Isnin, 2 Julai 2018

BULU PAHAT BELUM TUMBUH




Wahai Pembacha 
Tukar Tiub Yang Budiman
Tahniah kepada Che Abdul Karim Che Abdul Hamid,41 tahun kerana baru kahwin lagi.

Tiada lah saya nak kata banyok.Komen lebeh  di tudoh tak tahu hukom hakam.Kalau komen kata tak boleh kahwin budok 11 tahun demo kata pandai pandai nak haramkan yang halal.

Namun kena jugok royat....Ini lah sebenarnya keadaan sebenar agama  Islam sekarang di negara kita.Negara yang mempunyai bijak ramai pandai agama.

"A true reflection of the Islamic religion's state of affairs in the country today".

Jika di izinkan saya akan ungkap sikit  satu chetusan dari Pak Sako di tahun 1930an dalam Warta Malaya....yang mana dia paparkan kesah seorang anak perempuan yang diambil sebagai anak angkat dari bayi merah merah lagi.Apabila dah 16 tahun si ibu sebok nak bermenantu.Si bapa  pula kata dalam dunia  penoh pancharoba ini susah nak chari lelaki yang baik sebagai menantu.Bapa kata elok dia saja kahwin dengan anak nya itu....ASTAGH!

Sebab bapa dia kata...lelaki baik2 tak ada.Ada yang sakit kelamin.Tak bertanggong jawab.Duet ringgit tak terurus ...dan penting sekali  dia boleh kahwin anak angkat itu kerana dibenarkan oleh Sharak!

Tahun 1930an pun Pak Sako dan kupas kebodohan dan kerakusan Melayu suka guna hukom..dia tiada memberi jawaban tapi dia kerahkan para pembachanya pikir sendiri.

Namun hampir 90 tahun berlalu maseh lagi bodoh...maseh lagi salah guna dua tiga kerat ayat untok menghalal  atau mengharamkan sesuatu.

Sedangkan Islam itu lebeh dari itu..Addeen yang indah dan yang di redhai Allah swt.Hablun minanAllah dan Hablun MinanNas sama sama dititek beratkan.

Dari penaung Islam , para Tok Peti. sampai lah ke ustaz kampong...muhasabbah lah.Kalau tak sanggop tanggong amanah buatlah  yang patot.

Pagi tadi saya telah bacha kesah ini  dalam akhbar Independent dan Daily Telegraph.Cherita pasal MACC  dan Auditor General dinaik taraf governance ke  pengawasan Parliament depa tak ambik pot!.

Sesuai dengan penikahan Che Abdul Karim Che Abdul Hamid ,41 tahun..terkenang pula dengan kata2 Allahyarham Ahmad Nisfu...: dalam suatu pilem:

"SELAMAT PENGANTIN BARU SHAITAN!

SELAMAT PENGANTIN BARU IBLIS!"

kah kah kah




-------------------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sabo brader skalian..sekiranya kalian tidak dpt mengikut sunnah nabi, maka jgn la dihina atau diperkata2kan org yg melakukan sunnah nabi..panduan islam ada dua iaitu quran dan sunnah..nabi bersabda barangsiapa yg berpegang kpd sunnah dan quran maka mrk tidak akan sesat..makanya si lelaki berumur 40an itu mestinya mengikut sunnah nabi..nabi juga kawin dgn anak abu bakar.para islamis pastinya akan berkata2, kerajaan baru yg liberal ini cuba memusnahkan sunnah..walhal para islamis atu agamawan tidak sedar diri bahawa kerajaan arab saudi juga melakukan pembunuhan sunnah nabi secara perlahan2..percaya la, sebentar lagi ada agamawan , muftian, islamis yg berkata kawin bawah itu adalah sunnah nabi..mrk akan berkata bhw anak abu bakar itu lebih cepat baligh dan dtg haid berbanding dgn anak2 jaman ini..dlm bab kawin, bab memantat, kita amik sunnah..dlm bab melawan kezaliman pencuri 1mdb, mrk sedar bersangka baik..baik saja tidak guna kalo tidak melakukan perubahan..sila jumpa yb yg ada pilih dan suruh mrk buat akta baru diparlimen..jgn ckp memaki hamun je..sila baca buku " i`m nujoom, 12 years old, married and divorce"..

Tanpa Nama berkata...

Ini crite entot-entotan nak tutop kes "Kompleks Perkayuan Kelantan diarah bayar lebih RM5 juta pada pembalak" aje nih...