Rabu, 4 Oktober 2023

UKRAINE AKAN BUNGKUS


Keputusan Poland dan Slovakia tidak bekalkan senjata 'tamparan hebat' buat Ukraine

KEPUTUSAN Poland dan Slovakia untuk menghentikan penghantaran senjata ke Ukraine mungkin menjejaskan konsensus Kesatuan Eropah (EU) untuk mempersenjatai negara itu, kata pakar tentera Belgium Pierre Henrot kepada Sputnik.

Parti Demokrasi Sosial dari Slovakia memenangi pilihan raya Parlimen yang diadakan pada Sabtu.

Pemimpinnya Robert Fico yang berkhidmat sebagai perdana menteri Slovakia dari 2006-2010 dan 2012-2018 sebelum ini berkata beliau tidak bersetuju dengan bantuan ketenteraan ke Ukraine.

Pada masa yang sama Perdana Menteri Poland Mateusz Morawiecki mengumumkan pada bulan lalu bahawa Warsaw tidak lagi akan membekalkan senjata ke Kyiv.

“Hakikatnya Kyiv tidak akan terjejas teruk akibat keputusan itu. Slovakia negara kecil dengan 5.4 juta penduduk itu tidak mempunyai apa-apa lagi bantuan untuk diberikan.

“Tetapi keputusan bersama Slovakia dan Poland untuk tidak menghantar senjata ke Ukraine memberikan tamparan hebat kepada kerajaan Kyiv.

“Dalam EU, Poland dan Slovakia merupakan antara yang memberikan sokongan terbaik kepada Kyiv. Undian Slovakia mungkin dianggap sebagai titik perubahan dalam konflik, walaupun keputusan untuk berhenti menyokong Ukraine kebanyakannya sekadar simbolik,” kata Henrot.

Pakar itu berkata keputusan Slovakia dan Poland itu menjadi contoh bagi negara anggota Eropah lain yang mula mengubah pendirian tentang kos untuk menyokong Ukraine.

“Slovakia tidak boleh beri apa-apa lagi bantuan kecuali jika mereka membelinya dari Amerika Syarikat dan sumber lain atau menghasilkannya sendiri… Tetapi pendirian Robert Fico memadamkan sebarang kemahuan untuk menghantar peralatan ketenteraan ke Ukraine.

“Fico sering dilihat lebih memihak kepada rundingan dan separuh penduduk berpihak kepada Rusia. Ekonomi Slovakia tidak berada dalam keadaan untuk memberikan lebih banyak lagi bantuan,” kata Henrot.

Negara-negara Barat memberikan bantuan ketenteraan kepada Ukraine sejak permulaan operasi ketenteraan Rusia pada Februari 2022.

Bantuan itu terus berkembang daripada peluru meriam dan latihan kepada senjata yang lebih berat termasuk kereta kebal.

Kremlin juga konsisten untuk meneruskan penghantaran senjata ke Kyiv. – Bernama, 4 Oktober, 2023.

UKRAINE SEDANG 

KALAH

AMIN

RUSIA SUDAH

MENANG

AMIN

400 RIBU SOLDADU

UKRAINE GUGUR

40-50 RIBU CEDERA

AMIN

INI PROJEK

INDUSTRI AMERIKA

BUAT DUIT

AMIN

YANG MATI KATAK

ASKAR UKRAINE

AMIN

YANG BUAT DUIT

TOKAN SENJATA

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: