Isnin, 26 Januari 2015

MENGENAL TERENGGANU






PAS HANYA DI TENGAH
Terengganu satu negeri terletak di pantai timur semenanjung, majoritinya Melayu beragama Islam. Tapi ramai orang tidak menyedari ia terbahagi kepada tiga sosiobudaya yang berbeza. 

Utara Terengganu seperti Daerah Besut penduduknya bercakap dalam dialek Kelantan berjiwa Kelantan, , berfikir dan bertindak seperti oghe kelate halus tutur kata tapi keras hatinya. 

Selatan Terengganu seperti Daerah Kemaman, Hatinya dekat dengan Pahang, korban kebanggaan untuk kenduri kahwin adalah kerbau sebagaimana orang Pahang. 

Tinggal sekarang di kawasan tengah iaitu dari Kuala Terengganu sehingga Kuala Berang, Inilah kawasan yang menjadi Kubu PAS dan Ha die. Kawasan inilah dirujuk sebagai PAS Terengganu .

 Orang dari utara dan selatan Terengganu tidak akan sesekali mengundi dan memenangkan PAS walaupun calonnya tuk guru, ustaz, ulama atau Haji Ha die. Jadi apa yang kita boleh harapkan dari PAS Terengganu pimpinan Ha die, jika perbezaan sosiobudaya yang kecil gagal ditangani dengan baik dari Ha die n on MANA ADA PERPADUAN
Publish | Delete | Spam
kiedentech
on 1/26/15




-------------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Parti sosialis kominis kawasan mana dia kuat. Hisapmudin bercakap kung kang kung kang siang malam macam hebat tapi kalau kote dah lembik daerah Bangsar pun tak boleh dapat...kah..kah.., kah

Tanpa Nama berkata...

Bebudak Hardy Boys bebudak bahalol dan tak tanggung jawab. Bila tak tanggung jawab tak guna jadi orang.

Bila sudah jadi Keldai , mana boleh ber hubung dengan orang. Itu pasti jalan gagal.


Yang sedih rakyat yang tak bahalol terus ber ketua kan Keldai untuk membsngun bangsa dan negeri. Dudah pasti gagal , melain kan rakyat pun jenis Keldai.

Tanpa Nama berkata...

Tok Adi bijok juger, dia main tarik tali dgn dap, dap kena setuju dgn hudud barulah tok adi setuju lokel election...olohh nok kene suloh baru nampok...berat66 ilmu semiotik org mesia..