Sabtu, 25 April 2020

AWAS CHINA MERAH






AWAS 

CHINA MERAH

AJEN CHINA MERAH

DAN NIAT

CHINA MERAH


Pertikaian di Laut China Selatan tarik kehadiran kapal perang AS, China

PERTIKAIAN lima negara melibatkan kapal perang China dan Amerika Syarikat tercetus ketika Malaysia cuba menjalankan penerokaan minyak dan gas di Laut China Selatan, lapor Bloomberg.

Disember lalu, Petronas menghantar kapal untuk meneroka dua kawasan di perairan yang turut dituntut oleh Vietnam dan China. Dua negara terbabit kemudian mengerahkan kapal untuk mengekori kapal tersebut.

Pada 16 April, situasi semakin tegang dengan kehadiran kapal China Haiyang Dizhi 8, dan minggu ini AS menghantar kapal perangnya kira-kira 50 batu nautika daripada kapal Malaysia.

Semalam, US Indo-Pacific Command mengesahkan kapal USS America, USS Bunker Hill dan USS Barry beroperasi di perairan berkenaan, tanpa memberi lokasi sebenar.

China pada Sabtu mengumumkan penubuhan daerah di Kepulauan Paracel dan Spratly, mencetuskan protes dari Filipina dan Vietnam.

Setiausaha Kementerian Luar Filipina Teodoro Locsin turut menuduh China hampir menembak kapal tentera laut di perairannya.

Setiausaha Negara AS Mike Pompeo menuduh China cuba “mengeksploitasi” fokus dunia terhadap Covid-19 dengan melakukan provokasi di Laut China Selatan dan dalam panggilan video dengan 10 menteri luar negara Asean, mengatakan Beijing telah “mengirim armada yang disertai kapal tinjauan tenaga bagi tujuan menakut-nakutkan pihak lain yang turut terlibat dalam pertikaian di perairan itu.

Tanpa ancaman langsung dari AS, China dilihat cuba mengganggu usaha Vietnam, Filipina dan Malaysia untuk memanfaatkan sumber minyak, gas dan perikanan di perairan mereka. – 23 April, 2020.

RAMAI SEDIA

MENJADI AJEN 

CHINA MERAH

TERMASUK

BANI MELAYU

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

https://coastal.climatecentral.org/map/5/109.6181/4.1492/?theme=water_level&map_type=water_level_above_mhhw&contiguous=true&elevation_model=best_available&water_level=3.0&water_unit=ft