Jumaat, 18 April 2014

SATU BABAK DUA PANDANGAN






BALING 1974-2014

MELALAK
1.nama-nama yang kununnya hero baling merupakan puak-puak arts jee!!tak dak sapa pun yang terlibat dalam peristiwa baling ambil jurusan sains dan teknologi di u pada waktu tu!!rumusannya ialah puak-puak kelas dua je yang melalak itu dan ini !!

result peperiksaan spm dan stp depa semua cikai jee!!masuk u pada masa tu pun sebab dasar DEB jee!! kalau pada masa tu tak ada dasar DEB!!ko dan seangkatan dengan ko hanya layak motong getah je bhaii!! 2.dan yang paling bodoh adalah ko la bhaiii!!

merempat sana sini selepas peristiwa baling sedangkan sebenarnya tak sapa yang heran pada ko bhaii!!umno pada masa tu tak pandang pun pada ko !!!!ko yang perasan ko hebat!!ko cuma dijadikan alat untuk ketengah!!akhirnya sampai ke tua bangka hidup ko tak tetawan hala!! 3.kah!kah!kah!siannnnnnn!!! on BALING 1974-2014
Anonymous
on 4/16/14



MANA KAWAN LAMA
Tulisan yang menggamit kenangan manis khasnya kepada anak-anak muda yang melibatkan diri dalam isu Baling, satu isu sosial yang mana kerajaan alpa dengan nasib golongan miskin(penoreh getah) di utara Malaysia sana. 

Itulah peristiwa 'revolusioner' kerana mahasiswa ketika itu boleh keluar dan tinggalkan dewan kuliah bersama rakyat marhein walaupun untuk satu tempoh yang singkat. Semangat dan jiwa nak bersama rakyat itu dapat dipatahkan oleh kerajaan dan selepas itu aktivisme mahasiswa tidak sama seperti yang keluar beremo dengan rakyat Baling, kecuali Hishamuddin Rais yang sehingg kini semangat untuk melawan kezaliman tidak pernah luntur, tidak rakan-rakan yang bersama-sama di garisan hadapan pada isu Baling.

 Hishamuddin kerap kali bertanyakan 'oh di mana kawan dulu.. yang sama berjuang...'Nampaknya dia saja dari kontemporarinya zaman Baling itu yang tinggal keseorangan yang tinggal yang masih istiqamah untuk merobek sistem kezaliman. Sungguh hebat roh dan prinsip hidup politik beliau. on BALING 1974-2014
Anonymous
on 4/16/14
40 TAHUN DAHULU
dimana kau hari ini?


-----------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sapa yg komen kat atas tu? Bodohnya. Adakah dia mencadangkan yg pemberian anugerah nobel kpd bidang kesusateraan dan ekonomi, merupakan pemberian kpd orang2 yg bodoh/kurang pandai krn kedua2 bidang itu tergolong dlm bidang sastera? Adakah nama2 besar yg menerima nobel prize dlm kedua2 bidang ini kurang pandai berbanding rakan2 mereka yg menerima dlm sains? Adakah si bangang di atas mencadangkan juga noam chomsky kurang pandai berbanding professor biologi/fizik/kimia dr ukm/um sebab beliau mengkhusus dlm bidang linguistic iaitu cabang drpd bidang sastera/arts. Adakah peguam2 di dunia kurang pandai berbanding para doktor atau engineer krg bidang undang2 juga tetmasuk dlm bidang sastera?

Tanpa Nama berkata...

1.dah namanya bidang arts dikuasai puak bodoh berbanding pelajar sains!!itulah faktanya!!kalau ko tenguk sistem dimalaysia!!selepas PMR atau SRP!!budak-budak yang dapat A belambaq masuk aliran sains!yang bodoh masuk aliran sastera!!belajaq pun macam kacang jee!!
2.sebab tu ko tenguk golongan yang kununnya nak jadi "pemimpin" di universiti rata-rata budak arts!!sebab ngaji bidang kacang ada masa untuk melalak sana-sini!!budak-budak sains mana ada masa!!belajar susah!!!
3.sememangnya peguam adalah dari golongan yang bodoh berbanding doktor!!itulah faktanya!!ko ambil contoh kelulusan spm kalpal singh kemudian ko bandingkan kelulusan mana-mana doktor di malaysia ni!!jauh bezanya!!
4.ko ngaku je le!!itu adalah fakta!!

Unknown berkata...

salam

with reference to komen "melalak"

1974 dah ada SPM/STPM ke?

bukan SPM ditubuhkan pada 1980 ke?

bukan STPM ditubuhkan pada 1982 ke?

tahun 1974 test tu dipanggil MCE (Malaysian Certificate of Education), dan direview oleh UCLES University of Cambridge Local Examinations Syndicate.

nak komen emotional maki orang pun baca lah sejarah dulu.

daripada komen tu semua da tahu, pengomen anonymous tu lahir lepas 1980.

"conditioned fools always pay"

Unknown berkata...

salam

kepada encik anon yg komen "melalak" tu, sila baca ini.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0401&sec=Pendidikan&pg=pe_02.htm

ketahui la pasal history of education system kat negara sendiri sebelum condemn orang lain "arts" or "science".

jangan bagi tahu kebodohan diri sendiri kepada masyarakat. simpan sikit2 untuk hari esok, ok.