.

Sabtu, 22 April 2017

RUMAH DATUK ADAM ROSLY



TAK BESAR PUN
Aku tak tau la dokumen sokongan mamat ni tipu ke tak, aku cuma tengok rumah dia yang dalam gambar tu je. Dan aku dapati rumah tu takde la besar mana pun, takde la gah sangat. 2 kereta menyilang tu maknanya lebar 2x5m = 10m tambah ruang antara kereta tu katalah 3m jadi jumlah lebar rumah tu lebihkurang 13m, katalah 40 kaki. 
Panjang ke belakang mungkin 60-70 kaki, katalah 70 kaki. Jadi built-up dia 2,800kp setingkat. Rumah tu bukan 3 tingkat pun. Cuma 2 1/2 tingkat je. Itu pun yang 1/2 tingkat tu cuma saiz 1 bilik je, katalah 15x12 = 180kp katalah 200kp. Jadi jumlah built-up rumah tu lebihkurang 2800x2+200 = 5800kp je, tak sampai pun 6000kp. 
Dah tu tanah kampung melayu bukan tanah pembangunan residential pun, tu pasal dia boleh bina dan duduk tanpa sijil cf, serupa rumah kampung. Jadi dah tentu tak cecah rm1,000/kp. Kalau 1000/kpa pun baru 5.5-6juta, tak sampai 7 juta! Tapi aku anggar ini cuma lebihkurang rm200/kp jadi harganya lebihkurang rm1.16juta iaitu anggaran 1-1.5juta je, jauh on 
KESAH BENAR PENUH PERJUANGAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 4/21/17





----------------

Tiada ulasan: