Ahad, 6 Ogos 2023

CIPTAAN TIMBUL MASAALH BARU


Berhati-hati bergantung pada maklumat dijana AI, kata peguam


ENTITI media yang beroperasi di Malaysia digesa berhati-hati dan melakukan pertimbangan kritikal apabila bergantung kepada maklumat yang dihasilkan oleh ChatGPT atau model bahasa Kecerdasan Buatan (AI) yang serupa.

Wakil Badan Peguam Selangor dalam Majlis Peguam, Kokila Vaani Vadiveloo memberi nasihat itu ekoran output diperoleh secara eksklusif daripada aturan algoritma tidak mempunyai pengesahan manusia.

Peguam itu bersetuju walaupun model AI seperti ChatGPT boleh memberikan pandangan dan maklumat yang berharga namun ia harus dilihat sebagai alat dan bukannya sumber yang sempurna.

“Organisasi berita sering meningkatkan kewaspadaan dan ketekunan apabila menerbitkan sesuatu artikel mengenai keputusan mahkamah atau perkara yang melibatkan Majistret atau hakim, berbanding laporan berita yang dihasilkan oleh algoritma seperti ChatGPT.

“Penerapan sikap berhati-hati dan berjaga-jaga mungkin hilang apabila laporan berita dibuat oleh algoritma seperti dalam ChatGPT,” katanya kepada Bernama dalam temu bual eksklusif di Wisma Bernama, baru-baru ini.

ChatGPT, model berkuasa AI yang diperkenalkan oleh OpenAI pada November 2022 beroperasi dengan mengautomasikan teknologi chatbot.

Mengulas mengenai undang-undang hak cipta Malaysia yang dijana AI, Kokila Vaani menyatakan landskap undang-undang di Malaysia kurang jelas sama ada kandungan berita yang dijana AI dilindungi oleh undang-undang hak cipta.

Beliau menyatakan beberapa faktor memainkan peranan bagi menentukan kelayakannya untuk dilindungi.

“Campur tangan manusia dalam proses penciptaan kandungan adalah satu faktor yang sedang dipertimbangkan. Jika kandungan berita yang dijana oleh AI adalah hasil daripada proses algoritma, ia kurang berkemungkinan mendapat perlindungan hak cipta.

“Keaslian juga merupakan pertimbangan utama jika kandungan itu hanya mereplikasi maklumat sedia ada, perlindungan hak cipta adalah tidak mungkin,” katanya.

Kokila Vaani memetik kes terkenal dari American Jurisprudence membabitkan Kris Kashtanova.

“Dalam kes ini, Kashtanova menaip arahan untuk novel grafik ke dalam program AI yang menyebabkan perdebatan hangat mengenai siapa yang mencipta karya seni itu, manusia atau algoritma.

“Kashtanova memperoleh hak cipta pada mulanya tetapi ia dilucutkan oleh Pejabat Hak Cipta Negara kerana mereka percaya karya Kashtanova ‘bukan hasil tangan manusia’,” katanya.

Mengenai peraturan dan garis panduan yang mengawal AI dalam pelaporan berita di Malaysia, Kokila Vaani menyatakan ketiadaan peruntukan khusus.

Namun begitu, beliau menekankan beberapa undang-undang dan prinsip sedia ada yang terpakai untuk laporan berita yang menggunakannAI termasuk Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998 (MCMA), Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (PDPA) dan Kanun Keseksaan.

Tegasnya undang-undang ini penting untuk dipertimbangkan oleh penerbit berita apabila menggunakan pelaporan berita AI.

MCMA melarang penyebaran berita palsu atau mengelirukan, PDPA mewajibkan mendapat persetujuan sebelum mengumpul data peribadi manakala Kanun Keseksaan menangani fitnah jenayah.

Peguam itu juga menegaskan ketelusan adalah penting bagi sesebuah organisasi berita dalam memastikan pematuhan laporan sesuatu berita.

Sebelum ini, Menteri Komunikasi dan Digital Malaysia Fahmi Fadzil berkata kerajaan sedang mengkaji keperluan untuk mewujudkan rangka kerja kawal selia bagi AI dalam menangani isu etika berkaitan penggunaan teknologi itu.

Fahmi berkata penubuhan rangka kerja itu akan membantu kerajaan memahami beberapa cabaran penggunaan teknologi baharu itu. – Bernama, 6 Ogos, 2023.

MANUSIA

CIPAT YG BARU

UNTUK SELESAI

MASALAH LAMA

AMIN

CIPTAAN BARU

DAPAT SELESAI

 MASALAH LAMA

AMIN

TAPI BUKA

MASLAH BARU

AMIN

INILAH NAMANYA

MANUSIA

KHALAS

1 ulasan:

Haa, Miim berkata...

suatu masa yang bukan lama dahulu... ada TV perlu ada lesen..