Ahad, 30 Ogos 2020

SAJE NAK TANYA - MASUK AKAL






Orang Perak
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigationJump to search
Bagi senarai tokoh-tokoh yang berasal dari negeri Perak, lihat [[::Kategori:Orang dari Perak]].

Orang Perak atau Perak Man merupakan rangka manusia tertua yang pernah dijumpai di Malaysia. Tulang rangka Perak Man telah dijumpai pada 1991 di dalam Gua Gunung Runtuh terletak di Bukit Kepala Gajah, di Lembah Lenggong, Hulu Perak pada ketinggian lebih kurang 105 meter dari paras laut.

Penemuan ini adalah hasil dari penyelidikan yang dibuat oleh Malaysian Archaeological Research Centre USM yang diketuai oleh Datuk Prof Zuraini Majid, dengan kerjasama Jabatan Muzium Malaysia. Antara penemuan terpenting adalah rangka tulang Perak Man yang berumur antara 10,000-11,000 tahun. [1]

Umur manusia 7,000-8,000 tahun


USIA hayat sejarah kemanusiaan sejak Nabi Adam AS hinggalah sekarang hanyalah sekitar 7,000 hingga 8,000 tahun.

Itulah anggaran yang dibuat oleh ilmuwan unggul tanah air, Tan Sri Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas secara ilmiah dan berlandaskan pelbagai sumber.

Bagaimanakah Prof Naquib Al-Attas membuat penetapan itu dan apakah sandaran pembuktiannya? Malah, lebih penting daripada itu, apakah manfaat mengetahui usia umat manusia?

Semua persoalan itu dijawab oleh Prof Naquib Al-Attas pada Syarahan Khas sempena Majlis Pelancaran Buku On Justice and the Nature of Man di Sasana Kijang, Bank Negara, Kuala Lumpur, baru-baru ini.



NAK TANYA
  ORANG PERAK MUNCUL
11,000 TAHUN DAHULU

MANAKALA 
ADAM MUNCUL 
7 ATAU 8,000 TAHUN DULU
NAMPAKNYA
ORANG PERAK LEBIH  AWAL
SAJE TANYA
KERANA FAKTA MASUK AKAL
Betul ..kita semue termasuk Keling, Cina, Melayu semuanye dari Adam yg mula idop 75OO tahun. Urang Asli macam TT adalah sosok sebelum Adam ..penemuan rangka usia 65OOO di Lengong, itu adalah Tok Onyang TT. 
on 
BETUL KE KITA
 DARI NABI ADAM ?
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 29/08/20


Sakai jelebu ni beriman dgn teori yg rasional dgn fikrah. Dia mmg asal keturunan dari beruk, jgn la kecam dia, sesungguhnya beruk itu pemula keturunan sakai. Tolong la hormat kepercayaan dia sebagai seorang sakai yg amalkan islam budaya. on 
TEORI PALING HAMPIR
 DENGAN FIKRAH RASIONAL
Anonymous
on 30/08/20


Oiii sakai, lucy tu nenek lu, apahal nenek kita pulak. Kau sorang jer yg percaya mcm tu. Lucy tu jimak dgn sakai lepas tu jadi la keturunan kau. Amiin 
on 
LUCY NENEK KITA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 30/08/20



1 ulasan:

Ketua Pengarang berkata...

sebenarnya Darwin tak pernah cakap manusia berasal dari beruk.. itu la korang malas mengkaji.