Khamis, 25 November 2010

SENYUM MAK JANDA






DAPATKAN SEKARANG MEDIA KEADILAN !



nota:
cari MEDIA KEADILAN
baru masuk ke pasaran
kalau tak dapat pukul talipon:

03-22-72-40-45

tanya mana boleh beli
kalau tak ada duit - curi kah kah kah

2 ulasan:

hafszach berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
hafszach berkata...

aku rasa kalau p.ramlee idop lagi dia pasti setuju dgn pengubahan lirik yang ko buat ni isham.. " Bila mama pakai celana .. papa kena demam cacar..".. wakaka...

P.Ramlee pun kutuk UMNO dalam cite Pendekar Bujang Lapok..

Alif, Min, Nun, Wau..
Alif tendang wau Sarkis..

Menurut P.Ramlee Alif tu adalah Akal. Wau itu ugama..

Kalau akal tendang ( tolak ) Ugama maka manusia2 akan menjadi seperti haiwan2 sarkis.. hehe..!! macam UMNO semuanya dihuni oleh haiwan2 sarkis..

Hujah aku ni bukan rekaan ko boleh baca dalam buku " Seniman Agung P.Ramlee " tulisan Abdullah Hussin terbitan Karang Kraf cetakan pertama tahun 1984..

Peristiwa indah itu terjadi adalah ketika filem Pendekar Bujang Lapok terpilih sebagai filem komedi terbaik peringkat asia ocenea..

sejurus selepas pengumuman tersebut maka menteri kebudayaan malaysia pada masa itu Tan Sri Ghazali Syafie terus berjumpa dgn P.Ramlee bagi mengucaplan tahniah..

Dalam buku tersebut tercatat dialog dia antara P.Ramlee dgn Tan Sri Ghazali Syafie, lebih kurang macam ni bunyinya..

Tan Seri : Tanhiah Saudara Ramlee anda telah mengharumkan nama negara.. saya pelik bagai mana juri2 dari negara jepun dan australia yang tak faham bahasa melayu boleh menyukai filem saudara dan memberikan kemenangan utk filem saudara..

Ramlee tergelak...

P.Ramlee ni biasa nya kalau bercakap lu gua saja.. terus P.Ramlee kata lu bukan org seni jadi lu tak patut jadi menteri yang jaga kebudayaan dan perfileman.. lu bukan ahli dalam bidang ni..

P.Ramlee : Gua buat filem utk masyarakat bukan utk wang dan utk menjadi kaya
dalam filem gua banyak sidiran terdapar masyarakat kita termasuklah gua sidir puak2 lu..

Tan Seri Ghazali Syafie terkejut puak mana pulak yg dikatakan oleh P.Ramlee kali ini... kalau raja2 melayu tu banyaklah yg Ramlee sindir dalam filem..

Maka P.Ramlee pun ceritalah dialog tentang Alif, Min, Nun, Wau tu...!!

Terus Tan Seri Ghazali Syafie belah macam tu jerr.. dan P.Ramle tersenyum sorang2 memerhatikan gelagat pemimpin UMNO tersebut..

Begitulah hebatnya P.Ramlee..
Berani kerana benar...

Sebab tu semasa hayat P.Ramlee tidak diiktiraf oleh Raja2 melayu dan pemimpin2 UMNO ( kerajaan ) mana tidakmya denan Menteri UMNO pun dia belasan Lu gua lu gua jerr.. huhu...

Sehingglah pada tahun 1983 timbul pilomik dalam masyarakat bagi mengiktiraf P.Ramlee sebagai seniman Ulung negara..

Ketika itu pun timbul usaha2 yg terancang yg dibuat bagi memperlekehkan P.Ramlee oleh pihak2universiti dan segelintir artis.. aku tak tahu kenapa tapi pada waktu itu ada sesetengah masyarakat berpendapat usaha tersebut ada berkaitan dgn sensitiviti kerajaan pimpinan umno dan institusi beraja dalam negara kita...

Nah sekarang telah terbukti sememangnya karya2 P.Ramlee tidak disenangi oleh pihak2 nepimpinan feudal UMNO dan juga pihak2 istana sebab filem2 P.Ramlee banyak membuka mata masyarakat tentang kebodohan serta kedurjaan mereka..

Isham lu patut cari balik buku " Seniman Agung P.Ramlee tu " banyak maklumat ko boleh dapat dalam buku tu..