Sabtu, 27 April 2024

LAGI BUKTI MALAPETAKA IKLIM


Telur ayam mengecil, kematian ternakan akibat cuaca panas

MANILA – Panas melampau yang melanda Filipina, dijangka melebihi paras berbahaya pada Mei ini, bukan sahaja mengorbankan manusia, tetapi juga haiwan.

Berdasarkan kajian “Kesan Tekanan Haba terhadap Fisiologi Haiwan, Metabolisme, dan Kualiti Daging: Satu Tinjauan” dalam Science Direct, “tekanan haba adalah salah satu peristiwa yang paling menekan dalam kehidupan ternakan dengan mengakibatkan bahaya untuk kesihatan haiwan, produktiviti dan kualiti produk”.

Kajian yang ditulis oleh Paula Gonzales-Rivas, Surinder Chauhan, Minh Ha, Narelle Fegan, Fran Dunshea, dan Robyn Warner mendedahkan ruminan, babi dan ayam itik mudah terdedah kepada tekanan haba kerana kadar metabolisme dan pertumbuhan yang cepat.

Malah tahap pengeluaran yang tinggi dan ciri khusus spesies seperti penapaian rumen (bahagian pertama usus), kemerosotan peluh dan penebat kulit adalah faktor yang perlu juga dipertimbangkan.

Minggu lalu, Presiden Persatuan Lembaga Telur Filipina, Francis Uyehara memberitahu, “pengeluar ladang sudah pun mengalami masalah kerana panas melampau”, yang menjejaskan pengeluaran telur akibat kurang pengambilan makanan.

Akibatnya, telur semakin mengecil.

Menurut kajian “Impak Tekanan Haba terhadap Pengeluaran Ayam” yang diterbitkan oleh Pusat Maklumat Bioteknologi Kebangsaan Amerika Syarikat, tempoh tekanan haba 12 hari menyebabkan pengurangan pengambilan makanan harian sebanyak 28.58g setiap burung, menghasilkan 28.8 peratus pengurangan pengeluaran telur.

Para penyelidik merujuk kepada kajian terdahulu berkata, penurunan 31 peratus dalam penukaran makanan menyebabkan penurunan 36.4 dan 3.41 peratus dalam pengeluaran dan berat telur.

Malah ketebalan kulit telur dipengaruhi oleh haba yang melampau.

Bagi daging, kajian “Kesan Tekanan Haba terhadap Fisiologi Haiwan, Metabolisme, dan Kualiti Daging: Satu Tinjauan” menyatakan tekanan haba akut sejurus sebelum penyembelihan boleh mengakibatkan daging pucat, lembut dan mengalami radang akibat pengambilan air yang rendah.

Tekanan haba kronik pula boleh mengakibatkan daging gelap, padat dan kering. Tekanan haba juga membawa kepada tekanan oksidatif, pengoksidaan lipid dan protein, serta mengurangkan jangka hayat dan keselamatan makanan kerana pertumbuhan bakteria.

Berdasarkan Pelan Tindakan Nasional El Nino 2023 kerajaan, fenomena itu boleh menyebabkan pelbagai akibat ke atas pertanian seperti penurunan dalam pengeluaran makanan, kenaikan harga makanan dan penurunan dalam pendapatan ladang. – Agensi


WOIT

INI BUKTI 

MALAPETAKA 

IKLIM

AMIN

PANAS DI MANILA

AKAN SAMPAI

JUA KE KLUMPO

AMIN

MALAPETAKA 

SEDANG MELANDA

BUMI MANUSIA

KHALAS

Tiada ulasan: