Jumaat, 1 Januari 2016

ROGOL - ROGOL






FACE BOOK




Tadi, seorang wartawan ada hantar sms minta respon isu yang dibangkitkan oleh PAS dalam isu rogol.
soalannya adalah seperti berikut;
Adakah perkahwinan kanak-kanak dibenarkan dalam Islam?
PAS Ulama ketua penerangan Datuk Khairuddin kata perkahwinan ialah solusi terbaik untuk menangani rogol bawah umur.
apakah pendapat ustaz mengenai cara mengenai untuk menangani rogol bawah umur?
Jawapan saya;
1. Kalau kahwin boleh selesai masalah rogol, kenapa banyak kes rogol melibatkan orang yang dah berkahwin? Malahan banyak kes rogol yang melibatkan bapa terhadap anak, atuk terhadap cucu? Jadi, dakwaan itu tidak tepat.
2. Anjuran kahwin adalah bagus, tp tidak semestinya terhadap kanak-kanak bawah umur yang sedang menuntut ilmu dan sedang meningkat membesar.
3. Ramai yang tak takut merogol kerana mereka tidak tahu betapa kerasnya hukuman yang bakal mereka dapat. Mungkin kerajaan perlu menggunakan saluran media untuk dedahkan kepada rakyat jelata betapa beratnya hukuman bagi kesalahan merogol agar lahir rasa takut untuk merogol.
Ditanya pula soalan tambahan;
TS Harussani beritahu saya perkahwinan kanak-kanak dibenarkan dalam Islam kerana Siti Aisyah berumur 7 tahun bila berkahwin. Pada pendapat tuan, adakah perkahwinan antara lelaki dewasa dan kanak2 perempuan dibenarkan dalam Islam? Atau dibenarkan tp tidak digalakkan?
Jawapan saya;
Hadis yang menyatakan Nabi berkahwin dengan Siti Aisyah semasa umur 7 tahun itu ada pertikaian besar dalam kalangan pengkaji hadis. Jadi, dakwaan Harussani itu tidak cermat dan tanpa penyelidikan.
Ditanya lagi;
ulama lain kata, apa umur Siti Aisyah bila berkahwin dengan Nabi?
Jawapan saya;
Umur Aisyah kahwin dengan Nabi dalam jangka 16 hingga 20 tahun.








--------------

7 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

7 tahun bulu pun belum tumbuh .. alahai .. baru beberapa jam masuk tahun 2016 aku dah di geligemankan, cam na lah aku nak harungi 2016 ini .. tolonglah .. Hal Najib tak abis-abis lagi .. aduyai.

Tanpa Nama berkata...

Itu lah...

Janganlah serbu Brickfield.
Kalau Brickfield ditutup , lagi banyak kes rogol.
Pada perndapat sana yang songsang....kakaka
Seks dan Melayu tak berpisah...sebab ada kopi Jantan..ada Tongkat Ali

Tanpa Nama berkata...

Lebai2 lah yg suka merogol. Kebanyakan yg naik court kes rogol biasanya akan pakai style lebai. Lebai2 juga lebih berpotensi dipercayai wanita kerana penampilan warak mereka berbanding yg berpakaian kasual. Pakaian kasual memerlukan underwear, talipinggang dan seluar selain baju, singlet dan jaket dan ini agak menyukarkan jika perlu mengadakan upacara rogol. Berbanding dengan kostum para lebai, mereka hanya perlu mengangkat jubah dan tak semestinya memakai underwear. Jadi para lebai lebih efisien dlm melakukan upacara rogol.
Cuba tanya para lebai seperti hadi and the gang, adakah mereka memakai underwear bersama kostum mereka? Jika mereka memakai underwear maka tak samalah mcm tt yg tak pakai underwear.

Nazrio berkata...

Jangan ngko upacara
Jangan ngko upacara-upacara_kan
Sesuatu perubatan terkutuK
Nanti perogoL masyukkk syurga
AwaL awak puLak masuK niraka

kampong lad berkata...

1. soalan; adakah mangasa rogol 100% bawah umur? yg salah progol & bukan mangsa samada bawah umur atau dewasa.
2. ada story tentang umur aisya. kakak dia, asma senior 10 thn & meninggal pada umur 100 thn, 87 hijrah. aisya menikah pada thn 2 hijrah. hangpa kira sendiri la.

Tanpa Nama berkata...

Ni lah melayu!!!! nak yg sempit2, ketat2 je. Habis semua darah pergi salur kat kepala butoh tu sampai otak takbleh nak fikir waras. Asal nak beromen je, pakai hadis. asal nak tipu duit je, pakai hukum. Cilakak!

panglimo potaseh berkata...

Hang biyaq betoi .. maknenya asama lahir 13 tahun sebelum hijrah dan ninggal pada 87 hijrah, pada umok 100, betoi.

Aisyah plak 10 tahun lebih muda .. jadi dia lahir pada 3 tahun sebelum hijrah .. dia kawen pada 2 hijrah .. tak berani aku kigha no. Biyaq ustad yang kigha lah.