Khamis, 1 November 2018

BACA SEKALI LAGI




BACA 

SEKALI LAGI


Wahai Pembacha Tukar Tiub  Yang Budiman.

Anak kelahiran Gujarat (1896-1995)  Moraji Desai pada tahun 1977 telah dilantek PM India setelah partai baru Janata dengan tidak disangka samasekali menumpaskan Indian Congress Party. Ini adalah kali pertama seorang Perdana Menteri dilantek yang bukan dari Congress Party.
Terpanggil menulis mengenai kekalahan Congress Party kerana UMNO adalah ""Congress Party of Malaysia"". Kekalahan  UMNO dulukala adalah Impossible. Mustahil.Kebelakangan ini pun Kekalahan UMNO hanya  Possible But Not Probable.Sehinggalah termaktub Hari Ini Dalam Sejarah pada 9hb Mei 2018...72 tahun setelah UMNO ditubohkan rakyat bangkit membutohkannya.

Moraji Desai bukan lah orang asing dari Congress Party. Dia pun pernah menjawat Ketua Menteri pada tahun 1950an dan semasa Mahatma Gandhi  melancharkan Civil Disobedience..protest sechara aman pada tahun 1930an  Moraji Desai dah pun aktif. Keluar masok penjara British di tahun2 1930an ke 1940an hingga lah India merdeka pada tahun 1947.

Setelah dimatikan politik nya oleh Indira Gandhi dalam Congress Party dia menyertai Pembangkang dan jadi PM  kompromi partai2 dalam Janata pada 1977.Hanya selama dua tahun kerana perchakaran dalam Janata Party.Dr M bekas UMNO Morarji Desai bekas Congress Party. Dr M pun kata dia hendak dua tahun sahaja tapi itu dulu.

Salah satu keistimewaan Moraji Desai adalah Urine Therapy...dia meminum ayer kenching dia sendirii kerana memperchayai adalah baik untok kesehatan.Di India peminuman ayer kenching sendiri maseh beleluasa.

Peminuman ayer kenching di Malaysia juga amat populer tapi selalunya ayer kenching setan lah.

KAH KAH KAH

Satu lagi persamaan dengan India...kita memang tak ada Moraji Desai tapi kita ada D.S.A.I.

Macham juga Moraji Desai , DSAI juga pernah berjawatan dan sama  lah sukan lawan towkay.Juga macham Moraji pernah dipenjara .\

Sesudah mengalami segala gala Moraji Desai dan DSAI sudah masak dan mellowed.Sudah melepasi Amarah dan Lawammah. Mudah mudahan sekarang sudah Muthmainah bagi kebaikan negara yang terchinta ini.




---------------------

1 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Moraji Desai kenching ..DSAI panchot ..sherupa tapi tak shama ..keh keh keh?.