Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 29 November 2008

KONSEP KETUANAN MELAYU TAK LAGI RELEVAN - melayau



SUBANG JAYA: Konsep Ketuanan Melayu di negara ini tidak lagi relevan dan ditolak rakyat pelbagai kaum, khususnya generasi muda, kata Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Beliau berkata, konsep itu mungkin sesuai apabila ia dirangka sebelum kemerdekaan negara, tetapi tidak lagi pada masa ini berikutan rakyat sudah memberi isyarat jelas menerusi pilihan raya umum lalu.

Katanya, konsep itu seharusnya diubah kepada perkongsian kuasa seimbang antara komponen parti Barisan Nasional (BN).

"Rakyat kini tidak lagi dapat menerima konsep bertunjangkan hubungan antara tuan dan hamba. Kita tidak menolak kepemimpinan Melayu, tetapi tidak akan dapat menerima konsep Ketuanan Melayu.


KENYATAAN SOI LEK BIADAP
- melayau

KUALA LUMPUR 28 Nov. - Sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Pewaris menyifatkan kenyataan Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek yang menolak konsep ketuanan Melayu sebagai kurang ajar dan biadab.

Timbalan Presidennya, Rahimuddin Md. Harun berkata, kenyataan itu boleh menimbulkan provokasi di kalangan bangsa Melayu dan bangsa lain di negara ini.

"Kenyataan berbaur perkauman itu tidak sepatutnya keluar dari mulut Sio Lek hanya semata-mata untuk menaikkan populariti beliau yang pernah mempunyai skandal seks dahulu," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.


GPMS GESA SEMUA PIHAK LEBIH RASIONAL - melayau

KUALA LUMPUR 28 Nov. - Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) menggesa mana-mana pihak yang ingin menyentuh perkara berkaitan ketuanan Melayu supaya bersikap lebih rasional dan berpandangan jauh.

Presiden GPMS, Datuk REEZAL MERICAN NAINA MERICAN berkata, pandangan sesetengah pihak yang melihat konsep ketuanan Melayu sebagai satu konotasi hubungan 'tuan-hamba' adalah tidak wajar kerana ia hanya satu ungkapan bagi mengangkat martabat dan darjat perjuangan orang Melayu.

''Ungkapan itu langsung tidak melibatkan politik, jauh sekali untuk menjadikan orang Melayu sebagai hamba.


kah kah kah…. laaaa… baru ni munkee cina ni sedar KETUANAN MELAYU NI HAPRAK….kah kah kah… nasib baik dia sedar… kah kah kah… orang melayu sendiri sudah bosan dengan KETUANAN MELAYU….. tak tahu siapa nak jadi tuan dan siapa nak jadi hamba…. kah kah kah..

kah kah kah…. macam mana pulak sex bersangkuatan dengan KETUANAN MELAYU NI?.... kah kah kah …..tak sangkut paut langsung…. kah kah kah

woit… kalau cina… india… sabah …kadazan… tak nak jadi hamba… tak kan nak marah pulak….biarlaaaa…. kah kah kah…. ini sudah leceh… nak basuh kain basuh laaa sendiri… kah kah kah… napa nak suruh orang lain buat….kah kah kah….nama orang lain nak dijadikan hamba…. kah kah kah…

woit… mana ada orang nak jadi hamba sekarang ini…. orang afrika pun tak nak lagi… dia orang nak buat black money…. kah kah kah…

REEZAL MERICAN NAINA MERICAN
ini melayu ke? kah kah kah….

kah kah kah... nama pelik macam dari india?.... kah kah kah…. kulit gelap ke?…. kah kah kah…

kah kah kah...banyak yang cakap hal melayu ni agak suspek sikit….kah kah kah….selalunya MAMAK yang heboh heboh tetang melayu… kah kah kah...

KENAPA?.... kerana mereka mereka tahu mereka BUKAN MELAYU…. kalau heboh heboh hal melayu ni… maka akan diterima sebagaiu melayu… TIDAK PERCAYA … periksa betul betul susur galur mereka…. kah kah kah… jumpa DEEN…KUTYY…REEZAL…ZAINUDEEEN… MYDEEN… AFFIFUDEEEN…

nak tanya sikit… kalau selalu cakap hak ketuanan melayu bila nama UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION NAK DI TUKAR JADI NAMA MELAYU?..... kah kah kah….apa macam pekembar…. kah kah kah



16 ulasan:

Tok Uban berkata...

Kahkahkah....mamak nak mengaku melayu...jadi Presiden GPMS pulak tu..apalah melayu bodoh dalam GPMS yang pilih dia..Baba dan Nyonya tak mahu mengaku jadi melayu ke?

ANAK MELAYU berkata...

hmm..cuba renung sejenak...adakah anda MELAYU? dahlah sekarang nie kaum lain memperkecilkan MELAYU, anda yang MELAYU pun ikut sama memperkecilkan bangsa anda sendiri?hmm...saya sangat bersimpati terhadap anda...mungkin di masa akan datang bila Malaysai ni dah dikuasai oleh orang CINA @ INDIA baru anda akan tersedar dari angan2 anda...tapi waktu tu dah terlambat...sekali lagi...saya bersimpati terhadap anda...

amanlegend berkata...

Salam..

Biasalah..bila tuan suruh menyalak..
Hantu2 dan polong peliharaan UMNO akan meracau,mencacai dan menghasut apabila ada yang mempertikaikan ketuanan melayu.

kucingsiam berkata...

meow~~

hahaha pelik tapi benar. Hanya di Malaysia anda bisa menukar bangsa dengan cuma menukar cara berpakaian. Pakailah songkok, cakap tamil takpa, IC tulis Melayu, semua manfaat jatuh dari langit. Janji luaran nampak begitu cukuplah.

ilovebudu berkata...

kakaka..surat khabar depa pun dah tak tahu nak selit cita apa,kahkahkah tarut jugak citer geng geng diorang..kahkahkahkah

Tanpa Nama berkata...

Bro mengenai, Timbalan Menteri yang meninggal terkejut di genting highlands kelmarin, kebetulan-nya ada yang lain berlaku dan lain di ceritakan. check tengok kalau betul cerita ini,
'Betulkah dia meninggal terkejut bermain badminton dan bukan BEDMINTON DAN PINGPONG DENGAN PEREMPUAN SIMPANAN NYA DI SATU HOTEL DI GENTING HIGHLANDS, sejak bila dia kuat main badminton? Macamni pun nak tipu orang. pergi tanya orang dalaman nya P.A. Nya jikalau beliau suka bebadminton atau berBED-MINAH-TON? dan akhirnya nak ucap si sintok ni yang kuat korrupsi, 'selamat tinggal dan jangan balik lagi ya'. ' harap bermaharaja-lela di neraka'

Mohammad Hariry berkata...

orang melayu mana nak guna nama melayu, isham. diorang lebih suka guna nama arab. baru islam sikit.

Fa-T berkata...

ahaha merican tu mamak... ahaha melayu... ahah MAMAK TOTOK... mcam ne bleh jadi kepala...

Tanpa Nama berkata...

GPMS tunggu apa lagi? Org dah gentik..buat lah demonstrasi besar besaran. Mana ada teloq ??

Tanpa Nama berkata...

Ketuanan Melayu cuma rekaan umno tipu melayu setelah mereka khianati melayu dengan memberi kerakyatan pada pendatang jus joli!macam keta proton jepun konon malaysia bikin...

Sudin berkata...

Salam abang isham,

GPMS ?

Gabungan Pelajar Mamak Semenanjung,
ketuanya mamak,
toknya nama mamak kutty@mahafiraun.

Untuk Melayu ?
Gabungan Pelajar Melayu Sintok !
Kah,kah,kah.......

Madey,Madey......lu banyak licik,
Bila mau mati ?

Farouk berkata...

Jangan suka sangat hentam isu ketuanan Melayu. Kaji balik apa yang dimaksudkan dengan ketuanan Melayu. Jangan mudah sangat menilai ketuanan Melayu dah tak relevan. Fahamkan dulu apa sebenarnya ketuanan Melayu.. lebih-lebih lagi mereka yang dilahirkan dalam bangsa Melayu. Ketuanan Melayu tidak pernah menyisihkan bangsa lain...

farid berkata...

soalan dalam kubur:

apa bangsa mu??

Jawabnya; melayu bumiputera.


kah..kah..kah..
ketuanan melayu..kah..kah..

anwaraljuburi berkata...

Puki mak ko lah Tukar Tiub..ko pergi hisap kote Soi Lek pelakun porno Cina tu lagi bagus..

Atau bontot ko dah kena tibai dgn anwar al-juburi..kah kah kah

anak jemapoh berkata...

SALAM...
Berpegang kamu pada tali Allah bukan selain darinya.
Janganlah mengamalkan amalan Assabiyah ( Perkauman )
Jadi nak tanya UMNO ni berpegang pada tali apa ?
Melayu Islam , Islam melayu boleh guna ke ?
Ingat!!!!! berpegang pada Jalan Allah bukan Jalan Melayu.
Aku, kalau bangsa Cina tu beriman kepada Allah dan hukumnya, aku sanggup ikut sebagai "makmum"
Najib??? Simpang minta jauhkan daripadanya.

PAS makan budu kelantan busuk berkata...

jemapoh..ko jangan percaya dengan assabiyah tu..Itu budaya arab.

Orang arab berpegang pada tali arab. Ko bodoh percaya ajaran arab, dia sendiri tonjol arab.

Ko nak jadi apa itu ko punya suka.
Ramai lagi orang melayu di dunia ni..ko pegang tali soi lek tu..bagus benor..kah kah..biol