Selasa, 25 Ogos 2020

INI DIA AYAT NYA









KAH  KAH KAH
INI DIA AYAT

DAH MARI

KAH KAH KAH

NAS MESTI ADA

KAH KAH KAH

PERAWI 

MESTI SAHEH

KAH KAH KAH

TIDUR MESTI

BERDENGKOR

AMIN

Pemerintahan Nabi Muhammad di Madinah jadi inspirasi tubuh MN, kata Hadi

PENGHIJRAHAN Nabi Muhammad SAW dari Mekah ke Madinah dan membentuk kerajaan Islam baharu yang terdiri daripada pelbagai kaum, menjadi inspirasi kepada Muafakat Nasional (MN), kata Presiden PAS Abdul Hadi Awang.

Beliau berkata inspirasi mengenai pencaian Nabi bersama penduduk bukan Islam Madinah dan pengikutnya sendiri adalah idea di sebalik MN yang dibentuk oleh PAS dan Umno bagi Malaysia baharu.

Hadi berkata Nabi dipaksa pergi dari Mekah pada tahun 622 selepas kaumnya sendiri enggan mematuhi ajarannya dan mula menganiaya beliau.

“Hijrah dilakukan ke Madinah setelah pemimpin-pemimpin Makkah yang berbangsa Arab sama dengan Nabi Muhammad menunjukkan sifat fanatik kaum dan agama serta menjadi penghalang.

“Nabi Muhammad mengajak penduduk Madinah mendukung perjuangannya untuk menegakkan sebuah negara masyarakat majmuk.

“Maka Aus dan Khazraj masuk Islam. Bukan sahaja masuk Islam, mereka bersedia mengerahkan bumi tanah air mereka untuk menegakkan negara yang dikehendaki itu,” kata Hadi dalam ceramah pilihan raya kecil di Slim malam tadi, seperti yang dilaporkan oleh Harakah.

Beliau berkata kekuatan gabungan penduduk yang berlainan latar belakang, bangsa dan agama di Madinah membolehkan Nabi membentuk kerajaan Islam yang kuat.

“Diajak (bersama) orang-orang bukan Islam yang tidak ekstrem, orang bukan Islam yang tidak melampau, orang-orang Yahudi, orang-orang Kristian, termasuk penyembah berhala, yang masih ada sifat kemanusiaan,” katanya sambil menambah kerajaan MN yang berasaskan Melayu/Islam akan bertindak serupa cara jika ia berkuasa.

Beliau berkata Nabi dibenarkan memerintah di bawah Piagam Madinah yang menjadikan Islam sebagai asas pemerintahan tetapi negaranya adil kepada semua penduduk.

Beliau menambah tiada paksaan untuk masuk Islam kepada penganut bukan Islam, kecuali dengan rela hati, atau setuju untuk mematuhi pemerintahan Islam yang adil.

PAS dan Umno membentuk pakatan MN pada September tahun lalu dengan idea untuk menyatukan sokongan orang Melayu terhadap mereka.

Awal bulan ini Bersatu juga bergabung dalam pakatan tersebut, menjadikan ia mengetuai Perikatan Nasional yang sedang memerintah.

Terdapat kebimbangan MN yang kuat akan menyebabkan lebih banyak polisi cenderung kepada Islam dalam kerajaan. – 24 Ogos, 2020.


INI BARU

REKRUT NABI

KAH KAH KAH

HANG TUNGGU

SAPA LAGI

AKAN DI REKRUT

KAH KAH KAH

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kuat sangat temberang dia......
dapat main kelentit semalam........
kes mokhtar senik masih tak keluar dalil.......
meleleh ayaq liur......
mesti mau ingat siapa yang memberontak kata2 dato seri tak akan dapat bidadari.....
kah kah kah......

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah masa pru15 nanti akan keluar pula nas yg malaikat akan turun mengundi MN yg direstui nabi muhammad saw. kahkahkah ayat lebai hadi tu sedikit sebanyak bermaksud yg dia sendiri, zahid dan malikul sembab adalah sahabat nabi saw. amiinn.