Isnin, 15 Julai 2013

PUASA ITU DARI BAHASA SANSKRIT



PUASA DARI SANSKRIT
Salam Ramadhan, ~ Apa yg. diluar mencerminkan apa yg didalam kita. ~ Pasar Ramadhan, kuih & pakaian Raya semuanya adalah ritual yg didorong oleh perniagaan & keuntungan. Adakah kita hanya perlu insaf & bermaafan sebulan sahaja dalam setahun? Puasa dalam ertikata yg sebenarnya datang dari istilah Sanskrit iaitu "Puwasa" yg bermakna 'pendekatan'.

Apabila kita mengupas lapisan2 nafsu serakah seperti makan, minum, seks, bermegah, dsb., kita akan mendekati 'Zat' Allah yg wujud ditengah2 realiti kita. Maka inilah pintu kepada kehadiran, keilmuan, kekuasaan & kasih Allah SWT.

Konsep berpuasa dgn bertaffakur adalah satu kaedah bagi mencari jawapan yang tersedia ada pada Maha Pengetahuan Allah yg 'dekat drp urat leher' kita. Pendita2 zaman silam termasuk rasul2 spt Musa, Isa & Muhammad SAW kesemuanya bepuasa sepanjang 40 hari serta bertaffakur sehingga mendapat 'wahyu' atau 'ilham' yg terpancar drp 'Zat' Allah yang Maha Mengetahui dari dalam diri mereka sendiri. Manakala Allah lebih ' on SELAMAT BERPUASA DAN BERAMAL
Publish | Delete | Spam
Anonymous

on 7/15/13
--------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Puasa sebenar yang diamalkan oleh orang Muslim dari bahasa Arab le...Soim...siam...bukan dari bahasa sanskrit...Orang Melayu terjemahkan jadi puasa (dari bahasa asal sanskrit). Dalam Quran disebut: ..kutiba alaikum mus-siam kama kutiba ala ladzhi na min qablikum la-alakum tattaqun...(diwajibkan ke atas kamu ber'siam' (puasa) seperti mana diwajibkan ke atas orang-orang terdahulu dari kamu SUPAYA KAMU BERTAQWA.
TAQWA ADALAH matlamat puasa. Perintah Tuhan dan ketaatan melaksanakannya adalah matlamat puasa. Yang lain-lain tu tak puasa pun sudah faham...kalau puasa hanya untuk ingat orang miskin tak makan macam kat Afrika..buat apa orang Afrika muslim berpuasa...??? Baik ayat quran tulis puasa hanya untuk orang kaya ....orang miskin faqir terkecuali..kah...kah...kah..

guala! berkata...

pencerahan jiwa yang indah sekali..

Tanpa Nama berkata...

Puasa tu untuk kita buktikan kita ni jujur & amanah. betoi ka kita posa, buat-buat posa ka. Kecuali Tuhan dan Malaikat kiri-kanan, hanya diri sendiri saja yg tau.