Rabu, 30 Ogos 2023

UMNO MULA TIBAI DAP


DAP perlu berubah untuk menangi pengundi Melayu, kata Nur Jazlan

DAP perlu membuat perubahan kepada perlembagaan partinya jika mahu mendapatkan sokongan orang Melayu, kata Nur Jazlan Mohamed.

Ahli Majlis Tertinggi Umno itu berkata DAP perlu menggugurkan slogan “Malaysian Malaysia” dan agenda negara sekularnya daripada perlembagaan parti jika mereka mahu orang Melayu menyokongnya.

“Tiada cara lain untuk meyakinkan orang Melayu bahawa DAP hari ini sudah berbeza daripada sebelumnya, selain daripada parti itu meminda Perlembagaan parti berkenaan sekali gus menggugurkan dua elemen terbabit.

“Dua agenda itulah yang terus menjadi trauma kepada orang Melayu dan membuatkan mereka tidak boleh menerima perjuangan DAP,” katanya menerusi Facebook hari ini. 

Nur Jazlan berkata sekiranya DAP benar-benar mengharapkan sokongan orang Melayu melalui kerjasama dengan Umno, maka mereka perlu berani melakukan perubahan besar untuk menjayakan pilihan raya umum ke-16.

Tindakan DAP untuk menamakan calon Melayu dalam pilihan raya, yang telah menjadi penggubal undang-undang, tidak lain adalah langkah kecil untuk “penerimaan” parti itu di kalangan orang Melayu.

“Persoalannya, bolehkah DAP melakukan pengorbanan yang begitu besar untuk survival politiknya?” soalnya yang juga timbalan speaker Dewan Negara.

Fasal II dalam perlembagaan parti DAP menggambarkan Perlembagaan Persekutuan sebagai dokumen sekular dan “rangka kerja sekular sebagai undang-undang tertinggi negara”.

Satu lagi artikel di bawah klausa menggalakkan integrasi nasional juga menggesa parti itu “menyemai semangat kebangsaan dan perpaduan di kalangan semua kaum untuk membentuk identiti bersama Malaysian Malaysia yang bersatu”.

Nur Jazlan berkata beliau diberitahu oleh pengundi di Selangor dan Johor bahawa mereka tidak boleh menerima pendirian politik DAP kerana ia dibuat untuk kepentingan masyarakat Cina.

Katanya orang Melayu tidak mempunyai pandangan yang sama tentang MCA, dengan mendakwa parti itu tidak “ekstrim” seperti DAP, dan Umno adalah kuasa dominan dalam Barisan Nasional (BN).

“Tapi saya lihat pengorbanan besar Umno untuk bekerjasama dengan DAP, PKR dan Amanah perlu dibayar dengan harga yang mahal. Umno terus dikecam kononnya bersekongkol dengan sebuah parti atau pakatan yang ekstrim.

“Dalam keadaan landskap politik hari ini, bukan hanya Umno yang perlu berubah tapi semua pihak dalam gabungan Kerajaan Perpaduan juga mesti berubah jika mahu terima oleh orang Melayu.

“Jika DAP masih was-was untuk lakukan perubahan besar seperti mana pengorbanan yang Umno sanggup buat hari ini, saya jangkakan DAP akan terus dipulau oleh pengundi Melayu dan Umno juga akan terus ditolak orang Melayu selagi kami bekerjasama dengan DAP,” katanya. 

Nur Jazlan berkata cabaran lain yang dihadapi DAP ialah sokongan PAS yang semakin meningkat di kalangan orang Melayu, yang mungkin membawa kepada senario politik di mana pengundi Cina akan terus mengundi DAP manakala orang Melayu akan beralih taat setia kepada PAS.

“DAP perlu jadi parti yang sederhana dan boleh terus disokong oleh orang Cina dan diterima oleh pengundi Melayu.

“DAP perlu ikut formula kejayaan BN yang sudah terbukti cemerlang selama lebih 60 tahun membela nasib orang Melayu tanpa mengabaikan hak rakyat bukan Melayu,” tambahnya. – 30 Ogos, 2023.

WOIT

KAH KAH KAH

DAP KATA

MEREKA JUGA

BAWA BEBAN

MEMIKUL PENCURI

PERASUAH

KAH KAH KAH

JADI MACAM

MANA ?

NAK KORBAN 

SIAPA ?

KAH KAH KAH

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mula dah mula lupa mula cari salah walau bangsa sendiri agama sendiri sudah tolak kah kah kah, DAP kuat menang semua kerusi yang pecah belah kerusi UMNO dah lupa? Betul lah Mahathir kata Melayu mudah lupa kah kah kah semuanya bagus nampak tak? Kalau tak nampak susah diri pikul biawak nanti dicakar juga kah kah kah