Ahad, 5 Ogos 2012

DEMO UNTUK AJAR RAKYAT BIJAK TURUN BERDEMO




SEKOLAH DEMO UNTUK SEMUA




Kenyataan Terbuka
Solidariti Anak Muda Malaysia(SAMM)
4 Ogos 2012



1. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Kebangsaan mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada semua yang terlibat menjayakan penghantaran Memorandum ke kedutaan Myanmar semalam. Sebanyak 25 NGO telah mengesahkan sokongan terhadap memorandum tersebut. Seramai hampir 500 orang Rohingya telah mengiringi wakil - wakil pertubuhan yang hadir dalam penghantaran memorandum tersebut. Lebih 100 orang warga tempatan hadir selaku wakil pertubuhan dan yang hadir secara individu. Tahniah juga kepada SAMM Wilayah kerana telah menjadi tuan rumah menyelaraskan penghantaran memorandum tersebut.

2. Penghargaan juga diucapkan kepada anggota keselamatan kerana memberi sedikit ruang semalam. Namun kami juga agak sedikit terkilan apabila kumpulan kami yang berarak dari Masjid Tabung Haji telah disekat dan hanya dibenarkan berkumpul sejauh kira - kira 500 meter dari Kedutaan Myanmar. Hanya kumpulan 5 orang dibenarkan kemudiannya berjalan kaki ke kedutaan. Kami juga amat kesal dengan tindakan Myanmar dengan secara sengaja menutup kedutaan dan tidak menghantar wakil menerima memorandum yang disediakan. Namun setelah delegasi yang diketuai anggota dewan negara, YB Senator Saiful Izham Ramli berbincang barulah seorang yang tidak mahu dikenali muncul dan menerima memorandum tersebut dari celah pagar. Ini tindakan biadap yang tidak seharusnya berlaku.

3. Semalam juga telah diumumkan sebuah badan bertindak yang diberi nama Malaysian People Joint Task Force for the Humane Treatment of the Rohingyas. Dan selepas ini isu pembelaan nasib Rohingya ini akan diasak melalui gabungan badan bertindak ini. Beberapa tindakan sedang dirancang dalam masa terdekat bermula dengan penyerahan memorandum ini.

Antara desakan yang terkandung dalam memorandum bantahan adalah termasuk;

Mendesak Kerajaan Myanmar segera hentikan penghapusan etnik muslim Rohingya.

Tidak 'double standard' dalam isu ini.

Memanggil kesatuan Asean supaya turut mendesak Myanmar hentikan pembunuhan.

Memanggil kesatuan Asean supaya melucut keahlian Myanmar dalam Asean.

Memanggil campurtangan PBB dalam konteks hak asasi agar etnik Rohingya dilindungi

Mendesak kerajaan Myanmar memberi laluan untuk bantuan kemanusiaan termasuklah bantuan makanan dan perubatan, dan disaksikan oleh PBB, Asean ataupun OIC.

Akhir sekali, kami mendesak supaya satu dialog untuk keamanan etnik Rohingya dimulakan di antara PBB, Asean dan OIC serta kerajaan Myanmar.

SAMM tidak dapat menyembunyikan perasaan kecewa di atas sikap yang ditunjukkan oleh regim Barisan Nasional apabila tidak bersuara dalam isu Rohingya. Malaysia sebagai sebuah negara Islam, harus lebih peka dan menunjukkan keberanian di atas nama Islam. Inilah musibahnya apabila negara diketuai oleh seorang pemimpin yang penakut.

Maka agak bersesuaianlah Perdana Menteri menyandang jawatan Menteri Wanita.

Akhir sekali SAMM mengucapkan syabas dan terima kasih di atas kehadiran ramai NGO, NGI dan aktivis kemanusiaan. Kehadiran anda semua menjadi bukti betapa negara ini masih mempunyai nafas tanggungjawab kemanusiaan sejagat, bukan retorik glokal semata-mata.


JANJI BERSIH 8 TUNTUTAN




BERSEDIA UNTUK KELUAR
malam 30 ogos ini
kita ramai ramai keluar
pakai baju kuning


SLOGAN KITA:
janji bersih!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hang boleh bagi pencerahan tak apasai kesah rohingya nie tak selesai2x? Aku dengar kesah dorg nie dr zaman aku budak sekolah. Lani aku dah ada 6 anak kesahnya makin dasat. Nk pulak lepas sun yi menang pilihan raya myanmar.
Sama jugak mcm abu sayap. Dulumasa zaman amerika ada base kat pilipin mana kita dengar ada pemberontakan kat selatan pilipina. Lepas amerika keluar je, abu sayap siap hijek sandakan lagi.

Ditindas berkata...

Saya bersimpati dan sedia berjuang untuk muslim rohingya...tapi kat malaysia bukan ker yang terbalik berlaku?..bukan islam ditindas ! So malaysia ialah sebuah negara hipokrit dimana muslim menindas bukan islam dan bukan satu platform yang baik untuk perjuangan mislim rohingya.