Jumaat, 13 Ogos 2021

KOMIDI DAN KELAS


KOMIDI DAN KELAS



Ketika aku membesar aku  selalu mendengar perkataan – pemola. Emak aku akan berkata Si Anu dan Si Anu ini pemola orangnya. Atau Si Anu itu pandai buat pemola.  Sekarang aku tak jumpa lagi perkataan ini. Apakah Dewan Bahasa tahu atau tidak tentang perkataan ini. Atau pemola ini hanya lorat pekat orang Kampung Tengkek Kuala Pilah Negeri Sembilan.

Pemola ertinya lawak. Ertinya lucu. Ertinya komidi. Si Pemola pandai buat lawak dan menimbulkan geli hati.

Aku mula mengenal pemola yang bernama  Mat Kambing. Sosok ini aku temui ketika aku dalam darjah dua tahun 1958.  Entah sambutan apa  pada malam itu. Pentas didirikan di padang bola depan rumah pasung Kuala Klawang. Ada pertunjukan  aneka ragam –  ada muzik dan nyanyian.  Yang aku ingat satu nama penyanyi perempuan bernama Norma Salim. 

 Mat Kambing bergabung dengan dua orang lagi pemola - Ibrahim Din dan S.M Salim. S.M Salim ini suami kepada Norma.

Aku mencanguk di depan pentas mendengar Mat Kambing , Ibrahim Din  dan S. M Salim membuat lawak.  Mat Kambing  dan Ibrahim Din memakai  pantelon berbaju Melayu dan kain sarung terselendang. Songkoknya di pakai songsang. Ini pakaian pemola atas pentas di zaman aku membesar.  Pakaian sedemikian diharapkan akan membawa lucu. S.M Salim berbaju dan pakaian biasa.

 Aku masih  ingat lagi  sandiwara lawak mereka malam itu.  Mat Kambing berlagak  sebagai Pegawai Melayu yang fasih berbahasa Inggeris walhal dia hanya tahu  perkataan Yes – No – All Right dan Thank you.  Akhirnya rahsia terbongkar.  Aku tidak ketawa pada malam itu.

Ketawa memerlukan asas budaya. Aku budak kampung tidak faham apa  yang menggelikan hati dengan Yes No Thank You. 

 ‘ Pasal apa namanya dia Mat Kambing..’ Esoknya aku bertanya pada Emak aku.

‘ Dia  dulu kerja polis...sedang  berkawat... hujan turun.. dia lari cari tempat teduh... lalu lekat nama Mat Kambing.. kan kambing takut hujan...’ Dari  perawi mana Emak aku dapat surah ini aku  tidak tahu. Aku  hanya menerima sebagai hadis sahih.

Masa berjalan. Aku mendewasa.   Ketika itu aku sudah masuk sekolah Inggeris – Goverment English School (GES Jelebu ). Hari Ahad sekolah cuti. Hari Ahad jam 12.30 tegah hari Radio Malaya siaran Melayu  ada rancangan lawak – Ismail Bontak Kembali ke Udara. 

Budaya lawak, budaya lucu  yang menggelikan hati telah mula meresap ke dalam jiwa aku.  Aku mulai faham apa itu lawak.  Justeru aku anggap Ismail Bontak ini memang pemola. Lagi pun dari apa yang  aku dengar Ismail Bontak  ini orang Rembau. Maka lorat Nogorinya yang pekat dapat aku  hayati.

Kemudian Radio Malaya mengambil S.M Salim ,  Ibrahim Din dan Jamal Kerdil untuk membuat rancangan  lawak menggantikan Ismail Bontak.  Aku juga amat-amat  meminati  rancangan komidi kumpulan ini.

Aku dibesarkan oleh Radio Malaya yang dipancarkan dari  bangunan  Federal House - Rumah Persekutuan.  Sebelum aku masuk sekolah lagi rumah aku telah ada radio.

Televisyen datang lambat. Malah ketika aku  mula  berkelana tahun 1974 – Jelebu masih belum ada TV. Aku hanya ‘ menjenguk-jenguk ‘  TV ketika aku  belajar di Kuala Kangsar. 

Ketika aku tinggal di Kolej Kelima Universiti Malaya – di Dewan Makan ada TV. Tapi aku tidak ambil pot. Ketika itu ada drama lain yang  lebih hebat yang aku sendiri rancang dan pentaskan.

Secara serius aku mula menghadapi  kaca TV ketika aku   menyorok di rumah Tongkat Waran. Ketika ini  polis sedang mencari aku.  Iklan – wanted – telah muncul di Utusan Malaysia kerana aku gagal muncul ke mahkamah di Johor Bahru – kes  Tasik Utara.

Mata-mata mencari aku. Aku  cabut lari. Aku ke sana dan ke sini. Akhirnya aku mendapat ‘suaka politik’ dari Tongkat Waran dan Kak  Hasnah. 

Di rumah Tongkat Waran aku mula berkenalan  dengan Mary Tyler Moore.    Mary Tyler Moore  adalah komidi  bahasa Inggeris yang  aku rasa aku fahami. Ada kata-kata dan situasi yang akan membawa  aku tersenyum gembira. Sebelum ini ada juga aku ternampak Minah bernama  Lucy di kaca TV  tapi aku tak ambil pot sangat.

Mary Tyler Moore  masuk ke dalam  sanubari aku agak berlainan.  Di rumah Tongkat aku tidak ke mana-mana. Duduk dalam bilik.   Saban hari  aku menyelongkar  khazanah  buku dan kitab-kitab milik Tongkat.  Aku sempat membaca majalah  Mestika dalam tulisan Jawi koleksi Tongkat.

Kerana aku bersendirian tak ada kawan berbual maka aku jatuh hati dengan Mary Tyler Moore. Minah cun lagi cool ini menjadi penghubung aku dengan dunia luar.

Aku tidak sedar pun pada ketika  apa yang aku tuntun ini humor Amerika. Untuk aku semuanya Inggeris.   Sebenarnya  tidak semua  ‘ punch line – garis penumbuk ‘ dalam komidi ini aku fahami. Bahasa Inggeris aku  boleh tahan  bukan hebat sangat.  Tapi kerana di setiap garis penumbuk  itu  ada suara orang ketawa maka aku pun  ikut ketawa sama.

Pada tahun 1972 ketika aku belajar di Universiti Malaya aku  mendengar  ayat -  English  Humour – humor  Inggeris.  Apa dia humor Inggeris ini aku tak tahu. 

Aku  mendengar konsep humor Inggeris   dan nama Monthy Phyton dari Rohana Ariffin.  Rohana ini baru pulang dari menyambung berlajar di London. Rohana  berkisah tentang British Comedy dan nama Monthy Phyton muncul.


Pernah ketika aku di Melbourne tahun 1976 – kawan serumah aku Philip Lim membawa aku menuntun filem  Monthy Phyton bertajuk  Holy Grail (1975) di Varhalla Cinema Melbourne. Penonton Mat Salleh dan Minah Salleh dalam panggung ketawa terbahak-bahak. Aku budak kampung yang baru masuk pekan senyap –  satu habuk aku tak faham. 

Aku menyedari bahawa lawak dan humor ini memerlukan latar belakang budaya dan sejarah untuk rujukan. Aku yang tidak memahami budaya  Inggeris.  Sejarah Inggeris pun  aku bebal.

 Lawak Monthy Phyton  ini bukan lawak terkelecek kulit pisang. Humor ini muncul bukan dari aksi tapi  dari kata bual. Aksi hanya membantu. Kerana itu aku tak ketawa bila melihat Holy Grail.

Di Brixton College  London aku masuk  belajar  Asas Seni. Ini termasuk sastera, lukisan,  seni fotografi  dan filem.   Semua ini bukan satu yang baru untuk aku. Apa yang baru ialah aku  mempelajari semua cabang  ilmu ini secara  formal, ilmiah dan tersusun. 

Aku belajar nahu filem. Aku belajar bahasa filem. Aku belajar nahu dan bahasa lukisan.  Baru aku sedar  bahawa filem dan lukisan ini memiliki nahu.  Sedikit demi sedikit pemahaman aku tentang budaya Inggeris meresap ke dalam dunia baru aku. Aku mula  memahami  humor Inggeris.

‘ Tony... tell me  what comedy  you watch on telly ...’  Aku bertanya pada kawan aku Anthony. Babbington Grant.  Anak muda kulit hitam warga asli Brixton. 

‘  Isham  you lived in Bromley – by-  Bow.. you’re   a cockney... You must watch  Steptoe and Son... opps.. old comedy... find the  video if you’re lucky...’ Tony memberi aku nasehat.

‘ What else...’ Aku bertanya lagi.

‘  Watch ...Only Fools and Horses... get to know Del Boy..and  Rodney his brother...’ Tony memberi maklumat.

‘ What  is cockney Tony ‘ Aku bertanya.

‘ Any blokes who  lives near Bow Bells or could hear the bell .. you’re a cockney ... Malaysian cockney...you lived not too far from the bell...’  Tony memberi penjelasan.

 Aku menjadi cockney mengikut takrifkan Tony. Betul aku tinggal dekat Bow Bell – loceng besar – tapi aku tak faham pun selain dari itu.  Aku tahu warga cockney  di wilayah East London ini ada lorat  tersendiri.

Ketika aku berhijrah ke London  No 10 Jalan Downing diduduki oleh Puan Margaret Thatcher. Ini era permulaan dasar ekonomi neo-liberal. Agenda  utama dari parti Konservatif ialah buat duit – ada duit semua jadi.

Di Amerika ketika ini  Rumah Puteh diduduki oleh Ronald Reagan. Thatcher dan Reagan adalah wakil  kaum kapitalis  yang terunggul. Dua pemimpin negara kapitalis besar ini mengajukan dasar ekonomi neo-liberal.  Dasar ini mengurangkan  perbelanjaan kerajaan, mengurangkan subsidi, membebaskan pasaran dari kawalan dan  mengekang kesatuan sekerja dan buruh.

Dasar buat duit tahun 80’an inilah yang  menjadi  latar belakang budaya ketika aku  berhijrah dari Wavre Belgium ke London. 

Dari dasar ekonomi ini  lahir konsep lahir konsep  ‘loads of Money ‘ – duit bertimbun-timbun.  Bunyinya  seperti lawak lucah tapi inilah yang berlaku di tahun 80’an.

Ketika ini juga  kota  New York mewujudkan konsep  Yuppie – Young Upwardly Mobile Professional. Karyawan muda yang hanya mengejar kerja dan duit untuk  tujuan hidup.

Budaya ‘ loads of money ‘ inilah yang menjadi budaya latar belakang  komidi , lawak dari para pemola kota London tahun 80’an.

Pada awal penghijrahan  aku melihat masyarakat dan budaya United Kingdom ini indah  dan berkebajikan. Perubatan percuma, pembelajaran percuma, tak bekerja ada dana dari kerajaan, ada rumah sewa  majlis tempatan.  Cukup cantik.

Makin lama dan makin banyak aku bercampur maka makin banyak aku mendapat pencerahan budaya. Aku mulai sedar di belakang welfare state  atau negara  berkebajikan ini wujud sistem kelas yang ortodoks lagi pekat.

Kelas di United Kingdom bukan hanya tentang Baginda Queen Elizebeth, tentang Putera Philip atau tentang  Lady Diana. Bukan hanya tentang ekonomi mata pencarian.

Kelas merangkumi semua. Mata pencarian satu  rujukan asas tapi kelas  lebih dari pound dan sterling. Di mana kamu tinggal. Apa kamu makan, pub mana kamu kunjungi, kedai siapa kamu langgan, akhbar apa kamu baca, rokok apa kamu hisap, beer apa kamu minum – semuanya  memiliki  latar belakang kelas.  

Malah bila sosok itu membuka mulut maka yang terhambur keluar ialah kelasnya. 

Kelas dimanifestasiku dalam semua bentuk kehidupan. Malahn    cara kamu bersegama diatas katil  juga  mengikut  kelas. Kah kah kah.

Aku ikut nasihat Tony.  Aku  mula menuntun Only Fools and Horses.  Ketika aku sampai ke London siri komidi BBC  ini sudah masuk tahun ke dua.    Kisah tentang Derek Trotter dan adiknya Rodney. Mereka  tinggal di blok  flet bernama  Nelson Mandela  milik Majlis Bandaran Peckham. 

Bila aku mula mengikuti siri ini Ayah mereka  telah meninggal dunia . Kini mereka tinggal dengan   Pak Cik Albert bapa saudara mereka bekas soldadu Perang Dunia Kedua.

Derek lebih dikenali dengan panggilan  Del Boy punya awek bernama Raquel. Rodney pula sedang memburu dan merayu cinta Cassandra. Dua beradik ini  meniaga barang-barang terpakai dipasar.

Mereka memiliki sebuah kereta  kecil bertayar tiga. Niat mereka dalam budaya ‘ loads of money ‘ ialah untuk menjadi jutawan. Maka mereka sanggup  menjual dan membeli apa sahaja. 

Apa yang boleh dijual akan dijual. Apa yang boleh dibeli akan dibeli kemudian dijual. Termasuk barang curi.

Bayangkan Del  Boy , Rodney dan Pak Cik Albert duduk di rumah DBKL Kampung Kerinchi. Mereka  ini peniaga Bumiputera yang  memiliki gerai barang terpakai di Pasar Chow Kit. 

Mula-mula aku agak sukar memahami komidi ini. Sama saperti aku gagal  memahami Mat Kambing. Tetapi lama kelamaan aku sendiri  mula menghayati  siri ini.

Lorat cockney  East London mula aku fahami. Baru aku sedar  beta mainan kata-kata lapik berlapik yang membawa makna yang berlainan.  Kias berkias. Ironi dan  putus harapan dalam usaha untuk menjadi  kaya. 

Del Boy memasang niat untuk mengejar kekayaan dan menyambut seruan Margaret Thatcher. Manakala Rodney yang ada sedikit pelajaran  sekolah menengah memandang dunia akan  berlainan  dari abangnya Derek  yang hanya ada sekolah asas.

Bayangkan   Mat Dolah   Kampung Kerinchi  yang hanya lulus darjah enam ingin menjadi Syed Mokhtar.    Bayangkan Mat Dolah Kampung Kerinchi  berlagak sebagai anggota   Royal Selangor Club.  Inilah gaya hidup Del Boy cuba meniru  gaya hidup  kelas atasan kota London di Kesington dalam usaha untuk menjadi jutawan.

Pak Cik Albert dengan pakaian kelas buruh lebih jujur  tapi tak habis habis dengan ayat dan khutbah   ..’ when I was in the war. Against the German ....’ 

Aku yang duduk di New Mill House Bromley-by Bow merasakan hati aku agak  rapat dengan sosok -sosok dan watak ini. Aku merasa simpati terhadap mereka yang duduk menyewa  flet milik Majlis Tempatan dan berpindah ke banglo di  Notinghill Gate.

Aku merasa sedih dan dalam masa yang sama aku  juga ketawa apabila melihat kereta tayar tiga Del Boy terkandas rosak.  

Inilah komidi kota London dengan budaya loads of money  yang di war-warkan oleh  anak towkay kedai runcit dan kedai jual tembakau yang kini  duduk di No 10 Jalan Downing.

Jika  Magaret Thather yang ayahnya penjual rokok dan tembakau  boleh menjadi  boleh menjadi  Perdana Menteri United Kingdom aku rasa Del Boy juga  merasakan  yang dia boleh menjadi  jutawan.

‘ Isham...  how do you like Del Boy...’ Tonya budak Itam dari Brixton yang  memperkenalkan aku dengan Del Boy kini hendak tahu perkembangan diri aku.

 ‘ Del Boy... aint finish yet...’ Aku menjawab bahawa kesah Del Boy ini belum tamat. Aku belum ceriatkan lagi Mat Kambing kepada Tony. (TT)


TULISAN INI JUGA
DISIRKAN DALAM PORTAL
MALAYSIA NOW.COM
https://www.malaysianow.com/wacana/2021/08/13/komedi-dan-kelas/




2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Untuk peminat satira politik dalam kerangka ketidakcekapan urus tadbir, boleh layan sitkom british, thick of it garapan amando ianucci. beliau juga menulis sitkom veep di amerika.

Tanpa Nama berkata...

Rodney you plonker!