Khamis, 28 Mei 2015

MAMPOOS MAK CIK FELDA





RM1.92

Kenyataan Media: Harga Saham FGV 

Menjunam Harga Terendah dalam Sejarah, 

Kerajaan Pahang Rugi RM478.66 Juta!!

Buat kali pertama harga Saham Felda Global Venture telah menjunam kurang daripada RM2. Harga terendah dalam sejarah tercatat semalam iaitu hanya RM1.92 sahaja.


Dimaklumkan bahawa Kerajaan Negeri Pahang memegang 5% saham Felda Global Venture, ataupun bersamaan dengan 182 juta unit sahamnya. Nilai buku saham berkenaan pada tahun 2013 adalah RM829,954,466.25. Harga pasaran saham pada ketika itu adalah RM4.55 seunit. Namun, nilai saham FGV telah jatuh secara mendadak sejak beberapa bulan ini, dan telah mencatat nilai terendah semalam di Bursa Malaysia, iaitu hanya bernilai RM1.92 sahaja.

Bagi peneroka yang telah membeli 800 unit saham dengan membayar RM3,560 semasa ianya disenaraikan, nilai tersebut hanya tinggal RM1,536 sekarang, bermakna, pemegangnya sudah rugi RM2,024. Tambahan lagi, ramai peneroka yang membeli saham tersebut melalui pinjaman.  

Bagi Kerajaan Pahang, ini bermaksud nilai saham pegangannya hanya bernilai RM349,440,000. Kerugian yang tercatat adalah sebanyak RM478,660,000, ataupun 2.5 kali ganda Anggaran Perbelanjaan Mengurus (RM185.09 juta) Negeri Pahang untuk tahun 2015.

Saya faham bahawa Felda merupakan asset penting dan sentimental bagi Pahang, dan kerajaan UMNO/BN membuat pelaburan saham berkenaan, mungkin dengan niat untuk menjana pendapatan. Namun, keputusan tersebut kelihatan kurang tepat sehingga warga Pahang mungkin terpaksa menanggung kerugian beratusan juta atas kesilapan kerajaan ini.

Memandangkan nilai pelaburan adalah begitu besar dan memberikan kesan mendalam terhadap kewangan negeri, saya minta penjelasan Kerajaan Negeri seperti berikut:
1. Adakah pembelian saham 5% oleh Negeri Pahang tersebut melalui pinjaman bank?
2. Pihak manakah yang mewakili Negeri Pahang untuk menguruskan pelaburan Felda Global Venture?
3. Apakah strategi Kerajaan Pahang untuk berhadapan dengan kemerosotan nilai pelaburan Felda Global Venture?
4. Apakah strategi Kerajaan Pahang untuk membantu peneroka yang mengalami kerugian?

Lee Chean Chung
ADUN Semambu
Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN Malaysia



-----------------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Makcik syok Sham ooi.. lani makcik ngan pokcik kau bersyukur sbb kami masih boleh melancap dan dengar ceramah agama dgn penuh stim. Juga dapat beribadat dgn penuh stim.

Duit hilang atau rugi boleh dicari. Tapi kalo PM yg kami sayangi hilang..mahupun BN hilang lenyap dimukabumi ini..maka agama UMNO kami akan terancam.

Bermakna.segala ustat2 dan mufti2 kami yg menyembah sultan dan pemimpin UMNO juga akan lintang pukang bercempera lari mencari Sultan baru untuk mencipta agama baru..

Tanpa Nama berkata...

ORANG KAMPONG BODOH

PERCAYA PADA BUGIS JAGA TABUNG MACAM BIAWAK JAGA REBAN

MACAM MAT MONGOL JAGA ZZ

MASOK FELDA TANAM KANGKONG LER

DUDUK KAMPONG PUN NAK TAMAK KAYA BER GAYA CEPAT , BUNGKUS CEPAT

BAGI ROHINGYA MASOK FELDA LAGI BAGUS KOT

BULAN PUASA BUKA SOP KANGKONG

KETAWA ARWAH TUNKU

panglimo potaseh berkata...

Mak Cik mano tau pasal turon naik saham semuo eaa Isa Khinzir yang jago ... yang ponting pipit (kontol) Pak Cik kau masih buleh naik ... baru laaa stim.

air gunung berkata...

Eayyyy eayyyy....br1m suda msok kaluu.....hehehehe.
kami suda kayaaaa.....sudah kayaaaa
kerajaan mesti kaya psl boley bg duit free kat kami.
kalo x kaya n sikit duit pon kerajaan umngok perihatin dan bekorban bg duit kat rakyat rm900.boley kami berjimat setahun..900 tu lebih bnyak kalo guna utk beli kangkong.tahan 3 thn taw..hins hins hinss....so jgn kacau n cuba2 nak hasut kami kat felda.kami dah senang n kaya wehhhhhhhh demeeerrr..pepallehhh aoukkk...TT datang felda..keah lileh tlinge diyer sebeloh wakakakakaka

Nazrio berkata...

syabas chean chung...
budak cina muda
sangat muda
sangat wisdom dengan tugasan
api pidato mu di temerLoh
bersama us ahmad awang
masih dingat org2 temwrLoh
sayang mujahid rawa x dp dtg