Isnin, 30 September 2019

21 TUDUHAN



DUA

PULUH

SATU

PASTI

ADA

LEKAT



Saya tak tahu AS$790 juta untuk Aabar disonglap, kata saksi

PERBICARAAN 1Malaysia Development Bhd (1MDB) melibatkan Najib Razak masuk hari ke-15 hari ini dengan saksi pendakwaan kesembilan, bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) Terengganu Investment Authority (TIA) Shahrol Azral Ibrahim Halmi, kembali memberi keterangan.

Pada Khamis, Shahrol memberitahu mahkamah bekas perdana menteri mendesak mendapatkan pinjaman daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) untuk 1MDB bagi membolehkan entiti itu membayar jumlah yang sama kepada PetroSaudi International Ltd.

Memetik minit mesyuarat 1MDB bertarikh 30 Mac 2011, beliau memberi keterangan Najib meluluskan rancangan itu.

Pinjaman AS$750 juta bertujuan untuk pelaburan dalam Maybourne Hotel Group yang berpangkalan di London, SRC International Sdn Bhd dan Kuala Lumpur International Financial District, yang kemudian dinamakan semula sebagai Tun Razak Exchange, kata Shahrol.

Ia adalah kali pertama Socsco disebut dalam skandal 1MDB. Saksi itu tidak mendedahkan sama ada Sosco telah meluluskan sebarang pinjaman kepada firma pelaburan itu.

Shahrol juga berkata Najib bertemu bekas CEO Goldman Sachs, Lloyd Craig Blankfein pada 22 November 2009 bagi mendapatkan sokongan bank pelaburan untuk usaha 1MDB selanjutnya.

Orang tengah 1MDB, Low Taek Jho dan bekas CEO Goldman Sachs Asia Tim Leissner adalah pihak bertanggungjawab mengatur pertemuan di Hotel Four Seasons, mahkamah mendengar.

Shahrol berkata bidang yang menjadi keutamaan adalah tenaga, terutamanya sektor penjanaan tenaga bebas, sambil menambah tahun berikutnya, beliau menulis surat kepada Najib, mencadangkan pelaburan dalam sektor tersebut.

Najib sedang dibicarakan berhubung empat pertuduhan penyalahgunaan kuasa untuk memperkayakan dirinya dengan RM2.3 bilion daripada 1MDB dan 21 tuduhan pengubahan wang haram bagi jumlah yang sama. Beliau bakal berdepan hukuman penjara sehingga 20 tahun jika sabit kesalahan.


SYABAS

KENG2

BOCOR

LAGI

PASTI

BOSSKU

MASUK

PENJARA
---------

1 ulasan:

hamim berkata...

Kalau lepas ni ada KENG3....4....5 bagaimana agaknya perasaan najib, jangan belum habis bicara peguamnya minta tangguh kerana najib mengadu dia sakit otak.