Khamis, 4 April 2019

SATU KESAH CINTA








KESAH CINTA
Wahai  Pembacha Pembacha Tukar Tiub Yang Budiman

Kesah Sa Orang Biduan diakhiri dengan lirik: 

 DI TINGGAL KEKASEH MU
DI TINGGAL KEKASEH MU

Suatu lagi kesah  yang amat sedeh berlaku kepada seorang perajurit Mat Nawi bin Mamat  sekitar tahun 1995..Mat Nawi yang beumor 22 tahun dari Kampong Lata Rek , Kuala Krai,Kelantan telah dipileh menyertai Pasukan Keamanan Pertubohan Bangsa Bangsa Bersatu di Bosnia Herzegovina.

Mat Nawi adalah jejaka yang baik..menghormati orang tua dan sahabat handai. Dia pun ada rupa dan digilai ramai gadis gadi di Kampong Lata Rek. Orang kampong  pun memandang tinggi budi pekerti Mat Nawi..."budak juruh" kata orang Kelantan.

Mat Nawi gembira di pileh menyertai Pasukan Pengaman PBB.Sudah tentu gaji selama dua tahun tak payah jamah.  Dia juga dima'alomkan gaji elaun PBB juga banyak...makan tak habis.Sudah tentu dia dapat hantar ayahanda dan bonda ke Makkah buat Haji.

Namun hati Mat Nawi agak gusar...kerana hatinya telah tertambat kepada Jenab binti Mat Jusoh...gadis berumor 19 tahun dari Kampong Chuchuh Puteri yang berdekatan.Mereka saling berchinta walaupun tiada apa ikatan pertunangan. Sehari sebelum berangkat ke Bosnia,Mat Nawi telah menyarongkan chinchin emas ke jari manis Jenab di sekitar tempat perkelahan Lata Rek {ayer terjun}.Itulah tanda ikatan chinta Mat Nawi kepada Jenab.

Sesampai saja di Bosnia..Mat Nawi terus menulis surat kepada kekasehnya Jenab. Jenab pun sama..tiap tiap hari menunggu posmen di pintu pagar rumahnya. Kadang kadang Mat Nawi tulis dua  puchok surat sehari.Jenab pun sama...luahan chinta murni mereka berseliseh di udara. Pendek kata Jenab tiap2 hari terima surat dari Bosnia kechuali hari Jumaat. Mat Nawi juga jadi anggota Pengaman yang paling kerap terima surat dari tanahayer.
Tetiba selepas enam bulan Mat Nawi yang maseh kerap berutus surat ke Jenab tiada lagi menerima surat dari Kampong Chuchuh Puteri. Oh gelisah nya dan kachaunya jiwa,Tanpa apa apa petanda utusan dari Jenab  terhenti. Seminggu. Sebulan...Enam bulan. Pun begitu Mat Nawi tak berputus asa..dia tetap menulis ke Jenab walaupun tak sekerab dulu.

Genap 12 bulan Mat Nawi telang pulang berchuti. Bergegas dia ke rumah Jenab tapi Jenab tiada kelihatan. Ibu Jenab...Mek Som hanya menundokkkan wajahnya ke tanah dan memberi tahu Mat Nawi...ditinggalkan Kekaseh mu.

Kata Mek Som; "Jenab nikah dah dengan POSMEN!!!!"

sekian  MIMPI SEDEH



MORAL CERITA INI
SATU KETIKA DULU BAHAYA
MENULIS SURAT
AKHIRNYA SI POSMAN YANG DAPAT

HARI INI LAGI BAHAYA
RAMAI AKAN KAWIN
DENGAN SAMSUNG DAN APPLE

MORAL CERITA INI
UNTUK TERUS CINTA SEJATI
BERPANJANGAN JANGAN
GUNA SMARTPONE
PAKAI NOKIA MACAM TT
CINTA SMS  TAK PUTUS PUTUS
TAK ADA GAMBAR
TAK ADA GANGGUAN WATAPS
TAK DIKACAU OLEH PORN TONTOWI




------------------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tatapi thuan tt Hisham rais tidak pernah pakai seluar dalam tidakah itu lebih merbahaya dari smartphone adakah seluar dalam sesuatu yang geli berbanding Nokia 3310 antara Nokia 3310 dan seluar dalam yang mana lebih menunjal lebih digital didalam pocket hahaha jawab.

Tanpa Nama berkata...

Porraaah what's da story gigi palsu saya menyatakan ketidak samarataan gigi saya apa kampung lata Rex other one kampung chuhchuh

Tanpa Nama berkata...

Dalam kenangan, Kau seret Aku perlahan menuju masa yg harusnya Aku lupakan, hingga Aku sedar bahawa Aku Di permainkan. Cis - my sweet rosie, you broke my heart.

Tanpa Nama berkata...

Sapa nak ikut macam kau TT....masih pakai handphone nokia tekan2..Sakai macam kau kaki temberang jer yang bahlol nak jalan kebelakang ,apa kata kau tulis blog kau pakai typewriter lama jer..lepas tu siarkan Kat utusan malaysial lancau la lu TT.