Selasa, 2 April 2019

DUIT EMAS







DUIT EMAS

Almarhum Nik Aziz telah memperkenalkan Dinar Kelantan dan menggalakkan dijadikan sbg tukaran... Sepatutnya pimpinan kerajaan Kelantan teruskan usaha almarhum dengan menambahkan lagi variasi nilai dinar sehingga 1/16 dinar (seperti nilai tukaran zaman Nabi) atau variasi nilai lain yg sesuai sbg alat tukaran.... 
Begitu juga nilai2 dirham... Kebaikan utama dinar dan dirham nilai tidak berubah drastik... Nilai kekal sepanjang zaman.... 
Ciri2 matawang zaman nabi ada dua... Pertama; matawang tersebut hendaklah mempunyai nilai yg sepadan... contonya emas... Tidak seperti kertas, ianya tiada nilai langsung.. Kedua; bahan matawang itu hendaklah punya hayat yang panjang. 
Sbg contoh, binatang peliharaan seperti lembu kerbau ayam dsb tidak boleh jadi matawang sbb jangka hayat haiwan2 tersebut tidak boleh dipastikan... Selain emas (dinar) dan perak (dirham), umat Islam zaman nabi, sahabat dan tabien gunakan kurma, gandum, barli dan garam sbg alat tukaran. 
on 
SEMUA BOLEH FAHAM
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 4/2/19

Orang



----------------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kat dinar mas kelate tu ada kalimah allah..bole bawak masuk jamban atau masuk kedai judi tak?sejak arwah hidup, hudud gagal dilaksanakan, apabila meninggal juga waris2 dan muryidolnya pas juga gagal hudud..ckp berdekah2, walhal cerita hudud tidak pernah dimuzakarkah dlm dewan2 ahli syurga tertinggi..lihat saja saudi, tiada dinar emas, tp bole beli senjata dari amerika utk bunuh yemen, syria dan menegakkan negara islam IS..bila nak berjoget nak jd artis jual tudung di kelab2 malam, maka berbondong2 mek2 dan awe dtg kuala lumpur..mahukan kelate sesuci kota mekah, tapi bikin taik dinegeri org..bila dtg kuala lumpur, tiada pula diperkenalkan dinar dikelab2 malam atau artis2 model dinar..