Selasa, 12 Mac 2019

FULUSSIKOM







DALAM BAHASA

POLITIK INI IALAH

REALPOLITIK

PAS enggan jejaskan hubungan kerajaan Pakatan, kata penganalisis


PAS berfikir dua kali dengan cadangan kerajaan perpaduan dengan Umno kerana ia tidak mahu menjejaskan hubungan dengan kerajaan persekutuan Pakatan Haparan yang mana ia mendapat banyak manfaat, kata penganalisis

Penganalisis politik dari Universiti Teknologi Malaysia Dr Mazlan Ali berkata dalam tempoh 10 bulan yang lepas, kerajaan PAS Kelantan dan Terengganu menerima lebih banyak faedah daripada kerajaan persekutuan yang diterajui PH berbanding sejak beberapa dekad ketika Barisan Nasional memerintah Putrajaya.

Buat pertama kalinya dalam sejarahnya, kerajaan PAS Kelantan mendapat royalti petroleum manakala Terengganu dikembalikan royalti.

Sebagai tambahan, minggu lalu, Kelantan diberikan projek pembangunan RM1.4 bilion, termasuk lebuh raya yang sudah sekian lama diminta oleh negeri itu. 

Hubungan yang lebih baik dengan Putrajaya ini bermakna bahawa PAS berhati-hati dengan sebarang langkah yang boleh mengganggu PH seperti menyertai sebuah kerajaan perpaduan yang diterajui pihak musuh PH, Umno dan Barisan Nasional, kata Mazlan.


DALAM ISTTILAH

POLITIK PARTI

ISLAM PAS 

INI DIPANGGIL

FULUSIKUM EN

KUN TUM 

TAK MALUUUN

AMIN

-------------------

1 ulasan:

DatoPidi berkata...

Wa ampu sana
Wa ampu sini
Tadak malunnnn

Nota-
Kau ingat Lebai Pas nie takde kepala punai?