob, Wai Bee Sallehooddeen Ayoob ni patuh dan tunduk apa sahaja demi Presiden parti dia. Jika presiden dia kata senjata nuklear haram, dia kata haram. Jika presiden dia kata senjata nuklear halal, dia kata halal. INI LAH Sallehooddeen Ayoob.

Yop Teluk Anson.

Leh Yob berkata...

Yob Teluk Intan,

Betoilah... Wai Bee Sallehooddeen Ayoob ni tak boleh pakai jugak. Bia bodek kipas.