Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 29 Februari 2012

DARI JUNIOR KEPADA SENIOR




MAHKAMAH TINGGI SIVIL TIGKAT 3






NOTA:

seorang old boy dengan seorang old boy
seorang senior dengan seorang junior
seorang peguam dengan anak gumanan

gambar sebelum aku meninggalkan mahkamah

detik akhir aku menangis kerana peguam ini
mahu aku mengingatkan kembali hidup dalam penjara
dan apa yang terjadi kepada hidup aku

akhirnya dia berkata" im very sorry you have to relived
the experience....but it's important... your political views
never changed but the imprisionjment does affected you..."

"... but now i am proud to claim that i'm the only
one that made hishamuddin rais cried..'



inilah epilog dari kesah kesah dari penjara
yang masih belum sanggup aku tuliskan
setiap kali aku mencuba
setiap kali aku gagal

berat mata memandang
berat hati membaca
berat lagi tangan untuk menuliskan

BEKAS TAHAN ISA : SAYA DIHINA, DERA SECARA MENTAL - mkini

Bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri Hishamuddin Rais memberitahu Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur bahawa sebahagian besar masanya ketika ditahan, beliau dihina, diancam dan didera secara mental.

Dicekup pada 2001 atas tuduhan berkomplot untuk mengulingkan kerajaan dengan cara keganasan, Hishamuddin memberitahu mahkamah bahawa beliau tidak pernah disoal atas tuduhan terhadapnya itu sepanjang penahanan dua tahun berkenaan.

"Saya bukan ditahan kerana saya adalah ancaman kepada keselamatan negara, tetapi kerana saya adalah satu ancaman kepada kedudukan Umno dan menguggat kepentingannya," kata aktivis Reformasi, kolumnis dan pembikin filem itu.

Hishamuddin sebagai plaintif memberi keterangan dalam saman memohon perisytiharan mahkamah bahawa Seksyen 8 dan 73 ISA, yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan, adalah tidak berperlembagaan.

Beliau dan empat yang lain, termasuk ADUN Selangor Saari Sungib yang memberi keterangan pada Isnin lalu juga menyaman Ketua Polis Negara ketika itu, Norian Mai kerana didakwa memfitnah mereka.

Mereka mendakwa Norian membuat kenyataan akhbar yang menyatakan secara palsu bahawa mereka bersedia menggulingkan kerajaan, termasuk mengumpul senjata seperti pelancar bom dan merekrut bantuan guru silat.

Hishamuddin dalam keterangannya mengenal pasti petikan yang merujuk kepadanya menerusi beberapa keratan akhbar dan gambar yang disiarkan pada kenyataan akhbar yang dibuat oleh Norian.

"Kacak, bergaya dan memakai topi. Tidak boleh dinafikan bahawa ia adalah saya (dalam gambar itu)," katanya


21 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Taniah Pak Din kerana di beri kesempatan membongkar kebenaraan. Tapi saya masih keliru, Pak didakwa "merekrut bantuan guru silat".. Isn't that the other fellow... Wakakaka

At least humour has kept you going during the hardships and struggle..

Dunia Firdaus berkata...

kacak bergaya dan bertopi - avant garde

Tanpa Nama berkata...

Kau beristiqamah pada prinsip dan keyakinan hidup kau selama ini. Daki dunia tidak berjaya menyapa kau.Susah nak cari seseorang individu yang mungkin sampai akhir hayatnya tidak melencong seinci pun daripada keyakinan politiknya. Contoh lain termasuk Syed Husin Ali, Pramoedya Anan Toer, Lim Kit Siang, Said Zahari, Chin Peng, Rashid Maidin, Abdullah CD dan ramai lagi. Contoh ketekalan pendirian Hisamudin Rais akan sedikit sebanyak boleh memalukan Chandra Muzaffar, Kassim Ahmad dan ramai lagi juga individu seperti mereka yang pada satu ketika dulu amat hebat menyelar sistem penindasan UMNO tapi tidak lagi setelah melalui pencucian otak dek SB di Kemunting.

Tanpa Nama berkata...

dia kata lu upah guru silat???
wakakakakakakaka
klakaklakaklaka

febhi berkata...

salut

Mat Lendir Kg L berkata...

Apa barang ni bro
dah tua bangka pon menangis kat mahkamah

baik lu pakai baju batik la bro..

Aku bukan keling berkata...

Gua respect sama lu brother isham...kena dera, kena tendang , kena caci, tapi ideologi tak ubah....bukan macan pelacur chandra muzaffar, bukan macam zul nordin, bukan macam gopala babi...kena ugut sikit takut...di offer rasuah milllion million sampai dah sanggup jual anak bini..

Gua memang respect sama lu..gua caya sama lu..lu memang saya punya inspiration...

Tanpa Nama berkata...

gua mau belanje lu makan la sekali. lu mmg cool

mek berkata...

"Kacak, bergaya dan memakai topi. Tidak boleh dinafikan bahawa ia adalah saya (dalam gambar itu)," katanya

ini yang terbaik.
paling cool...

P&O NEDLLOYD SHACKLETON berkata...

salut mas TT.....semoga yang maha esa merestui dan tabah selalu dalam perjuangan mu.....SABAR...hidup mas TT!!!!

TheSniper berkata...

Bro! Lu kalau singgah Kuala Kangsar please call MSK. Gua nak belanja lu makan mee kari/soup simpang penaga. Spesel!

Tanpa Nama berkata...

DEAR TT,

I REALLY UNDERSTAND UR FEELING.

NOT ALL CAN BE WRITTEN OR FORGET.

STAY STRONG

Tanpa Nama berkata...

Cool bro.ABU

Tanpa Nama berkata...

salute old boy :)

Tanpa Nama berkata...

abih cam na org yang mengata tt pengecut? yang mengata tt lari luar negara takut kena tangkap? yang mengata tt tak dak telo? rupanya mereka tak kenal tt... alangkah bodoh dan sombongnya mereka yang berkenaan...

Tanpa Nama berkata...

ssssssssssstttttttttt bro isham peguam ko bayar ngan duit zakat ke?

Libang Libu berkata...

Tuan TT,

bukukan pengalaman ISA tuan, sepertimana Syed Husin dgn Two Facesnya.

saya akan beli, khatam 3 kali dan saya akan rebus buku itu sampai hancur, saya tapis dan saya akan minum airnya.

Macam yg saya buat keatas buku Two Faces.

kihkhikihkhikihkih kih!!!

Tanpa Nama berkata...

KAMI SEKELUARGA salut TT sokmo.
Kami mendoakan TT beristiqamah dan ambil tahu ibadah.
Kami pernah mengalirkan airmata membaca catatan sirah perjuangan TT hingga di Klate, Rantau Panjang dan melepasi sempadan lamaaa dulu.
Kami semacam masih nampak2 bro Isham bersuara lantang kat speaker corner UM dulu...
Kami salut kecekalan hati TT... tuan menitis air mata beberapa hari lepas menandakan TT adalah berjiwa manusia berhati hamba berakal mulia....
Kami tahu anak-anak kami tak boleh disekat2 menyokong Isham melantang ABU...ABU..ABU....Anti Bangang2 UMporNO....
Kami selalu doakan, kita semua sentosa sokmo dirahmati-Nya....amiin.

- vikmoro, kombet.

Tanpa Nama berkata...

siapa cakap isham pengecut,lari luar negara tu bodoh...
tak tau cerita,tak faham situasi.
tu yg dia blik sini buat ape?overseas lagi best kan?tulis blog,melawan,menentang etc.skang ade je kat malaysia...baru patriotik.sosialis sebenar.bukan macam malaysian profesional/enterpreneur yg yg dok overseas,cam bagus komplen2 pasal malaysia...apa pon xde diorg sumbang.
bodoh makan taik punye troll/cybertooper umno...

batu lagan berkata...

lepas ni kita gasak norian mai pulak. patut la dia baik je dgn perkasa. sama sama barua keling.

ciK aJie berkata...

terpaku.. Allah tahu apa yg kamu alami.. sabar ya.