Isnin, 18 Mac 2019

BACA SEKALI LAGI






Najib hanya mahu lengahkan perbicaraan, kata peguam negara



BACA

SEKALI 

LAGI

KENYATAAN AKHBAR
 TUAN PEMILIHARA ANJING - HISHAMUDIN RAIS 

Saya Hishamuddin Rais memilihara anjing. Malah dari zaman kanak-kanak lagi saya telah memilihara   bintang. Saya  ada pemgalaman memilihara tupai, musang dan  kura-kura. 

Di rumah keluarga kami di Jelebu sentiasa ada kucing piliharaan. Arwah ayah saya  - yang belajar di Sekolah Pondok Lebai Maadah Batu Kikir - ada juga  memilihara anjing.  Jadi memilihara anjing ini  bukan satu yang asing dalam budaya suku Biduanda  Negeri Sembilan’

Kelmarin saya terbaca berita tentang peguam Shafee Abdullah  yang mewakili Najib  Razak  dalam kes pengalihan wang haram SRC  (AMLA) SRC  peguam telah patah tangan. Belaiu diberitakan telah   diserang atau hasil terkaman anjing. Yang menerkam ialah anjing piliharaan peguam Shafee sendiri.

Justeru kes SRC -  pembicaraan Najib di tangguh.

Saya merasa pelik bin hairan.  Ini kerana dalam sejarah  pemiliharan anjing tidak  pernah saya terbaca Tuan Anjing  diserang oleh anjing piliharaannya sendiri. Dalam pengetahuan saya anjing ialah binatang piliharaan yang amat setia kepada tuannya. 

Dunia akan terus mengingati   Hachiko saekor anjing  milik Profesor Hidesaburo Ueno dari Tokyo Imperial  University. Setiap  petang - hujan, panas atau bersalji - si  Hachiko akan datang menunggu tuannya  Profesor Ueno pulang dari Univeriti di stesen Shibuya Tokyo. 

Hachiko dipilihara oleh Profesor Euno semenajk tahuan 1924. Hubungan intim antara Profesor Ueno dengan Hachiko ini  tamat pada  25 may 1925.  Pada petang hari itu ,  Profesor Ueno yang dinanti oleh Hachiko tidak  pulang pulang.

Profesor Ueno telah meninggal dunia ketika memberi kuliah di University.

Dari petang itu -  setiap petang selama 9 tahun Si Hachiko akan datang menunggu kesampaian Prof Ueno. Akhirnya Hichoko  sendiri mati dalam penungguan pada  8 March 1935.

Hari ini tugu Hachiko telah didirikan dihadapan stesen kereta api Shibuya Tokyo.

Hanya sekali dunia diperanjatkan  dengan berita seorang tuan empunya anjing yang telah mati diserang oleh anjingnya sendiri. 

Ini berlaku pada pada bulan September 2011 di Minado Indonesia. Tuan  empunya anjing telah pergi bercuti selama dua minngu. Dia telah tidak meninggalakan makanan dan minuman untuk anjingnya yang terkurung dalam rumah. 

Bila pulang dari becuti di diserang oleh anjing piliharan yang lapar dan dahaga.

Justeru saya menjadi hairan lagi pelik  kenapa Tuan Peguam ini diserang oleh anjingnya sendiri. Atau diterkam dengan bagitu  kasar hingga mengakibatkan tangan patah.

Berita peguam ini bertambah pelik apabila peguam Shafee Abdulah ini dapat pula hadir dalam satu kes yang lain pada hari yang sama.

Maka saya terfikir apakah Sang Peguam ini sedang melancarkan  perang bailoji.

Apa dia perang bioloji ini?

Mahathir telah berumur 93 tahun. Najib Razak baru melintas  65 tahun. Dalam konteks bioloji Najib masih muda.  

Dalam parang bioloji  secara saintifik Mahathir Muhamad pasti akan tewas.  Lagi cepat Mahathir tewas lagi baik. Apabila Mahathir tewas maka  besar kemungkinan Najib boleh membuat ‘ perjanjian baru’ dengan kerajaan baru yang dipimpin oleh sosok yang berkemungkinan  bersimpati dengan Najib.

Justeru memperlambat  kes Najib berjalan adalah sebahagian dari taktik perang bailoji. Memperlambatkan  Najib meneriam hukuman adalah perang bioloji. Lagi lambat Najib masuk penjara lagi baik.

Inilah yang saya takrifkan Perang Bioloji.

Justeru saya sebagai pemilihara anjing  marah dan  merasa terkilan binatang yang paling setia kepada manusia telah dijadikan sebab untuk digunakan sebagai senjata perang bailoji. 
Terima Kaseh

Hishamduuian Rais
Tuan Ezi dan Tak Tak






-------------------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mana tahan asyik gesel gesel Kat lantai Anjing marah ketika hak ngentot dinafikan oleh tuan

Unknown berkata...

Betul tu....

Tanpa Nama berkata...

Anjing ke badak air yg gigit tuu hehehe