Sabtu, 21 Mac 2015

DUDUK BANTAH MALAM INI



MALAM INI

DATARAN



DBKL sekat protes duduk kerana ada 'pameran buku'

Rancangan Kita Lawan untuk mengadakan protes duduk selama seminggu di Dataran Merdeka telah digagalkan oleh anggota penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang menyekat pintu masuk ke situ kerana ada 'pameran buku'.

Apabila sekumpulan kira-kira 40 peserta protes itu tiba di persimpangan yang terdekat dengan dataran itu hari ini, perarakan mereka tersekat oleh dua barisan benteng manusia terdiri daripada anggota penguatkuasa DBKL.

Lebih 30 anggota berpakaian seragam hijau, membentuk dua barisan untuk menyekat pintu masuk ke dataran, yang menjadi tempat tarikan pelancong dan juga peserta protes.

Peserta protes itu akhirnya memutuskan untuk memulakan protes duduk tersebut di tepi jalan kira-kira 20 meter dari pintu masuk ke Dataran itu.

Ditanya mengapa DBKL menyekat akses ke dataran itu, seorang anggotanya sekadar menjawab: "Ada pameran buku."

Peserta protes itu bergerak dari Sogo di Jalan Tunku Abdul Rahman selepas berdemo selama setengah jam di hadapan pusat membeli-belah itu.

Protes duduk selama seminggu itu adalah untuk menuntut peletakan jawatan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar ekoran tangkapan yang banyak dilakukan oleh pihak polis terhadap penganjur Kita Lawan.

Antara yang hadir ialah ADUN PKR Teja, Chang Lih Kang (kiri) dan ADUN Semambu Lee Chean Chung.

Chang berkata Kita Lawan telah memutuskan untuk tidak mahu memecahkan sekatan tersebut.

"Kami hanya mahu mencari ruang awam untuk menyuarakan pendapat kami. Oleh kerana mereka telah menyekatnya (Dataran), jadi tiada gunanya kita untuk pergi ke sana," katanya.

Chang juga adalah ahli jawatankuasa sekretariat Kita Lawan.



KAH KAH KAH

woit
pameran buku
kah kah kah
kah kah kah
kah kah kah

APA PUNYA TUUR


---------------

Tiada ulasan: