Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 18 Disember 2009

GASAK SAMPAI TERBARAI – TURUN BERDEMO JAWABNYA



CUKAI ORANG KAYA - BUKAN ORANG KAYAP




ANTI – CUKAI

Pasukan Khas Pakatan Rakyat Anti-CUKAI hari ini sekali lagi menyanggah kenyataan Menteri Kewangan kedua, Ahmad Husni Hanadzlah bahawa pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan tidak akan membebankan rakyat.

Menyifatkan kenyataan itu sebagai tidak masuk akal, Ahli Jawatankuasa Anti-CUKAI Tony Pua berkata, pengenalan CUKAI akan menyebabkan rakyat terpaksa menanggung lebih RM 6.4 bilion cukai yang sepatutnya diperolehi daripada pihak industri.

"Jika perolehan cukai daripada para peniaga akan dikurangkan sehingga RM 5.4 bilion dan dalam masa yang sama pendapatan negara bertambah kepada RM 13 bilion, bermaksud jumlah cukai RM 6.4 bilion akan diperolehi daripada rakyat.

"Persoalannya bagaimana menteri boleh keluarkan kenyataan rakyat berpendapatan rendah mampu menyimpan seperti mereka yang berpendapatan tinggi?. Pengecualian cukai RM 6.4 bilion yang dinikmati oleh para peniaga akan dibayar oleh pengguna yang terdiri daripada pekerja berpendapatan rendah, pesara, pelajar ataupun golongan pertengahan," katanya yang juga Ahli Parlimen Pelating Jaya Utara pada sidang media di lobi Parlimen pagi tadi.

nota:
lihat sistem kapitalis
kaum pemodal diselamatkan dari cukai
kaum pemodal dikurangkan cukai 5.4 bilion ringgit
tapi rakyat biasa di cukai 6.4 bilion ringgit.

masih tek sedar lagi
sampai bila nak sedar
sampai seluar dalam tergadai kah kah kah




13 ulasan:

muzikri berkata...

byk lg kebrobokan cukai nie......klu dgr dlm BERNAMA smalam......syarikat pndapatan melebihi rm 500 ribu,dikecualikan cukai
jdi makcik dan makcik di jalanan,bru nk brniaga
ape cter???

muzikri berkata...

lg,
kat BERNAMA gak,dianggar hasil cukai tahun pertama ialah 14 bilion,
ini hasil pemerasan duit rakyat!
tp dia tabur duit 12 bilion ntuk PKFZ
guna duit cukai rakyat,ntuk bail out kroni,rilek je,
gile ke ape kte nie g sokong yg mmbawa rebah dan musibah,
BANGKIT RAKYAT!

Tanpa Nama berkata...

Ala bro, biasa la kena cukai ni. Apa heran sangat. Bukan banyak sangat pon. Tak sampai 30 cukai pon kit bayar. Cuba tengok ni, mana sampai 30:
1.cukai tanah
2.cukai pintu
3.cukai pendapatan
4.cukai jalan kereta
5.cukai jalan kereta bini
6.cukai kerajaan KFC
7.cukai kerajaan McD
8.cukai panggung wayang
9.cukai rokok
10.cukai ekspot
11.cukai impot

Ok lagi ape! Tak sampai 30 jenis cukai lagi kita kena bayar!
Teruskan le cukai tu. Rakyat simpan duit banyak pon bukan tau guna. Lagipun kalau rega barang murah, nanti beli banyak kan ke membazir!
Membazir tu amalan setan!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum!

Saya tidak pasti sama ada cukai yang dimaksudkan oleh Timb Menteri tersebut ada dinyatakan dalam belanjawan 2010 yang lalu ataupun tidak?

Harap saudara saudari yang arif dapat beri respond.

Tk kerana membantu.

Sudin berkata...

Berita sebelumnya.......

Menteri Kewangan Kedua, Ahmad Husni Hanadzlah berkata, GST juga dikecualikan ke atas barangan keperluan seperti produk pertanian serta makanan asas bagi memastikan ia tidak membebankan rakyat khususnya golongan miskin dan berpendapatan rendah.

...............................

Udah macam Tuhan !
Chakap menteri ni macam keluar dari lubang kentut.

Bukankah golongan fakir-miskin akan kekal sampai kiamat ?
Kalau tak kekal sampai kiamat,maka tiadalah perintah zakat dalam kitab.
Perintah siapa dalam kitab tu wahai menteri haram jadah ?
Bagaimana mengatasi ?
Golongan miskin,setinggan sifar konon...!

Tu pasal jangan churi duit zakat,tabung haji,......!!!!!
Perut tu nampak sangat boroinya....sebab makan duit haram,makan duit anak yatim,fakir-miskin......rampas tanah rakyat..


Golongan berpendapatan rendah ?
Gaji minima mana ?
Tu pasal jangan rompak harta rakyat....churi duit EPF,Telekom,TNB,POS,Amanah Penchen,......
Sebahagian dipanggil GLC....ni dah GST pukimak pulak......
Pemberian bonus untuk k/tangan GLC mesti mendapat kelulusan menteri kewangan konon.....bukan melalui penchapaiaan keuntungan...
Inilah puncha anak haram mamak Mahathir beria-ia mahukan dasar pengswastaan.......telan,mentekedarah keringat pekerja,
Value added konon,KPI,ISO...segala macham haram jadah ada untuk perah dan chekik darah pekerja......bila bonus,tunggu kelulusan menteri kewangan,perbendaharaan dan macam-macam lagi...akhirnya bayar 3 kupang.....sampai 6 bulan penyata tak keluar...tahun dah berlalu,selama setengan tahun baru nak isyhtihar penyata kewangan tahun lepas.....apa punya celaka lanun Umno/Bn ni...!!
Bila terdesak jual pegangan/saham kepada singapura.....senang cherita....jual 3 % pun dah chukup untuk telan bagi anak-bini makan sampai tujuh keturunan...

GST mengurang kos ?
Kos kepala tok kamu.....!!!
Kalau tak nak keluarkan kos usah berniaga......!!!
Jadi broker atas angin je puak-puak ni......orang lain biar mampus,lingkup......

Dah tak ada cara lain lagi nak rompak.....terang-terang kerja merompak di siang hari GST ni....
Hasil rompakan GST dibahagi sama rata pada barua Umno,Chukong MCA,Ular MIC.......wow...hebatnya..!!!

NGANCHUK MAK menteri-menteri Umno/Bn ni.....!!!!

Harris berkata...

Celake mangk0k ayun punye kerajaang!!!Cepat2 la pakatan rakyat ambek alih malaysia ni.Makin lama makin jahanam malaysia ni dibuat dek kerajaan gerombolan perompak harta rakyat..

Sudin berkata...

Isham.....!!!
Dengan duit siapa kerajaan bina jalan raya,sekolah,segala mak nenek infra.....?

Mengurus ekonomi/chukai ?
Di sebabkan hendak sokongan maka chukai motor hanya 2ringgit...tapi insuran chukong MCA telan....
Logiknya isham bukan senang nak melepaskan chukai paling kurang 90ringgit bagi motosikal....hilang 88ringgit...mana nak chari ?
Perokok jadi mangsa,petrol naik....barangan ini dan apa saja adalah barangan harian...lagi chepat Umno/Bn dapat hasil chukai...chukai jalan yang terlepas hanya 88ringgit SETAHUN.....
Bayangkan chukai petrol yang di TELAN Umno/Bn ni rakyat bayar hari-hari untuk tujuan kelangsungan apa sahaja......

Seronok dengar chukai jalan(road-tax)bagi motosikal 2ringgit,tapi....ada benda lain yang dia akan gasak balik......

Inilah chara penipuan Lanun,Chukong,Ular Umno/Bn....

Lihat sahaja penghapusan chukai penyiaran/lesen TV dan radio 24 ringgit SETAHUN.....melayu pun seronok....tapi apa yang disogok pada siarannya ?propaganda gampang Umno/BN......muka-muka polong yang dah bertuan akan keluar saban hari.
Untuk menchari kelainan berita,sukan,pendidikan,kesenian terpaksa bayar pada ananda krisnan TIAP-TIAP BULAN yang mana asalnya satelit itu kepunyaan rakyat....hasil penipuan Mahathir celaka..!!!
Nak bukti ?

Chontoh pengurusan korup atas jalan raya.....tidak ada perancangan jangka panjang.....
Berapa impak dikenakan ?
2 tan,5 tan.....?
Bukan tak tahu,tapi inilah chara kontrektor kelas F cari makan....tiap-tiap tahun naik taraf jalan.
Naik taraf pukimak dia...!!!
Lori 10 tan,bas sekolah melalui jalan ini....berapa lama jalan ini boleh bertahan dengan hanya chuma impak 3 tan....???

Hari-hari isham ooiii!! melayu di tipu....hari-hari rakyat menderita untuk chari makan....silap hari bulan masuk lubang di tengah jalan nak pergi kerja.....kemalangan.
Jauh bezanya dengan lebuhraya....tapi apa boleh buat nak menampung macam mana....terpaksa,jalan raya kat malaysia ni macam pukimak,berlubang sana sini.....nak harapkan JKR..? tunggu sebulan.

checkmate berkata...

bila nak buat demo ni...?
aku dah tak tahan dengar cerita cukai bodoh ni..

Tanpa Nama berkata...

Tak ada siapa didunia yang suka di cukai...bro isham...

tapi sesiapa yang tak mahu dicukai elok lah pergi lari ke Taiwan dan buat video kutuk malaysia dan upload kat youtube..

Kalu tak tau camne nak buat, pergilah ke Muar dan belajar lah disana sebelum pi Taiwan... kah kah kah...

bonus berkata...

mari kita berdemo kasi cukai tak naik..yeah3x

mighty berkata...

gasak berdemo! bahalol punye org2 tua dlm govt. pukimak!

Tanpa Nama berkata...

Puak UBN ni, kalau kita komplen pasal dasar kjaan dan tak boleh nak bagi alasan lagi, depa jawab dengan ayat yang senang. Bunyi macam ni:

"kalau tak mau cukai larilah pergi taiwan". "Kalau tak mau yuran sekolah anak tinggi, keluar dari malaysia, jadi rakyat brunei".

Itulah bahasa dan jawapan terakhir yang diberi oleh binawe UBN. Macam tak ada alasan lain.

Ngoooook betul!

apaapaaja berkata...

berkaitan dengan cukai gst ni, kita kena faham, kerajaan tak ada duit dah, ekonomi teruk, FI tak ada...buku teks percuma, petrol subsidi, gula sunsidi, yuran sekolah tak ada, yuran spm/pmr/upsr tak ada....maka sekarang dapat le kita GST,,,kerajaan akan gasak sampai terburai kocek kita....kah..kah...kahy