Selasa, 8 Ogos 2023

PENGUNDI TOLAK ZAHID


Pengundi tidak mudah terpengaruh dengan manifesto, kata pemerhati

PENGUNDI tidak mungkin terpengaruh dengan semua janji yang dibuat dalam manifesto pilihan raya tetapi sebaliknya bergantung kepada calon yang mewakili parti politik, kata pemerhati.

Mereka berkata pengundi tidak akan membuang masa menyaring keseluruhan manifesto sebaliknya akan memilih parti atau calon yang mereka percaya boleh berkhidmat selepas pilihan raya.

Pensyarah sains politik di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Dr Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar berkata pilihan pengundi tidak dipengaruhi oleh manifesto.

Mengambil contoh Selangor, negeri terkaya dan paling maju di Malaysia yang akan berdepan Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabtu ini bersama lima negeri lain, Tunku Mohar berkata Pakatan Harapan/Barisan Nasional dan Perikatan Nasional kedua-duanya mendedahkan manifesto yang meluas.

“Tetapi pengundi Selangor akan mengundi berdasarkan siapa yang mereka fikir terbaik untuk menunaikan janji pilihan raya mereka.

“Pengundi juga tidak membaca manifesto. Mereka hanya melihat petikan daripada manifesto, terutamanya dari segi bantuan tunai yang mereka akan dapat daripada parti yang berbeza.

“Dalam pengertian itu, manifesto bukanlah sebab pilihan politik pengundi,” katanya.

Beliau berkata situasi itu lebih menarik dalam kes pengundi atas pagar kerana kedua-dua gabungan itu tidak menawarkan sesuatu yang unik atau cemerlang untuk menarik kumpulan ini.

Beliau bagaimanapun berkata dengan rekod prestasi mereka yang memerintah selama tiga penggal di Selangor, PH mempunyai kelebihan untuk meyakinkan pengundi untuk terus mengundi mereka.

“Ia sepatutnya menjadi perbandingan yang mudah tetapi kuat untuk mengukuhkan kepentingan PH dalam membawa pembangunan ke Selangor.”

Beliau juga berkata manifesto PN untuk Selangor kelihatan sangat mirip dengan apa yang ditawarkan oleh PH/BN.

“Kali pertama saya membaca manifesto PN untuk Selangor, saya fikir ia diciplak daripada PH.

“Hanya pertukaran nama dan perbezaan dalam jumlah yang akan diberikan. Manifesto adalah gimik, jadi pengundi didorong terutamanya oleh ganjaran atau ketakutan,” katanya.

PH/BN melancarkan manifesto mereka untuk Selangor merangkumi 52 inisiatif sekiranya mereka menang dalam PRN akan datang.

Menteri Besar Selangor Amirudin Shari yang melancarkan manifesto berkata tema “52 Komitmen Meneruskan 5 Tahun Kecemerlangan di Selangor” digubal khas untuk memenuhi matlamat utama menjadikan Selangor lebih gemilang.

Ini diikuti PN yang manifesto Selangornya mengandungi 112 ikrar.

Pengerusi PN Muhyiddin Yassin ketika melancarkan manifesto gabungan bertemakan Selangor Baharu, Kita Bangkit berkata tawaran PN untuk Selangor antara lain merangkumi tujuh teras utama dan 25 pendekatan dengan fokus utama untuk mengurangkan kos hidup untuk rakyat dan meningkatkan perniagaan serta ekonomi negeri.

Amirudin mendakwa manifesto PN adalah sama dengan manifesto mereka. – 8 Ogos 2023.

PENGUNDI TAKDA

MASA NAK BACA

MANIFESTO

KAH KAH KAH

MASUK TELINGA

KIRI KELUAR

TELINGAN KANAN

KAH KAH KAH

YANG JELAS

PENGUNDI  TAK

SUKA ZAHID

AMIN

ZAHID SEDANG

DI LAWAN

AMIN

PARTI POLITIK

MENZAHID DENGAN

JANJI JANJI

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: