Jumaat, 22 September 2017

INI PROJEK SPRM






INI PROJEK

BARU SPRM 

SATELAH  

PUKI GAGAL


KENYATAAN MEDIA

1. Kelmarin, tiga kakitangan dari Pusat Khidman sayadi Kota Damansara telah ditahan oleh pegawaiSPRM. Dua daripada mereka, Joshua Kalaiselvandan Nico Kam, telah ditahan di Kuala Lumpur sekitar tengah hari manakala yang ketiga, Naveen Kularasa,  yang juga merupakan pengurus pusatkhidmat dan setiausaha politik saya, telah ditahanketika pegawai SPRM datang ke pejabat tersebutuntuk mendapatkan beberapa dokumen. 

2. Saya bukanlah tumpuan siastan SPRM tersebut. Saya telah memberi kepada SPRM apa-apamaklumat yang perlu untuk membantu siasatianmereka. .

3. Saya telah dimaklumkan bahawa siasatan SPRM iniadalah berkaitan dengan tuduhan bahawakakitangan saya telah meminta wang daripadapihak-pihak yang telah dikaitkan dengan tuduhankorupsi dan salahguan kuasa yang telah sayabangkitkan dalam suatu sidang akhbar di Parlimenpada 9 Ogos 2017. Di sidang akhbar tersebut, sayatelah membangkitkan kemungkinan berlakunyakorupsi di Jabatan Imigresen berkaitan kegiatanseorang warganegara Bangladesh bernamaMonomiah Siddikur Rahman. Saya dimaklumkanbahawa Monomiah telah memdapat pas-paspengajian kategori professional ( professionalcategory work permits) untuk pekerja-pekerjaBangladesh menggunakan dokumen-dokumenpalsu. Pekerja–pekerja ini yang dibawa masukmenggunakan permit pekerja professional inikemudian ditempatkan di hotel-hotel bertaraf empatdan lima bintang di Kuala Lumpur sebagaipembersih dan “housekeepers”. Maklumat berkaitankegiatan ini diberikan kepada saya oleh seorangwarga Malaysia bernama En Mohd Tahir Faizalyang juga hadir di sidang akhbar tersebut. Pada 24 Ogos 2017, saya telah menghantar satu surat kepadaKetua Pengarah Jabatan Imigresen bersamalampiran kenyataan media saya dan dokumenberkaitan dan juga telah meminta untuk menetapkantemu janji untuk membincangkan isu tersebut.

4. Saya menolak tuduhan yang dilemparkan terhadapkakitangan saya. Saya kenal baik kakitangan saya, terutamanya Naveen, kerana dia merupakan anakbuah saya. Saya yakin sepenuhnya integrity mereka.  
  
5. Tiada logik sama sekali dalam tuduhan bahawakakitangan saya telah meminta wang rasuahsehubungan dengan saya membangkitkan isutersebut. Kalaupun kakitangan saya telah memintawang rasuah seperti yang dituduh secara palsu, mengapa rasuah tersebut diberi sedangkan merekatidak mempunyai sebarang kuasa ke atas apa-apatindakan Jabatan Imigresen berkenaan isu yang sayabangkitkan di bulan Ogos. Tuduhan sogokan beginitidak masuk akal sama sekali.  

6. Pada hari ini, STAR telah menerbitkan laporanBahasa Inggeris berasaskan sumber yang tidakdinamakan yang berkemungkinan adalah sumberdalaman SPRM, seperti yang berikut: “Sources said that the three suspects were being probed for settling a case with the Immigration where the complainant had committed an offence under the Immigration Act without following proper procedures.  This came to the knowledge of the three suspects who approached the company to solicit for kickbacks in order to turn a blind eye to the matter”. Sekali lagi, ini sama sekali tidak masukakal. Bagaimanakah pengadu tersebut bolehbersangka bahawa kakitangan saya berupayamenidakkan isu tersebut ( “turn a blind eye…”)sedangkan saya telahpun mengadakan sidangakhbar di Parlimen dan juga telah menulis sepucuksurat rasmi kepada Ketua-Pengarah JabatanImigresen mengenainya. Kakitangan saya langsungtidak ada kawalan terhadap Ketua- PengarahJabatan Imigresen! 
  
7. Saya mempercayai kakitangan saya telah difitnahdan dijadikan mangsa komplot oleh individu-individu yang terlibat dengan isu yang sayabangkitkan di sidang akhbar tersebut. Saya kinimempunyai sebab untuk mempercayai bahawaMonomiah dan Tahir bersekongkol danberkemungkinan sedang bertindak mengikut arahanparti ketiga bagi motif-motif berunsur politik.

8. Saya berasa kesal pihak SPRM telah menangka; danmenahan kakitangan-kakitangan saya yang sudahdijadikan mangsa akibat saya membangkitkan isudalam siding akhbar tersebut.

9. Kakitangan-kakitangan saya akan memberi sepenuhkerjasama dengan penyiasatan untuk memastikanbahawa kebenaran ditegakkan. 

10. Saya berharap pihak SPRM akan menjalankansiasatan secara profesional dan menamatkan siastanmereka dengan secepat mungkin agar kakitangansaya tidak akan dianiayai dengan tahanan yang berpanjangan. 

Sivarasa Rasiah
Ahli Parlimen Subang
22hb September 2017






-----------------------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TT.. Najib cakap, slogan " ini kalilah " dah tak relevan...

Ko mintak tukang grafic buat desingn baju dengan menekankan perkataan donald trump " YOU ARE FIRED"..jual baju banyak2, untung kasi dapur jalanan...

Tanpa Nama berkata...

Peguam pun kaki putar juga.

panglimo potaseh berkata...

Susah jadi ular ngadu perkara betul pun kena ketuk.

Tanpa Nama berkata...

Yang tukang report pulak yang kena.inilah malayxia darul bolehland