Rabu, 8 Mei 2024

RAFAH SEDANG DISERANG



Serang Rafah jejaskan seluruh dunia
ISTANBUL – Turkiye memberi amaran bahawa serangan ke atas Rafah bukan sahaja akan menjejaskan rantau itu tetapi seluruh dunia sambil menggesa Israel “segera berundur” dari sempadan Gaza di sempadan Rafah.

“Status quo di Rafah dan di persimpangan sempadan mesti dipulihkan tanpa berlengah-lengah lagi,” kata jurucakap Kementerian Luar Turkiye, Oncu Keceli di X.

Katanya, serangan Israel ke atas Rafah menunjukkan kerajaan Netanyahu tidak bertindak dengan “niat baik’ sedangkan Hamas bersetuju dengan cadangan gencatan senjata di Gaza.

“Di tengah-tengah perkembangan positif ke arah menamatkan kemusnahan dan pembunuhan beramai-ramai di Gaza, peningkatan serangan Israel ke atas Rafah sekali lagi menunjukkan bahawa kerajaan Netanyahu tidak bertindak dengan niat baik,” kata Keceli.

Israel telah mengambil “kawalan operasi di sebelah Gaza di lintasan Rafah,” selepas mara pada waktu malam ketika pesawat perang mereka merempuh rumah penduduk.

Pada hari Isnin, tentera Israel mengeluarkan arahan pemindahan untuk penduduk Palestin di timur Rafah, satu langkah yang dilihat secara meluas sebagai permulaan kepada serangan yang telah lama digeruni Israel ke atas bandar itu, yang menempatkan kira-kira 1.5 juta penduduk Palestin yang kehilangan tempat tinggal.

Hampir 34,800 rakyat Palestin telah terbunuh dalam serangan berterusan Israel di Semenanjung Gaza sejak Oktober lalu, kata Kementerian Kesihatan Gaza.

Israel juga dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai dalam kes yang sedang berjalan di Mahkamah Keadilan Antarabangsa. – Agensi         
     

PROJEK AKHIR

ZIONIS BUNUH 

SEMUA  ARAB

PALESTIN

AMIN

ZIONIS DAPAT

ILMU DARI

NAZI HITLER

KHALAS

Tiada ulasan: