Selasa, 13 Ogos 2019

TAHNIAH MAZLEE








TAHNIAH

MAZLEE

INI BARU

BETUL

Tipu proses tender, Kementerian Pendidikan batalkan lebih 140 kontrak

KEMENTERIAN Pendidikan sedang meneliti hampir 800 kontrak perkhidmatan kantin, cuci bangunan dan kawalan keselamatan di sekolah dan di institusi di bawahnya yang dipercayai diperolehi dengan menipu semasa proses tender, kata sumber.

The Malaysian Insight diberitahu, setakat ini lebih 140 kontrak dibatalkan kerana disahkan terlibat dengan penipuan. 

Sumber memberitahu kontraktor berkenaan mengemukakan penyata bank palsu semasa proses tender, melibatkan kontrak yang dikeluarkan antara Januari dan Februari tahun ini.

“Kementerian bukan saja akan tamatkan kontrak tetapi sedang menyemak proses dalaman dan mengambil tindakan ke atas pegawai yang terlibat,” kata sumber kepada The Malaysian Insight.

Selain pembatalan kontrak, isu ini juga akan dilaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Kementerian Kewangan untuk tindakan lanjut, tambah sumber.

The Malaysian Insight difahamkan laporan siasatan terhadap hampir 800 kontrak itu sudah dimaklumkan kepada jemaah menteri, baru-baru ini.

Notis penamatan kontrak juga difahamkan sudah mula dikeluarkan kepada kontraktor terlibat sejak 31 Julai lalu.

“Sesetengah kontrak ini untuk tempoh sampai tiga atau empat tahun, dan sebab itu perlu ditamatkan segera,” kata sumber.

Mengikut prosedur, kontraktor terlibat akan dimaklumkan terlebih dulu melalui notis bahawa kontrak mereka akan ditamatkan serta sebab pembatalan. Mereka diberi masa 14 hari untuk menjawab sebelum kontrak ditamatkan melalui notis penamatan.

Dalam pada itu, Kementerian Pendidikan juga akan membuka semula proses tender bagi kontrak yang terlibat, yang akan dijalankan mengikut tatacara perolehan yang terpakai.

Pihak kementerian juga sedang dalam proses melantik kontraktor sementara untuk menggantikan syarikat yang ditarik balik kontrak. – 13 Ogos, 2019.


JANGAN

HANYA

HEBOH

HAL

STOKIN

KASUT

DAN

NAK BERI

KAWAN

KERJA
-

-------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kini rakyat sedar apa sebab
zakar naik tidak ďiterima dikebanyakkan negara islam.Sebab utamanya zakar naik bukan sahaja mahu berlindung dinegara yang melindunginya seperti negara malaya malah zakir mahu menunggang polotik dan agama yang memberikan perlindungan kepada zakar.Belum pernah berlaku dalam sejarah malaysia puak pendatang mempersoalkan tahap kesetiaan kepada negara orang india dan cina,apatahlagiorang itu berdakwah dengan bermodalkan kebencian antara kaum dan agama.Usir zakir naik barualah aman negara nerbiang bangsa dan agama ini

Tanpa Nama berkata...

tahniah mazlee sb jawi khat akan mngancam front united PH dap..terbaik dari menteri..lepas ni suruh cina dan india belajar tulisan rencong pulak.silap persatuan china undi PH, skrang rasakan azabnya..bola tangung untuk umno pas..satu melayu satu islam..

Tanpa Nama berkata...

zakir naik bole tulis jawi tak?

Tanpa Nama berkata...

Berat..berat...kalau bg kawan kerja...sama taraf umnu...

Tt, cuba ko suggest kat gomen, kita pakai jawi tulisan rasmi... Pundek betul dong zong ni...pumdek taraf lubang jubo haziq

Tanpa Nama berkata...

jawi bukan tulisan asal melayu..