KALIMAH ALLAH
DAN
YANG LAIN
Saya perhatikan isu kalimah Allah ini kembali hangat. Di akhir musim Raya tahun 2023 ini nama Allah menjadi induk berita dan labun nasional.
Pelbagai surah kita baca. Pelbagai pandangan kita dengar. Segala macam celoteh kita lihat tentang nama Allah di YouTube. Semuanya cuba memberi pencerahan tentang nama Allah.
Hakikatnya perdebatan tentang nama Allah ini sedang membakar sentimen. Sekali pandang isu kalimah Allah ini dilihat sebagai isu agama. Tidak dapat dinafikan bahawa isu agama, kaum dan bangsa ini amat senang untuk menaikan sentimen.
Perasaan ini boleh disifatkan seperti jerami padi kering mudah terbakar dengan isu agama dan kaum. Justeru isu nama Allah ini sedang membakar sentimen Bani Melayu di Malaysia.
Seyogia saya beri tahu bahawa yang wajib diberi pencerahan disini adalah Bani Melayu di Malaysia. Kata induk dalam tulisan ini ialah Bani Melayu. Justeru bila membaca tulisan ini Bani Melayu wajib menjadi rujukan.
Bani Melayu yang saya maksudkan ini hanya Bani Melayu di Semenanjung Tanah Melayu. Bani Melayu di Sabah dan Sarawak tidak terculik oleh polemik nama Allah ini.
Saya memusatkan pandangan saya hanya kepada kepada Bani Melayu di Semenanjung. Ini kerana tunjang teori tulisan saya ini merujuk kepada Bani Melayu Semenanjung. Tunjang tulisan saya ini berasakan teori Yang Lain atau The Other.
Mengikut pandangan ahli falsafah dan pejuang wanita Perancis Simone de Beauvoir (1908-1986) : ‘ Yang Lain itu adakah asas cara pemikiran umat manusia’.
Bila saja kita berfikir tentang sesuatu kita akan memikirkan tentang Yang Lain. Memikirkan Yang Lain itu perkara biasa yang lumrah. Memikirkan yang lain boleh membawa padah dan menjadi sebab musabab.
Yang Lain itu tidak kita sebut. Yang Lain tidak kita rujuk. Contohnya : Ahmad memegang bunga pada tangan kirinya. Ayat ini kita fahami bahawa Ahmad juga memiliki tangan kanan yang tidak memegang bunga. Tangan kanan Ahmad tidak kita sebut inilah Yang Lain.
Yang Lain ini juga memasak identiti diri kita sendiri. Kita mengenali diri kita kerana kita bukan Yang Lain. Dengan mengenal Yang Lain kita dapat mengenal diri kita. Kita mengenal diri kita dengan membezakan diri kita dengan Yang Lain.
Apa sangkut paut Yang Lain dengan Allah dan Bani Melayu Semenanjung ?
Tulisan ini hanya merujuk kepada Bani Melayu Semenanjung kerana hanya Bani Melayu Semenanjung yang merasa di ganggu gugat, merasa akidah mereka tercabar dan merasakan ada ancaman apabila nama Allah digunakan oleh yang bukan Islam.
Melayu Semenanjung dari pelbagai jalur – dari pemimpin parti politik, dari NGO dan dari sosok bersendirian telah bersuara. Kesemua menyanggah tindakan Kerajaan Persekutuan melalui Menteri Dalam Negeri yang telah membatal kes rayuan kalimah Allah di Mahkamah Tinggi.
Tulisan saya ini tidak memaparkan fakta kes. Untuk saya ada yang lebih penting untuk difahami. Perkara yang mahu saya munculkan pada hemat saya amat penting dalam memahami isu kalimah Allah dari memahami keterperincian kes.
Untuk saya persoalan yang amat penting ini ialah kenapa Bani Melayu Semenanjung merasa tercabar apabila ada orang bukan beragama Islam memakai nama Allah.
Bani Melayu Semenanjung klim akidah mereka menjadi goyang dan longgar apabila ada orang bukan Islam menyebut nama Allah.
Ada Bani Melayu Semenanjung merasa satu penghinaan pada agama mereka jika Allah di sebut oleh sosok yang bukan Islam
Banyak persoalan timbul. Apakah Bani Melayu Semenanjung begitu rapuh keyakinan agama mereka ? Apabila ada orang bukan Islam menyebut nama Allah mereka hilang akal. Akidah luncur. Mereka tertiba teringin nak jadi Hindu, Buddha atau Kristian ?
Bagaimana sebutan kalimah Allah boleh menjadi satu penghinaan bila yang menyebut kalimah ini sosok bukan Islam. Apakah ianya menjadi hina kerana bunyi idgham dan ngauman sebutan Allah itu tidak tepat.
Apakah begitu ampuh sekali senjata – kalimah Allah – yang di lafaz oleh bukan Islam sehingga mengancam akidah Bani Melayu Semenanjung.
Pada hemat saya akidah dan keyakinan agama Bani Melayu Semenanjung kukuh. Saya juga yakin bahawa pegangan agama Bani Melayu Semenanjung tidak akan luntur kerana kalimah Allah diguna pakai oleh bukan Islam. Amin.
Jadi apa yang berlaku sekarang ? Apa yang terheboh dan terbising dengan kalimah Allah.
Jawabnya : Yang Lain – The Other.
Yang Lain menjadi sebab musabab Bani Melayu Semenanjung naik syeikh bila kalimah Allah diguna pakai oleh yang bukan Islam.
Di Malaysia Yang Lain ialah China dan India. Dua kumpulan pendatang ini di anggap Yang Lain. Dalam psikik Bani Melayu dua kumpulan pendatang ini adalah Yang Lain.
Bani Melayu Semenanjung tidak suka Yang Lain – baca China dan India – melafazkan nama Allah. Jika China dan India boleh menggunakan nama Allah maka tidak ada lagi perbezaan antara China , Melayu dan India.
Seperti kata Menteri Dalam Negeri kalimah Allah ini bukan hal teologi. Saya juga menganggap isu kalimah Allah ini bukan puncanya dari sudut teologi.
Isu kalimah Allah ini ialah kebencian terhadap Yang Lain – baca China dan India. Hujah teologi hanyalah gula yang disira untuk menyedapkan hujah agar ianya dilihat suci , molek dan Islamik.
Saya berhujah sedemikian kerana Bani Melayu di Medan, di Bali, di Jakarta tidak tercabar akidah mereka apabila suku sakat sanak saudara mereka yang beragama Kristian melafaz nama Allah. Walhal mereka adalah penganut Islam yang terbesar dalam dunia.
Tidak pernah kita terbaca isu kalimah Allah ini menjadi perbalahan diantara Melayu Islam Jakarta dengan Melayu Kristian Mendiling di Medan.
Saya menganggap kekuatan akidah Bani Melayu Semenanjung adalah sama kukuhnya dengan akidah yang keyakinan Bani Melayu Islam di Jawa, di Medan atau di Danau Toba.
Bani Melayu di Kalimantan ( Sabah dan Sarawak ) langsung tidak terculik dalam hal ini. Kendati pun yang menimbulkan isu kalimah Allah ini berpunca dari Bani Melayu Kristian Malanau.
Rumusannya saya tidak melihat isu kalimah Allah Bani Melayu Semenanjung ini dengan sira teologi. Pandangan saya berdasarkan hakikat yang sedia wujud di hadapan mata kepala kita sendiri. Pendapat saya ini berasaskan ilmu pengetahuan.
Ilmu pengetahuan adalah hasil pembelajaran umat manusia yang muncul dari pengalaman. Justeru pengalaman diri saya sendiri mendidik saya untuk menggarap tulisan ini.
Saya ada pengalaman tinggal di Iraq dan di Lebanon. Negara-negara ini menggunakan bahasa Arab – bahasa Al-Quran. Saya di Lebanon ketika permulaan Perang Saudara Lebanon (1975-1990).
Perang saudara ini berpunca dari ekonomi dan politik. Arab Islam Lebanon merasa terpinggir. Mereka bangun melawan kerajaan yang mereka lihat di kuasai oleh Arab Kristian Lebanon. Tapi dalam tulisan ini bukan hal ini yang hendak saya huraikan.
Perkara yang hendak saya huraikan ialah kalimah Allah. Dua kelompok yang sedang berperang ialah Arab Islam melawan Arab Kristian.
Di dinding dan tembok bangunan saya melihat banyak graffiti cakaran menggunakan nama Allah. Pada awalnya saya menyangka ini hanyalah graffiti Allah Akbar datang dari puak Arab Islam.
Saya bertanyakan perkara yang berlaku di hadapan mata dengan anak-anak muda Palestin yang sedang bergerila.
Saya salah. Dari pencerahan yang saya terima terbukti saya memiliki pandangan katak di bawah tempurung. Pandangan anak muda Bani Melayu tahun 1975.
Hakikatnya graffiti nama Allah itu datangnya dari Arab Islam dan dari Arab Kristian. Graffiti nama Allah itu bukan nama tuhan Islam atau tuhan Kristian – Allah nama tuhan Arab.
Saya juga menerima hakikat bahawa penerangan anak muda Palestin ini pasti betul kerana Al-Quran itu di tulis dalam bahasa Arab – bahasa Ibunda mereka. Ini sama seperti saya memahami Sejarah Melayu yang ditulis dalam Bahasa Melayu bahasa ibunda saya. Amin.
Semua ini meyakinkan saya bahawa isu kalimah Allah yang berlaku sekarang ini puncanya ialah Yang Lain. Teori dan hujah Yang Lain ini pula dipasak oleh politik dan kuasa.
Hujah politik dan kuasa ini terbukti dengan kutipan kenyataan Hadi Awang pemimpin Parti Islam Pas.
Ini petikan berita Hadi Awang pada 30/12/2013 yang di lapor oleh MalaysiaKini :
Semasa berceramah di Sungai Limau, Presiden PAS Abdul Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata orang Islam tidak boleh menghalang orang bukan Islam daripada menggunakan kalimah Allah sesama mereka - tetapi kalimah itu digunakan di depan orang Islam, itu dianggap salah.
Kemudian MalaysiaKini melaporkan perkara yang sama sekali lagi pada 12/3/2021:
‘ Sesiapapun tidak harus dilarang daripada menggunakan perkataan Allah, kata Presiden PAS Abdul Hadi Awang.
Menurutnya, sama ada seseorang itu Muslim, penganut agama lain - termasuk yang melantik banyak Tuhan, tidak beragama, atau ateis yang tidak percaya akan adanya Tuhan - tidak boleh dilarang menyebutkan perkataan Allah dalam bentuk ucapan atau tulisan.’
Ini kata-kata Hadi Awang ketika dia berceramah pada tahun 2013 sebelum berkuasa dan berceramah pada tahun 2021 sesudah berkuasa.
Ketika berkuasa Hadi menjawat tugas sebagai Duta Besar ke Timur Tengah. Ucapan tentang kalimah Allah amat lunak didengar. Malah ateis pun boleh menggunakan kalimah Allah.
Ini namanya berpolitik untuk mendapat kuasa.
Ada lagi sebab musabab yang menimbulkan kontroversi kalimah Allah. Isu ini tidak dapat dipisahkan dengan kerajaan pimpinan Anwar Ibrahim.
Mereka yang menimbulkan isu kalimah Allah ini tidak menyokong kerajaan campuran Pakatan Harapan dengan Barisan Nasional. Malah mereka mahu menumbangkan kerajaan ini.
Kalimah Allah ini dijadikan peluru suci lagi Islamik untuk mengolah persetujuan agar semua Bani Melayu Semenanjung akan meninggalkan Parti Keadilan Rakyat dan menyokong Parti Bersatu atau Parti Pas.
Dalam kempen politik menolak PKR ini sekali lagi Yang Lain telah digunakan. Kempen politik ini tidak menamakan Yang Lain itu sebagai China atau India. Ini untuk dilihat tidak rasis. Justeru berlapik dengan nama DAP.
Yang Lain itu ialah China. Yang Lain itu ialah DAP. Parti DAP ini dituduh menyimpan niat jahat untuk mengkristiankan Bani Melayu Semenanjung.
Malah dipropagandakan bagaimana PKR ini telah menjadi kuda tunggang DAP. Justeru sebagai bukti menarik balik rayuan kalimah Allah dari Mahkamah Tinggi adalah atas permintaan DAP.
Untuk mengolah persetujuan Bani Melayu Semenanjung di propaganda kan projek jahat DAP mengkristiankan Bani Melayu Semenanjung bermula dengan menggunakan kalimah Allah.
Justeru amat jelas dapat dilihat di belakang semua ini adalah politik perebutan kuasa untuk menangguk punca ekonomi. Nama Allah ini dimasukkan untuk mengsuci dan mengislamkan perebutan kuasa dan ekonomi dengan Yang Lain. Amin. (TT)
TULISAN INI DISIARKAN JUGA
DALAM PORTAL
THE MAALAYSIANINSIGHT.COM
https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/444246
Tiada ulasan:
Catat Ulasan