Khamis, 16 Mei 2024

BERKORBAN UNTUK UMAT MANUSIA


Peguam tular wabak Covid-19 di Wuhan dibebaskan

BEIJING – Seorang warga China yang dipenjarakan kerana membuat liputan pada awal wabak Covid-19 dari Wuhan dijadualkan dibebaskan pada Isnin selepas menjalani hukuman empat tahun.

Zhan Zhang, bekas peguam berusia 40 tahun itu adalah salah seorang daripada beberapa aktivis yang menghadapi masalah dengan pihak berkuasa China kerana membuat laporan mengenai Covid-19.

Ada yang telah ditahan manakala yang lain telah hilang.

Dia didapati bersalah atas pertuduhan “memilih pertengkaran dan mencetuskan masalah” di China.

Badan pemantau media dan kumpulan hak asasi manusia berkata, Zhang telah didakwa secara salah dan mendesak wanita itu dibebaskan kerana kesihatannya yang semakin merosot.

Terdapat “kebimbangan besar” tentang keselamatan Zhang selepas dia dibebaskan, kata pegawai Reporters Without Borders Aleksandra Bielakowska.

“Di China, wartawan yang ditahan kerana tugasan mereka sering diletakkan di bawah tahanan atau pengawasan walaupun selepas tamat tempoh penjara mereka.

Sejujurnya saya fikir kami tidak akan mendapat sebarang maklumat terkini dalam masa terdekat. Mereka mungkin akan cuba menahannya di lokasi rahsia, atau menghalangnya daripada pandangan mata untuk beberapa lama,” katanya.

Salah seorang peguam Zhang percaya kebebasan Wanita itu akan disekat, sambil menambah Wanita itu akan tinggal bersama ibu bapanya di Shanghai.

Dari Shanghai, Zhang pergi ke Wuhan pada Februari 2020 untuk mendokumentasikan apa yang dilihatnya di jalanan dan di hospital.

Strim langsung ditonton secara meluas di media sosial, dan dia terus melakukannya walaupun mendapat ancaman daripada pihak berkuasa.

Salah satu klip strim langsungnya menunjukkan bagaimana dia mengekalkan kameranya sambil seorang pegawai memberi amaran kepadanya supaya “berhenti penggambaran atau (akan) dimarah.

“Mungkin saya mempunyai jiwa yang memberontak… Saya hanya mendokumentasikan kebenaran. Kenapa saya tidak boleh menunjukkan kebenaran?” katanya dalam temu bual dengan pembuat filem bebas. Saya tidak akan menghentikan apa yang saya lakukan, kerana negara ini tidak boleh mundur,” kayanya.

Ia adalah wawancara terakhirnya sebelum dia ditahan.

Zhang telah menyiarkan lebih daripada 100 video di Saluran YouTubenya, WeChat dan Twitter, sebelum dilaporkan hilang pada 14 Mei 2020.

Keesokan harinya, pihak berkuasa mengumumkan dia telah ditahan oleh polis di Shanghai dan didakwa pada November tahun itu dan dijatuhkan hukuman pada bulan berikutnya. – Agensi


BERKORBAN

UNTUK UMAT

MANUSIA

AMIN

SELAMAT KEMBALI

SEDUT UDARA

BEBAS

KHALAS

Tiada ulasan: