Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 3 Januari 2010

PUM PUNYA DUM



HIDUP BERSAMA !




KALIMAH ALLAH EKSKLUSIF UNTUK ISLAM : PUM - melayauyu

Penggunaan kalimah Allah adalah eksklusif untuk agama Islam sahaja kerana ia sebahagian daripada ayat-ayat suci al-Quran dan langsung tidak terdapat dalam kitab agama lain.

Yang Dipertua Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Sheikh Abdul Halim Abdul Kadir berkata, keputusan mahkamah membenarkan kalimah itu digunakan oleh agama lain adalah satu tragedi dan hadiah paling tidak berharga kepada umat Islam sempena tahun baru.

Tegasnya, kalimah Allah bukan sesuatu yang boleh dipermainkan tambahan pula jika digunakan oleh penganut agama lain kerana boleh menyentuh sensitiviti umat Islam bukan sahaja di negara ini malah di seluruh dunia.

KAH KAH KAH…


woit… JANGAN LAH BOHONG… kah kah kah..

woit… JANGANLAH TIPU MELAYU… kah kah kah….

woit… DI NEGARA ARAB … ALLAH DI GUNAKAN OLEH ARAB KRITIAN… OLEH ARAB MAJUSI… kah kah kah…

woit… DI NEGARA ARAB TAK ADA SENSITIF PUN…kah kah kah…

nota:
sila baca berita bawah ini.
laporan dalam akhbar yang sama.
laporan dihari yang sama.
nampak sangat nak menipu kah kah kah



MALAYSIA INDONESIA BERBEZA - melayau

Penentangan masyarakat Islam di negara ini terhadap penggunaan kalimah Allah oleh institusi gereja menggambarkan keadaan sosiologi Malaysia amat berbeza dengan persekitaran budaya di Indonesia.

Pengarah Kajian Sosiologi Indonesia di negara ini, Khairuddin Harahap berkata, perbezaan utama kedua-dua negara terletak pada asas penubuhan masing-masing yang menyaksikan kelainan dalam hal toleransi beragama masyarakat Indonesia dan Malaysia.

Di Indonesia, jelasnya, perkara pertama yang disebut dalam asas penubuhan negara itu iaitu Pancasila ialah prinsip ‘Ketuhanan Yang Maha Esa’ sementara dalam prinsip Rukun Negara Malaysia, perkara utamanya ialah ‘Kepercayaan Kepada Tuhan’.

Justeru, katanya, penggunaan kalimah Allah diterima semua penganut agama utama di Indonesia namun di Malaysia penggunaannya terhad kepada umat Islam selama ini.

KAH KAH KAH…

woit… DI INDONESIA SEMUA WARGA TERIMA…kah kah kah..

kah kah kah… TAK ADA PUN SENSITIF…. kah kah kah…

woit... JANGAN LAH BODOHKAN MELAYU... CUKUPLAH...HENTIKAN LAH...kah kah kah



27 ulasan:

Johan 23.01.84 berkata...

Allah ade ckp nama dia eksklusif untuk org2 tertentu je ke?..bodoh lah gaduh pasal perkara bodoh mcm ni..

pesal tak kecoh harga gula naik?pesal taknak lawan GST?

rakuban berkata...

coexist tp bg mu agamu dan bagi ku agamaku.perayaanmu dsmbut oleh pnganutmu dan perayaan islam dsmbut oleh muslim.setel.bg kami muslim agama kami adlh yg tbaik 2nd to none.it's true that every religion is same.EXCEPTt islam, as the position is at the top of the other religion.other believer can claim the same,but stating every religion is the same cant be accepted unless stating smua agama adlh sama kcuali agama islam.

rakuban berkata...

coexist tp bg mu agamu dan bagi ku agamaku.perayaanmu dsmbut oleh pnganutmu dan perayaan islam dsmbut oleh muslim.setel.bg kami muslim agama kami adlh yg tbaik 2nd to none.it's true that every religion is same.EXCEPTt islam, as the position is at the top of the other religion.other believer can claim the same,but stating every religion is the same cant be accepted unless stating smua agama adlh sama kcuali agama islam.

AbgTuah berkata...

JANG KAU LUPO LAMBANG ZION DAN NAZI..

Tanpa Nama berkata...

Cerita pasal nama 'Allah' lagi? Mereka ni memang pekak dan mempunyai ajaran agama dan pengetahuan yang mereka terima dan takut nak menyoal balik, takut konon nanti hilang akidah dan masuk neraka. Logik yang diguna antaranya nama Allah itu ada dalam Al-Quran, maka ia suci dan tak oleh diguna pakai oleh orang lain melainkan orang Melayu Islam baik yang pekak, berasuah, tidak bermoral, termasuk juga orang bomoh. Dalam Al-Quran mungkin ada sebut Muhamad,Isa, Ibrahim, Zakaria, Firauan, Yusuh, Abu Lahab, Abu Jahal dan banyak lagi, dengan itu ia sepatutnya suci, tidak boleh diguna oleh orang lain, maksud orang Kristian /Yahudi/Mamak Keling dan sebagainya. Apa punya logik dan sempitnya pengetahuan mereka. Mereka kena faham agama Islam yang dibawa masuk oleh pedagang Arab dulu diterima oleh Sultan beragama Hindu lalu en masss semua rakyatnya terima bulat-bulat tanpa mengkaji tapi banyak MENGAJI dari ustaz,tok guru/ulamak kang kangkung dan mangkuk!

Tanpa Nama berkata...

salam..ko mempersendakan perkara ni?ko tau tak implikasi dia bila Allah diguna oleh gereja?
jadila mcm indon(ak pnah pi sana),d mana islam dan kristian tiada beza..masing2 sembah Allah..itu cara halus diorg utk mengkafirkn org islam..

ko nk mcm tu?ko nk anak2 ko jd kafir?ntah2 ko pn dh kafir..selamat mampus la ko..

AnakSemuaBangsa berkata...

Antara punca masalah yang lebih pokok, ialah agama Islam telah hilang maruah kehebatannya diMalaysia amnya juga didunia umunnya. Sekiranya ia bermaruah maka dunia akan hormat dan kagum kepadanya persoalan begini tidak akan timbul.

Contohnya apabila maruah Amerika melonjak semasa Neil Armstrong memijak kakinya dibulan, orang terlalu kagum dan menyanjunginya...Padahal satu penipuan@propaganda..hinggakan keluar kenyataan2 spt, "Perlukah kita kepada agama, alam telah kita takluki" dimerata-rasta dunia akibat takjub.

Islam bukan sekadar tidak mengkagumkan malah telah berada dikandang orang salah. Ia dibicarakan dalam mahkamah orang putih dan diRacun pula dgn penipuan@propaganda 9/11sept.Roh Islam itu sendiri menjadi peminta sedekah dari penganutnya yg rata2 lalai. Ia dinilai dari perspektif orang barat, keadilan universal dsb.

Pihak bertanggungjawab terutama golongan ulama wajib mengkaji bagaimana keindahan yang terkandung dalam Islam dan memahami hujjah2 mengapa Islam membuat keputusan tidak membenarkan umatnya didakwah ugama lain ataupun menukar agama.Bukannya menipu melayu dgn istilah pengunaan kalimah Allah.Pencarian ini lebih bermakna apabila dibandngkan dengan rasional hujjah Barat yang ugama Kristian tidak mengkagumkan mereka samasekali.

Kalau budak sekolah yang dididik dngan akhlak dan ilmu yang baik2, mereka tidak kita benarkan didedahkan kepada rokok, junk food, asam yang berlebihan... apatahlagi arak dan dadah yang merosakkan sifatnya. Tetapi berlainan dengan kacamata Barat, Kapitalis rokok, arak dan dadah merasakan mereka mempunyai hak yang sama dan tidak boleh didiskriminasikan. Berdasarkan pendapat kelompok masing2 maka penjualan dadah keatas org dewasa dibenarkan di Switzerland, tetapi menurut akal kelompok German ia perlu diharamkan ...yang cantiknya Islam mengharamkannya samasekali untuk kesejahteraan makhluk yag dicipta dan dibimbing Allah tanpa melepaskan mereka mengikut pendapat mereka shj.

(real by)
stumpy

Tanpa Nama berkata...

kekadang aku tgk perangai org bukan lebih elok dr melayu islam sendiri...diaorg xberpura2 dgn agama mereka tp org melayu islam cakap aja agama sya islam tp minum arak, berzina, rogol org....dan yg penting skli xsolat mengadap allah pn tp berdegar2 smpi langit boleh runtuh bercakap mempertahankan islam...renung2kan lah...allah for all.

Tanpa Nama berkata...

woi!woi!woi!
Terbaru,
Ustaz Nasharuddin menyeru umaat islam bersatu....dalam kes Allah ini!!!!Persatuan ulamak pun sedada!!!!Boleh berjejaskan akidah umat Islam!!!
Wahai umat islam di Malaysia....
hangpa nak degaq nasihat siapa!!!
Ustaz-ustaz termasuk ustaz Nasharudin(tentu dah bincang dengan UstazHadi Awang) ATAU
Sekular TT a.k.a adik beghadik Rina Roy!!!!!!Yang murtadtu!!
Terpulang pada hampa!!!!lano!!!!!

Tanpa Nama berkata...

The exclusive or holy rights to use ALLAH rest in the hand of the maker not anyone be it the Ulama or Mufti. The maker has not objected and it is he who will have the last say. UMNO go and stop stealing, cheating when you have done it come back and tell us you are sure cock clean to claim that ALLAH is only for the UMNO Muslim. Also go and read KOMPAS of Indonesia and see the Indonesian are saying UMNO muslim are GILA.

Tanpa Nama berkata...

habis tu macamana ustaz wong fong meng(MCA) nak nyanyikan lagu selamat sultan ni..dia orang terengganu....bab lirik ALLAH peliharakan raja kami memerintah Terengganu negeri..

Tanpa Nama berkata...

lagu negeri perak pula macamana Samy Vellu nak nyanyi bab sebut ALLAH tu..ada jawapan tolong jelaskan kat hamba yang jahil ini.

Tanpa Nama berkata...

macaman pula rakyat selangor yang kapir harbi nak nyanyikan lagu negeri selangor..bolehtak ustaz UMNO jelaskan kat sini...

Tanpa Nama berkata...

Arab bukan lah kayu pengukur dalam isu ini. Peggunaan perkataan Allah adalah serious dan bukan perkara yang bodoh untuk diperbincangkan. Malah kecoh kenaikan gula adalah perkara bodoh yang sengaja di ada-adakan oleh manusia yang hanya mementingkan dunia.

Tanpa Nama berkata...

Penggunaan nama Allah dalam kristian majalah kristian merujuk kepada triniti adalah God, son of god dan holly spirit. Jadi orang islam secara tidak langsung akan boleh terpesong akidahnya.

Tanpa Nama berkata...

I can bet you that those who allows the word of Allah being used the Kristian journal are actually SESAT. And "sesat" people should be condemed.

Tanpa Nama berkata...

smua yg berlaku atas izin allah. adakah allah tidak mampu mempertahankan namanye???cuba renung2kan.

Tanpa Nama berkata...

agama kristian dibawa oleh siapa? nabi isa

agama yahudi dibawa oleh siapa?
nabi musa

agama islam dibawa oleh siapa?
nabi muhammad

kesemua mereka mengesakan allah.

jadi yg duk gado2 pasai nama allah ni napa? adakan kita menidakkan nabi musa dan nabi isa bukan nabi allah?

mereka nabi2 allah yg telah terdahulu mengenali allah.

nabi muhammad diturunkan untuk menyambung pengesaan kepada allah yg telah dibawa oleh nabi2 terdahulu.

agama kristian & yahudi juga agama allah cuma apabila turunnyer alquran dimana allah memerintahkan mereka untuk beriman dengan alquran mereka menolaknyer...tp mereka masih bertuhankan allah cuma xnk ikut alquran.

org yg xnak ikut alquran ialah org yg sama mcm org kristian dan yahudi.

segelintir puak2 amno ikut alquran ke???

Tanpa Nama berkata...

Harap Tuan Isam menghentikan isu ini kerana isu ini dibangkitkan ubn untuk lari daripada isu serius terdahulu.

antaranya isu enjin, isu 600k terbang, isu bala melanda balik, isu rm lari dari N9, isu kotak boleh tukar RM, isu gula dan penurunan berat badan, isu runtuh-runtuh, isu kepala kambing, isu kencing tepi jalan, isu yuran sekolah tadika, isu bekas ketua kampung kerugian 100B rupiah, isu gusti ajk dengan bekas ketua kampung, isu bujang sembunyi kawin artis, isu lebai sauh hadiah kereta mainan kat artis, isu teo beng kok ditemui di kedai basikal, isu doktor siam mengangkang dulu sehingga seperma terpancut, isu buku tak lepas pemeriksaan kustam, isu rumah pemeliharaan toyol menyedut 24juta rupiah dan banyak lagi.

Isu ini juga bakal meredakan kesedihan makcik felda apabila harga api akan mencanak untuk tujuan berjimat cermat, harga petrol dinaikkan untuk mengelakkan mat rempit serta harga tol akan dinaikkan untuk mengelakkan kesesakan jalan raya. Juga berkait rapat dengan isu gst yang berupaya menurunkan harga barang serta mengempiskan poket makcik felda.

Harap Tuan isam tidak terikut rentak mamat-mamat ubn. banyak lagi isu untuk menyedarkan rakyat marhaen.

Tanpa Nama berkata...

Org bodoh2 berebut nama Allah. Tradisi agama adalah pinjam meminjam. Tak ade yang orinya. Kalau takut sangat propaganda Kristian sebab boleh guna nama Allah, baik haramkan English untuk2anak2 Melayu. Kalau pandai sangat English nanti cepat faham Bible. Nanti senang murtad!

Tanpa Nama berkata...

indonesia is the world's largest muslim country, and by comparison, they have 10x the population of malaysia and in any city muslins are even more so the majority than our tiny shah alam. however, indonesia allows muslims and non-muslims to eat next to each other, sharing the same table. a good example is at all hotels in jakarta, they serve both pork and halal food side by side. and yet the muslims and non-muslims co-exist harmoniously with each other.
organizations like umno youth will be lumped together with jemaah islamiah and branded extremist over there.
on the same token, najib and gang went to china to beg the chinese leaders to buy more and invest in malaysia. they share the same table, eat the same food. the chinese leaders eat pork. why does not umno youth condemn that?
in malaysia, hotels cannot serve pork, but you can consume alcohol to kingdom come. see if they dare ban alcohol at hotels, then fdi's and tourists will really boycott the country.
do right thinking malays want the country to regress back to the 19th century while the whole world move forward into the 21st century?

Tanpa Nama berkata...

UMNO want to be seen as defenders of Islam to earn Muslim voters’ support for them to remain in power. They are making use of the word “Allah” for personal benefit. I pray that Muslims will not be deceived by the act.

“Allah” is being mentioned daily in Malaysia; on TV, radio, and many residential areas etc. and yet none of the Christians in this country seem to get confused and walk into a mosque thinking it is a church.

UMNO Malaysian Government is basically telling the world the Malaysian Muslims are a stupid bunch of people. Well, I wonder who the stupid one here is.

Many Arab and African Muslims in Malaysia are laughing at the stupidity. At the end of the day, no one is giving Islam a bad name except the intelligence of our authorities.

I am pretty sure no one would like to see a “Christian Bomber” shorting the word “Allah is Great God”? Would you? Don’t we all want to believe in peace? Or are war, racist, extremism and hatred better than love, peace, harmony and stability?

Tanpa Nama berkata...

Kalimah ALLAH sudah di permain2kan.. Kalimah ALLAH sudah masuk Mahkamah..dibiacarakan dan hakim kafir telah meluluskan...

Di Indonesia kalimah ALLAH di guna pakai di mana2 oleh bermacam pertubuhan Kristian..dan sebab itu lah Indonesia banyak bencana...tak maju mascam Malaysia..

Rakyat2 Indon bersabung nyawa di lautan menyeberangi sempadan perairan semata2 mahu tinggal dan bekerja di Malaysia..

Kenapa ini berlaku...cuba korang yang pandai2 disini menjawab.. kalau korang dah sokong sangat Indonesia, kenapa korang tak berebut2 naik tongkang dan pergi duduk dan bekerja di Indonesia...dan jangan balik2..

pergi laaaa
pergi laaaa
pergi laaaa

korang dapat menyalak2 kat sini sebab malaysia maju..

pergi...laaaaa ke indoonnnn
pergi...laaaaa ke indoonnnn
pergi...laaaaa ke indoonnnn

korang pi buka kedai urut...bawa lah awek2 malaysia pi sana jadi tukang urut..

aku bagi tempoh sebulan je pi kerja sana, buat rumah bawah jambatan...lepas tu korang meronta2, menangis2, tersedu2 macam anak anjing kurap nak balik ke Malaysia...

Aku banbgga jadi rakyat Malaysia

Tanpa Nama berkata...

mereka yg mengulas pasal isu tersebut,semua ada pengetahuan agama.jangan kamu korang fikir logik sahaja.x kemana pun dgn ideologi anutan korang tu.atas kertas cantik la.kembali la kepada islam.korang pun sama mcm umno.cuma jln je berbeza .melebihkan akal semata=mata.memang banyak yg umno buat x betul.tetapi ini isu yg melibatkan semua umat islam.kalau tidak tahu,lebih baik diam daripada merapu-rapu.kenapa korang tidak bersama saudara kassim ahmad,mencari jalan pulang?

islamuslim berkata...

kawan-kawan..bukak tafsir Al-Quran dalam bahasa melayu @ bahasa inggeris @ bahasa punjabi atau ape jenis bahasa pon kalau x paham bahasa arab..pergi ke surah yg ke 112 dalam al-quran (surah al-ikhlas) dan fahami maksud surah tu..sekian...

FADZLAN RIZAN JOHANI berkata...

Salam,
harap pembaca dapat membaca ulasan ringkas ustaz Zaharuddin yang saya rasa merupakan rumusan ringkas terbaik dari SUDUT HUKUM dan KESESUAIAN (Siyasah Syari'yyah).

LINK:
http://www.zaharuddin.net/bahasa-articles/larangan-kristian-guna-nama-allah-ulasan-ringkas.html

Tanpa Nama berkata...

aku cuma boleh kata kelakar... siapa yang ketawa berdekah-dekah...
kah...kah...kah... perjuang kebenaran konon... ilmu penuh di dada tapi kosong...

suka menyalahkan orang lain. ada saja cara nak memutarbelitkan.ada sahaja kesalahan orang lain.

yang penting kita kena bersatu bukan nak menyalahkan sesiapa dalam isu ini. si bongok melayu yang ketawa berdekah-dekah.