Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 8 Disember 2008

UJAN UJAN DAN HUJAN



Malam tadi jam 4.00 pagi ujan turun lebat di kuala lumpur
Menutup tingkap kucing kesejukan
Jam 5.00 ujan masih turun lalu tidur
Jam 12.00 baru bangun – tiga ekor kucing di hujung kaki
Kucing kesejukan

Jam 2.33 petang ini – ujan masih tak henti

Macam mana orang di terengganu
Macam mana orang di kuala kerai
Macam mana orang d muar
Macam mana orang di langkawai
Orang degil di bukit antara bangsa apa cerita
Raya macam mana?

Masih kecil dulu diajar ada dewa bergaduh di langit
Maka ujan turun
Bila kilat datang itu tanda gajah bergaduh
Ilmu sains betul betul kokak abis semua mitos pecah
Tak ada magik dan mitos
Semua boleh dihurai
Lalu kita menjadi manusia moden

Ni ujan yang tak henti henti apa maknanya
Dewa sedang terkecing di atas langit
Terlalu banyak makan tapai
Atau dewa malam tadi pergi ke bar
Minum bira tak henti henti
Sekarang kencing tak putus putus

Atau dewa telah marah lalu tanah tanah runtuh
Air melimpah ruah
Sawah tenggelam sungai klang membuak

Di luar
Di bilik kesaorangan

Sms masuk mengucap selamat hari raya
Jemputan ke rumah
Semua tidak akan di layan
Kalau nak jemput antar tiket dan tambang
Kalau ucap sms baik tak usah





9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalu hujan turun tak henti-henti pada satu tempoh yang lama dan bukan seperti lazimnya pada suatu daerah/masa itu satu petanda suatu fenomena luar biasa yang mungkin dicetuskan oleh bahana pemanasan global. Bukan kerja dewa kencing tak tentu pasal. Cerita dewa cerita karut-marut belaka. Sama juga kenapa terjadi banjir kilat di satu tempat yang sebelum ini tidak pernah terjadipun. Semak dan akan didapati ada hubungan air hujan tak dapat lari ke parit/sungai kerana disekat kerana pembangunen di presinctnya tidak mengambil kira alam sekitar.
Tapi hujanpun mempunyai keistimewaannya juga, ada membawa musibah juga. Ia datang membawa positif dan negatifnya sekali, terpulang pada tempat yang disinggahnya. Tapi terlalu banyak hujanpun tak elok, terlalu sikit hujanpun tak elok juga. Nak dapat jumlah yang sesuai untuk sesuatu tempat kena pohon doa pada Sang Ghaib, itupun adakalanya dimakbulkan dan adakalanya tidak tidak layan langsung.

LELASARI berkata...

bro

kita pun tak balik jelebu lah ...
raya di tepi bukit antarabangsa ...
kita nak jemput makan tapai tapi
kita tak mampu sewa ticket kapal terbang atau ambik tuan dng kereta

sebab kita tak nak panas kan alam dan kita tak de kereta ...

jangan sedih ... hari raya bukan kerana kampung dan makanan ...
hari raya hari kasih bertemu
persaudaraan terjalin
dan yang paling penting
hari menuntut kita berkorban jiwa dan raga demi agama bangsa dan negara....

tak de sauh bermakna kita lah
yang menjadi sauh untuk anak anak bangsa ...

akukata berkata...

Hujan jangan berhenti, biar tumpang Kondo atas bukit antarabangsa, biar yang bodoh jadi pandai. yang ego jadi hina.

Yang ego menyalahkan pemaju, kenapa dibina rumah diatas bukit dan jual dengan harga tinggi. demi nafsu yang ego cari harga tinggi demi prestige
walaupun terpaksa gadai nyawa.

yang ego memang bodoh marhain,

d'Frog Prince berkata...

hujan adalah rahmat juga. saya suka hujan. cuaca jadi sejuk, nyaman, segala kekotoran dunia macam tercuci begitu saja, walaupun ianya hanyalah ilusi. tapi tak per. enjoy it while it last.

wishing you selamat hari raya, from a non-muslim, terima ke?

d'frog prince

Tanpa Nama berkata...

Woit Isam, kantoi tak sembahyang subuh, dah la percaya kat dewa2 yg mengarut, camner la kat akhirat nanti?

Jom sembahyang.

Tanpa Nama berkata...

pukui 12 baru hang bangun... daje.. kalau tak berasa sangat nk jadi islam tok sah la dok cerita batapa baloqnya hang nak pi semayang raya..janganla tunjukkan sangat islam surat beranak hang tu.. lol.

ainon mohd berkata...

ujan (BMR - salah)
hujan (BMT - betul)

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama berkata

"Woit Isam, kantoi tak sembahyang subuh, dah la percaya kat dewa2 yg mengarut, camner la kat akhirat nanti?

pukui 12 baru hang bangun... daje.. kalau tak berasa sangat nk jadi islam tok sah la dok cerita batapa baloqnya hang nak pi semayang raya..janganla tunjukkan sangat islam surat beranak hang tu.. lol."

Aku berkata,
Apa pulak tak sembahyang subuh, bro Isham tu kan wirid hingga jam 5pg menunggu solat subuh. Apa lah hang ni. Lepas solat subuh wirid lagi menunggu solat Ishrak, lepas tu Doha. Wirid lagi. Dah penat, baru ON kan hand set. Banyaknya sms mengucapkan selamat hari raya AidulAdha. Semua kirim sms aje, cuba kirim nasi beraini berlaukkan kambing ke, siap dgn ayam goreng cili api ke, Barulah Umm...

Tak de semua tu barulah Bro Isham tertido hingga jam 12. Macam tu cerita dia lol.

Tok Moh berkata...

Kah..kah..kah...
kesian la.. kau "Bro Sham.."
Hujan-hujan ni cam gini best woo..
layan sedapur dua ganja atau sebalut ganja best woo.. perrgh...
layan... perut lapar..layan makan...kah..kah...kah...

Hujan cam gini layan entot pun best.. lepas layan ganja ..layan plak entot..dua tiga pancut...
perrrghh..nikmat...

Bro..Apamacam..takdak ke puteri nak tumpang-tumpang tido kat rumah ko..? Cari la...untung-untung dapat sepancut dua...