Rabu, 17 Julai 2013

PENCERRAHAN DAN BERSYUKUR



JANGAN SALAH KAN ORANG
Catatan bijak..konon nak tunjuk caring lah tu...kapatalis berpaksi untung..kapitalis menindas miskin..kapitalis menyebabkan kebuluran..tapi tt let me say this too... Bukan dosa atau silap kita bila dilahirkan sebagai miskin, Tetapi silap kita bila menghabiskan hayat sebagai orang miskin.. 

Yang malas dan bangang tetap miskin sampai mati..Inilah sistem kapitalis bro.. Percaya lah hanya di Malaysia kita boleh melihat anak buruh india miskin yg tinggal di setinggan jadi pemilik kilang..

Walaupun 5A STPM saya tak layak untuk mendapatkan kursus doktor kerana kuata yg memihak kepada kaum majaroti saya tetap bersyukur kerana kerajaan memberi ptptn untuk ijazah sains di ipta dan master di europe.

 SO kalau india miskin seperti saya yg sepatutnya layak masuk simpang renggam krn background saya boleh berjaya , kenapa sesetengah orang melayu yg miliki jalan mudah dari segi akademik dan biasiswa yg begitu mudah boleh gagal??rahsianya mudah..belajar bersyukur dan jangan salahkan orang lain atas on JANGAN BUAT SANDIWARA
Publish | Delete | Spam
Anonymous

on 7/17/13

------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tahniah & terima kasih!!

tak pernah minta & mimpi untuk menjadi Melayu!!.. aku bukan Melayu haprak!

Apek botol berkata...

Tahniah...kalau dah berjaya...jangan lawan tuan...jangan alih kiblat.

Tanpa Nama berkata...

Ini bukan masalah kaum yg mana malas..penulis hanya memberi motivasi..tulisan beliau x memihak bn atau pakatan..amat teliti dan halus maksudnya..beliau menerangkan bertapa susah dilahirkan sebagai india di malaysia..top score tak guna..ingat senang dapat stpm 5A?? Sains plak tuu..kat malaysia hanya 10 hingga 20 yg dapat 5A Stpm sains..kalau yg ni pun tak dapat medik then camana??.memang itu hakikatnya..budak matrik melayu senang dapat medic...cuba compare stpm n matrik..matrik setiap subjek exam setiap sem..yg stpm kena kumpul semua subjek selama 2 tahun dan exam serentak..stpm adalah antara exam paling susah di dunia dan ini diakui...cuba bayangkan...macam pipit n enggang jauh dia...

Namun beliau bersyukur kerana tetap muncul cemerlang dlm subjek yg dia dapat sehingga berjaya dgn bantuan pinjaman ptptn..

Last i percaya maksud beliau hanya sebagai motivasi dan secara general..melayu sahaja bukan malas namun semua bangsa kalau malas tetap miskin..motivasi tambahan diberi kepada kaum melayu supaya berusaha keras sikit memandangkan peluang akedemik mereka lebih cerah di malaysia..ini pun hakikat..tolong jangan jadi banggang ngan menafikan previlage bantuan untuk akademik melayu lebih dari kaum lain di malaysia..sekian..