Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 28 Disember 2011

PANDANGAN DARI SEORANG PEMBACA










NOTA:

tukar tiub
memaparkan surat dari kiri kanan dan tepi
untuk dalam usaha membawa pencerahan

bani melayu ini selama 54 tahun telah ditakut-takutkan
siang ditakutan oleh united malay national organistion
ditakutkan oleh china
ditakutkan oleh kaum pendatang
tapi bila mat bangla
tapi bila mat indon
tapi bila mat pilipina
dapat kad pengenalan
semua menikus
ini bukti bahawa mereka takut

senja bani melayu ditakutkan oleh hantu
senja mereka ditakutkan oleh bomoh
senja mereka ditakutkan oleh pawang
buktinya tarikh 31 ogos 1957 pun pakai bomoh

malam bani melayu ditakutkan oleh ustaz
malam terus ditakut takutkan
tak henti henti
berbagai macam jenis ustaz
apa yang keras
ada yang manis
ada yang lawak
semua menakutkan bani melayu
dari lahir hinnga ke mati
bani melayu ditakut takutkan

akhirnya bani melayu menjadi pelopong
akhirnya bani melayu menjadi pak turut
tidak memiliki fikarah yang kritikal
tidak memiliki fikrah yang bertanya dan bersoal

bani melayu takut untuk menyoal
lebih senang menjadi pak turut
bani melayu takut untuk bertanya
kerana jawapan yang didengar akan membuka seribu satu lagi persolan

akhirnya bani melayu malas berfikir
akhirny bani melayu malas membaca
bani melayu cukup senang mendengar
melopong mendengar
asuk lalat keluar langau
melopong mendengar ceramah

lalu bani melayu menjadi pak turut
akhirnya bani melayu senang membontot



SILA BACA SURA INI

Aku sebenarnya malas nak mengulas panjang, tetapi terpaksa la jugak untuk membetulkan salah tanggapan penganut kepercayaan Kristian... Mereka yang tak bersetuju dengan artikel Hisham Sosialis ni bukan bermaksud nak menghina kepercayaan korang...

Lantak korang la... Nak percaya Jesus tu Santa Claus ker... Nak percaya Jesus tu anak Tuhan ke... Nak percaya Jesus tu disalib ke... Yang penting korang punya kepercayaan xde siapa yang nak ganggu, cuma puak-puak korang sahaja dok ganggu nak cuba menggugat keimanan umat Islam... Puak-puak korang tabur duit untuk heret umat Islam yang rendah tahap kualiti imannya masuk Kristian... Satu lagi kepada yang sedap dok backup Hisham Sosialis, aku nak bagi tahu kat sini... Siapa Rasul kita?

Apa kitab kita? Walapun Nabi Isa adalah Nabi... Tetapi sebagai ahlilsunnah wal jamaah... Satu-satunya Rasul kita ialah Nabi Muhammad SAW... Di dalam Al-Quran juga tak menyebut Nabi Isa sebagai Rasulullah... Hanya Muhammad Bin Abdullah... Cucu Abdul Mutallib... Satu lagi perkara yang aku tak suka ialah kenyataan Hisham Sosialis menganggap Krismas ialah sambutan Maulid Nabi Isa... Pernah ke umat Islam kat Malaysia ni sambut maulid Nabi Isa? Tahukah bila Nabi Isa dilahirkan? Berhati-hati dengan kenyataan anda, silap hari bulan akidah orang lain boleh terpesong...

Lebih-lebih lagi pada mereka yang berpegang kpd kitab Malaysiakini dan Harakahdaily... Hanya menelan sahaja apa yang dilaporkan dalam kedua akhbar tersebut tanpa dakwa-dakwi lagi... Hisham, aku cadangkan ko TUKAR FIUS dalam otak ko dulu sebelum ko nak TUKAR TIUB... Aku cuma takut nanti, ko terpaksa makan melalui tiub bila Allah turunkan bala... Ingat kalimahsyahadah kita... Hanya Nabi Muhammad SAW satu-satunya Rasul kita... Tiada Tuhan Melainkan Allah, Nabi Muhammad Itu Rasul Allah... Kepada penganut kepercayaan Kristian, korang jangan sentap lebey-lebey...

Aku tau perancangan jahat korang semua mahu menyesatkan lebih ramai umat Islam yang rendah tahap kualiti imannya... Aku tahu mereka yang rendah tahap kualiti imannya, Agama mereka mudah korang beli dengan RM... Semoga Allah memberikan hidayah kepada kamu semua... Islam sahaja AGAMA YANG BENAR!! Allahuakbar!!
By Anonymous on SELAMAT MENYAMBUT MAULUDDUL RASUL NABI ISA on 12/27/11



49 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalo korang yang convert orang lain bole pula.

mampos la berkata...

hahahhhaahaha manusia bahgal. bangang, bodoh, tak ada otak & akal nak berpendirian.

kalau kukuh agama kau tu, bagusla. tempahla tempat kau di syurga. di bawah pokok mana2.

jangan nak menyibok hal orang lain. orang lain pandai2 berbaik sesama manusia, berbakti dan berjasa kepada anak bangsa, muka bumi, BUKAN HANYA NAK TIKET ke syurga...........

ISLAM ADALAH CARA HIDUP ....

bukan cakap bahasa macam kau.....
bukan meludah sini sana......
bukan bawak kereta sambil berketayap, berserban tapi membunuh ANAK BINI.....mati accident akibat cara memandu macam laknat.......
bukan tengok perempuan lain..bila bini dah gemok atau huduh....tengok tak malu2...macam sakai.....
bukan tengok perempuan lain bila dah ada bini, tak kisahla bini ada di sebelah atau di tempat lain......
bukan nak sibuk pasal orang lain punya perbuatan, cermin diri sendiri....berilmu cukup dah?
berapa buku kau baca setiap bulan?
buku apa?
tak pernah habis satu buku pun?
asyik menopong tengok TV?

NGOK

ISHAM, HAPPY NEW YEAR & HOPE U HAD A GREAT XMAS..biarkan sahaja manusia lemah....lemah jiwa, lemah segala......kalau kental iman, tak payah TAKUT.... tak vulnberable........

ni bangsa manusia macam ni, pi jalan2 melancong Australia atau mana2, takut nak masuk gereja...KAKAKKAKAKAKAKKAKAKA WALAUPUN UNTUK TENGOK SENIBINA.......

BAYANGKAN BETAPA BANGANGNYA.

MASUK PUN KURANG IMAN KE? KATA KUAT IMAN? HAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHA

SEWEL. Jangan bagi aku muntah jumpa muka kau, wahai komenter

Tanpa Nama berkata...

betul ke satu satunya rasul..nabi muhammad saw shj...hati2 jugak dgn surat ni..dan umat islam semuanya mesti sentiasa berhati-hati...kalau penulis surat ni dah tau niat jahat kristian kenapa dia tak mantapkan iman org2 islam yg lemah tu...apa tindakan org islam yg berkuasa..????

Tanpa Nama berkata...

ko merepek apahal. porahhhhh. mcm lah sndr tu utusan tuhan nak merepek kat abg isham. phui!

Tanpa Nama berkata...

wahai yg menulis surat, lucunya kau baca surat ko.. mmc na la ko blh terlepas ni... aku ni muslim tp sedih baca surat ko.. ni la melayu yg xreti pikir panjang... melayu mcm ni byk.. cth perktaan jesus. ada lencana " muslim love jesus " terus takut, terus ckp sesat. sedangkan jesus itu adalah perkataan nabi isa dlm bahasa ingeris. aduhai melayu, berubah la.. tolong bykkan membaca krn kurang membaca akan meyebabkan bodoh . sekian

Tanpa Nama berkata...

Ugama adalah sesuatu antara manusia dan Tuhan.
Kalau asyik bertekak pasal Ugama.
Tak sampai ke mana pun.
Orang Melayu perlu sedar perkara ini.
Seseorang tidak menjadi mulia serta merta semata-mata kerana beragama.
Akhlak dan budi pekerti seseorang akan mencerminkan keindahan agama seseorang.
Pendek cerita, tak payah nak membohong panjang lebar.
Semua sedar di merata dunia.
Agama mana yang mengajak keamanan.
Agama mana yang mengajak kehancuran.
Masih tak sedar sedar kaum aku nie.
Hampeh...

Pokeh Busu berkata...

Apa makna maulid tu? setahu aku zaman nabi atau zaman sahabat tak da pun sambut maulid.
Perkataan maulid tu kira masuk dalam akhidah ke?
Kalau orang sebut maulid kat orang lain selain nabi kita, kira berdosa ke. itu kira perkataan keramat ke, tak leh pakai kat orang lain.
Nabi Isa bukan salah seorang dari 25 rasul yang wajib kita tahu kan. habis dia rasul dari siapa kalau bukan dari Allah

kata berkata...

assalamualaikum

akan saudara isham itu tahu sejarah. melihat dengan dua mata akan sejarah .maka yang protestant kata lain, yang katolik kata lain. kitab bible pun lain lain. Arwah Sheikh Deedat sudah terang panjang lebar semasa dia di alam syahadah.

jikalau dengan niat muhibbah dan toleransi maka bersepakat ulama dalam mengatakan ianya harus.

cuma mengapa ditulis maulidur rasul. memanglah maknanya di dalam bahasa melayu hari keputeraan rasul.akan tetapi ada beza antara nabi dan rasul. akan nabi isa diutuskan pada kaum bani israel.di dalam bahasa inggeris hanya ada prophet dan ada messenger. adakan ianya sama dengan bani jawi takrifannya ?

akan bani jawi ada beza antara nabi dan rasul. ada tingkatan dan ada penjelasan dan ada takrifan. adakan orang kristian faham beza antara prophet dan messenger ? akan mereka mengatakan Nabi Isa tu sebagai anak tuhan. bukankah lebih tepat saudara isham menulis, Birth of Son of God ?

akan di dalam quran, nabi nabi lain dipanngil oleh Allah dengan ya Isa, ya Ibrahim, ya Zakaria akan tetapi Nabi Muhammad itu dipannggil dengan ya ayyuhan Nabi.akan itu sebagai menunjukkan tingkatan dan kemuliaan baginda maka dengar dengarkan dan pandanglah dengan teliti akan nasihat saya.

maka janganlah dikatakan bani melayu asik tertipu sahaja.sayugia dikatakan saudara isham tertipu akan bani melayu dalam keadaan tertipu. bukankah itu tiada mustahil. maka janganlah meletakkan akan hujah ustaz itu sebagai asbab akan tertipu. akan hidayah Allah milik Allah jua. tidaklah kenyang itu disebabkan oleh makan melainkan mahu kenyang itu mestilah didahului dengan makan.

moga hidayah itu tetap atas saudara isham dan umat Islam seluruhnya. dan ingatlah akan kita ini umat zaman ini tiadalah memasuki syurga melainkan tetap dalam hati dan diri dan nafsi dan ruh dan jiwa dan badan akan kalimah Lailahaillah Muhammadurasulullah.jikalau percaya pada Allah tetapi tidak pada Nabi maka tiada gunanya.

Tanpa Nama berkata...

malas nak cakap, kebanyakan puak yang cepat melenting ni buta hati tak paham maksud tersirat. tulisan anonymous tersebut, walaupun berhujah, tapi terlalu cetek macam budak lepas sekolah baru jumpa dunia. pastu last sekali jerit Allahuakbar, nak halalkan hujah cetek dia tu, biasa la rekrut tuhan. dia sendiri tak paham apa maksud مولد pastu ada hati nak sekolahkan orang. ngaku Islam tapi kata nabi Isa bukan rasul? bangang ke apa. dalam Islam, Isa al-masih tu rasul, sama macam Muhammad SAW. cuma yang membezakan adalah syariat, dan kalau mengaku Muslim zaman sekarang, syariat yang boleh diikuti sekarang ni cuma syariat Muhammad, bukan Isa. tu hujah yang betul. bengong. malas nak cakap lebih, lu pi sekolah dulu la.

tapi biasa la, puak umngok ni mana reti bahasa

Tanpa Nama berkata...

setuju . kadang - kadang , bani Melayu dibodoh - bodohkan oleh Tukar Tiub . bila bodoh , maka otak akan cepat terbarai . bila dah terbarai , yang boleh buat hanyalah ketawa kah kah kah .

tak semua pandangan Tukar Tiub tak elok . adakalanya bagus dan satira . bagus . tapi bila masuk bab ugama , Tukar Tiub nampak bangang dan bodohnya . Ini bukan cakap - cakap satu orang atau dua orang , tetapi ramai !

Memanglah tugas ustaz untuk menakut-nakutkan orang ramai . Ustaz yang alim ugama bertugas sebagai pengingat . Sama artinya macam ulama . Takutkan orang ramai supaya takut kepada Allah SWT . Tapi ustaz pun ada banyak jenis . Itu semua sedia maklum .

Pelik . Bila ustaz beri ceramah dikatanya menjadi pak turut . Hakikatnya , sedikit sebanyak , ustaz juga lah dicari jika berlaku solat jenazah . Untok menjadi imam solat jenazah kepada yang mati .

Kesimpulannya , kalau bodoh dan bangang , Tukar Tiub tak perlu transferkan bodoh dan bangang kepada orang ramai . Simpan bodoh dan bangang anda sendiri sudah la . Anda pun berdiri di atas pentas ceramah . Tugas anda pun lebih kurang sama dengan penceramah . Maka untok itu , ustaz = anda !

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnye orang melayu kena betul2 islam jujur, ikhlas dan berani buang unsur melayu yang lemah.. Sikap takpe la dan pelbagai alasan yang membuat melayu jadi layu.. Al_quran suruh amar makruf nahi mungkar.. tak perlu takut makhluk kat alam semesta ni.. Apalagi parti politik atau apa saja yang menakut-nakutkan kita.. juga tak perlu la takut tungu kiamat kita semua akan mati kelak takda sape yang idup lama pon.. So nak takut apa.. rezeki kita bukan makhluk tentukan.. buat sebaik yang kita boleh jangan lemah.. dan takut..

Tanpa Nama berkata...

Tukar Tiub blogspot telah di 'Blocked' di Saudi Arabia selama 4 hari.....dari 24-Dec hingga 27-Dec,2011.

Pada 28-Dec, baru dapat layari TT !!

Hidup TT !!


Dari Rakyat Malaysia di KSA

Tanpa Nama berkata...

hang sorang aje yang takut isham...
takut kahwin... kha kha kha
tapi kalau cerita bab pompuan dia lah numero uno... kha kha kha
nak bangkitkan kesedaran orang melayu supaya bangun tu memang tersangat baik, tapi cuba masuk jarum sesat tu macamlah orang melayu ni semuanya bengong.
sebelum nak melekeh-lekeh orang, cerminlah diri sendiri, siapa yang takut (kahwin?), siapa yang malas beranak? nak harap masyarakat semua nanti lahir takde makbapak? nak suruh semua orang berzina pakai kondom macam hang? tak payah kahwin. tunjukkanlah contoh dan bukti yang masyarakat anak haram boleh memakmurkan muka bumi, kalau ada.

Tanpa Nama berkata...

Sila lihat Surah As-Saff (61):6;

Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibni Maryam berkata: "Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku - bernama: Ahmad". Maka ketika ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata: "Ini ialah sihir yang jelas nyata!"

Tanpa Nama berkata...

penulis ni islam kerana bapaknya islam. Penulis ni islam sebab ibunya islam. penulis ni islam sebab datuknya islam.

Anaknya iman atau tidak tiada pilihan. Sama macam bapak.

Long live Richard Dawkins

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah...lawak jg tulisan ni. konon hebat lah tu bila bercakap mengenai kualiti iman.. padahal sendiri tak fhm apa yg dimaksudkan TT disebalik lawak berisi tersebut.. ye la org beriman kn mana la fhm mksd2 ayat yg tak beriman. ;) syabas kerana terus beriman dgn Be End.. kita yg atas pagar dh memilih jg ni.. sbb kita baca, perhalusi setiap inci dan kemudian baru dimasukkan ke dada.. ye la..org tak beriman kn.. maka nye tak fhm hukum hakam.. makanye kita ambik yg lawak jd hiburan dan yg betul jd sempadan... dan yg buruk (seperti Be End) kita nak tendang :).. salam dan Selamat Menyambut Hr Krismas kepada kwn2 yg beragama Kristian...

Tanpa Nama berkata...

Demi pencerahan, surat yang men-tiaw pun ko siarkan jugak.. salut kepada yang menulis, dan salut TT. Kebenaran itu pahit dan boleh mencederakan esofagus kalau silap cara menelan. Apa pun, ahli sunnah wal rasuah wa rajagopal wal-ptuih wajib dihumban.. kampung aku kat ujung johor tak lama lagi kena jual dek rajagopal.. nanti aku korek2, pastu kita tibai sama-sama.. nak harap kat YB, kat MP memang laaa tak boleh diharap.. PTUIH!!

DX berkata...

sampai part takbir kat hujung tu.

aku tersenyum menahan gelak. pasal kat ofis.

hahaha!

no master! no dog!

Zan berkata...

Rukun Iman ke 4 - Beriman kepada nabi dan rasul.

Senarai rasul yang WAJIB kita percaya ada 25.

Maksud Rasul adalah "pesuruh". Maksud Rasullullah adalah "pesuruh Allah".

Isa A.S adalah rasullullah ke 24 dalam senarai WAJIB percaya.

Sekian.

dean. berkata...

terer lah yang menghantar surat ni. tak sependapat saja, lemah imannya. phew. terror.

Tanpa Nama berkata...

Tak paham. Hujah berterabur.

Maksudnye mereka yg membaca harakahdaily dan malaysiakini lemah iman? Apa kena mengena dua suratkhabar tu dgn iman yg lemah?

Jadi, apa yg perlu dilakukan untuk menguatkan keimanan umat islam supaya boleh tahan gangguan pihak kristian dgn duit mereka? Tak nampak pun cadangan tersebut dari pembaca ini.

Tanpa Nama berkata...

Ni sorang lagi islam keturunan, islam sdn bhd yang dia saja yg betul, yg menganggap tuhan tu flip flop mcm najib, harini ok dan esok tak ok.

mekyam berkata...

Salam. sangat setuju dengan pandangan saudara pengirim surat. Kita perlu beriman wujudnya Rasul Allah Isa alaihisalam walaupun kita bukan umat Baginda. Manusia akhir zaman semua adalah umat Muhammad s.a.w
Kpd saudara Hisham, Islam tidak pernah meminta umatnya percaya tanpa fikir. Kepercayaan ikutan yg tidak jazam masih belum sempurna iman namanya. Aqal diberi kedudukan amat tinggi nilainya di sisi Islam. Tapi kebebasan berfikir tertakluk adab dan dalam ruang orang beriman. Semoga kita semua mendapat hidayah dariNya, ameen.

Tanpa Nama berkata...

Wow!! hebat penulis nie, memang hebat mungkin penulis nie dah naik MAKAM bukan lagi manusia mungkin dah jadi LEMBU.

Hebat penulis sekor nie, penulis sekor nie boleh tau perancangan jahat PR menyesatkan lebih ramai umat Islam yang rendah tahap kualiti imannya... penulis LEMBU SEKOR NIE tahu yang menyokong PR adalah dari kalangan mereka yang rendah tahap kualiti imannya dan Agama mudah PR beli dengan RINGGIT MALAYSIA.

SEMUA YANG PENULIS LEMBBU NIE TULIS SEMUANYA TEPAT HANYA ADA PADA umNO.

RINGKASANYA PENULIS NIE TAK LEBIH DARI SEKOR LEMBU.

-wakleman

Tanpa Nama berkata...

rasul maknanya pesuruh.. semua nabi dan rasul pesuruh Allah..semua nabi sebarkan islam mula dr adam.. beza pendapat biasa la bro..sbb tu kena membaca..selagi org tu pernah mengucap hanya Yang Esa shjlah tentukan nasibnya kt akhirat..ingat.. org masuk syurga bukan sbb pahala tapi sbb rahmat Allah..

Non-Governmental Individual berkata...

sapa hantar surat ni? serbanistas mana yg hantar ni? tantawi ka? kah kah kah!

Alien berkata...

terdapat 124,000 nabi. daripada itu, hanya 313 rasul. Sebagai umat islam, kita hanya wajib mengetahui 25 nabi dan rasul. Daripada 25 nabi tersebut, 5 adalah ulul azmi.

http://www.loveloveislam.com/2011/04/senarai-nama-rasul.html

Tanpa Nama berkata...

Pi la lu..tak habis-habis isu agama. Mabuk ka kawan..ini krismas jangan banyak minum beer..tak habis-habis lagi isu.."wa punya tuhan lebih besar dari lu punya tuhan..wa punya tuhan lagi hebat dari lu punya tuhan" hello deyyy..ini malaysia la.Banyak agama jugak dalam.Lu cakap mcm lu saja islam. Nanti mati sendiri-sendiri jawab la. dari lu complen isham, lagi baik lu cakap sama UMNO punya orang kasi tutup semua Kelab malam sama Kedai judi..baru cakap akidah..ada berani???

TukarTuibdeFanClubMembers berkata...

1. Tukar Tuib daytime dreamer or bermimpi di siang hari lol...,
2. 09/01/12 @ to "4". End of Anuar's legacy. It's Game Over!
3. The mess is over, Anuar and YOU are the liability to this nation.
4. Tukar Tuib going to miss his founder $$$$$.
5. People Not Gonna Cry For You and Anuar
6. Tukar Tuib you are rude. mind your words,your words describe yourself. LU KACAU BILAU...
7. Tukar Tuib not suitable for educated people. Do you call yourself educated. he he he..
8. Tukar Tuib telah "melancaukan diri sendiri"
9. Tukar Tuib sayonara

Tanpa Nama berkata...

rasulullah = pesuruh Allah

rasul ada 5 orang : Nuh, Ibrahim, Musa, Isa dan Muhammad

nabi ada ramai sangat tak ingat jumlah sebenar

jadinya kalau disebut Isa a.s tu rasulullah pun tak salah, mmg baginda rasulullah pun. xda kaitan dgn terpesong aqidah. syahadah mmg la disebut Muhammad s.a.w sbb baginda nabi bagi umat akhir zaman.

apada...nie aku belajar masa subjek Pendidikan Islam Form 5...kalau salah sila hantuk kepala menteri pendidikan

Tanpa Nama berkata...

Salam..
Apa yang aku baca dari ALQURAN.. NUH, IBRAHIM, MUSA, ISA dan "MUHAMMAD" semuanya ISLAM.. Apa yang aku faham dari ALQURAN.. "MUHAMMAD" hanya akan mengaku orang yang berjuang bersamanya adalah golongannya..
Telitilah KALIMAT ALLAH.. agar selamat dari bencana AKHIRAT..

Tanpa Nama berkata...

It is a Challenge to Religion.

Religion vs. Deen
-------------------
A comparative study of religion and Deen, should help us understand the vital and fundamental characteristics of each and the differences between the two:
Religion & Deen.

Religion is merely some sort of subjective experience and is concerned only with the so-called private relationship between God and man. Deen is an objective reality and a system of collective life.

Every follower of a Religion is satisfied that he has established a communion with the Almighty, and the objective of each individual is his own salvation. The aim of Deen on the other hand is the welfare and progress of all mankind, and the character and constitution of a society indicates whether or not it is founded upon the Divine Law.

Religion does not afford us any objective. criterion by which we could determine whether or not our actions are producing the desired results. In a social order governed by Deen, the development of a collective and harmonious life correctly indicates whether or not the people are pursuing the right course.

Religion is hostile to scientific investigation and is an adversary of reason, so that it could flourish unhampered with the aid of a blind faith. Deen helps in the development of human reason and knowledge, allows full freedom to accept or reject on the basis of reason and arguments, and encourages investigation and discovery of all the natural phenomena to illumine the path of human life and its advancement in the light of the Permanent Values.

Religion follows the susceptibilities and prejudices of men and pampers them. Deen seeks to lead men to a path of life that is in harmony with the realities of life.
In every age, therefore, Religion sets up new idols and mumbo-jumbos in order to keep the people's attention away from the real problems of life. But Deen is rational and radical: it breaks all idols, old and new, and is never variable in its principles.

Religion induces a perpetual sense of fear in the minds of men and seeks to frighten them into conformity; While Deen treats fear as a form of polytheism and seeks to make men courageous, daring and self-reliant.

Religion prompts men to bow before every seat of authority and prestige, religious as well as temporal. Deen encourages man to walk about with his head erect, and attain self-confidence.

Religion induces man to flee from struggle of life. But Deen calls upon him to face the realities of life squarely, whatever the hazards.

Religion treats the world of matter with contempt and calls upon man to renounce it. It promises paradise only in the Hereafter as a reward for the renunciation of the material world. Deen, on the other hand, enjoins the conquest of matter and leads man to immeasurable heights of attainment. It exhorts him to seek well-being and happiness in this world as well as felicity in the life Hereafter.

Religion encourages belief in fatalism, and this tends to dissuade man from active life and self-development. Deen gives man power to challenge fate, and provides energy for a life of activity and self-development. (Continue...1/2).

Tanpa Nama berkata...

(Continue...2/2)
Religion seeks to comfort the weak, the helpless and the oppressed with the belief that the affairs of this world are governed by the Will of God and that its acceptance and resignation helps to endear them to God. This sort of teaching naturally tends to morbidity, and emboldens their religious leaders who profess to interpret the Will of God, so that they indulge in their misdeeds with perfect impunity and persuade the adherents to a complete and quiet submission. Deen, on the other hand, raises the banner of revolt against all forms of tyranny and exploitation. It calls upon the weak and the oppressed to follow the Divine Laws and thereby seek to establish a social order in which all tyrants and oppressors will be forced to accept the dictates of right and justice. In this social order, there is no place for dictators, capitalists or priests.
They are all enemies of Deen.

Religion enjoins religious meditation in the name of worship and thus induces self-deception.
Deen exhorts men to assert themselves and struggle perpetually for the establishment of the Divine Social Order, and its betterment when attained. Worship in din really means obedience to the Laws of God.

Religion frowns and sneers at all things of art and beauty.
Deen defies those who forbid the enjoyment of the good and beautiful things of life which God has created for the enjoyment of man.

Religion denounces everything new and declares all innovation as sin.
Deen holds that the needs and demands of human life keep changing with the change in the conditions of life; change and innovation are, therefore, demanded by life itself.

Only the Divine Laws are immutable.
It should now be easy for us to see the fundamental difference between Deen and Religion. Islam means saying "Yes" to life; while the response of religion is "No"!
Thus Islam is an open challenge to religion as such. Always keep in mind Islam is Socialism with Theism, and a Universal Truth - PEACE V^_^V KMT, BP.

Tanpa Nama berkata...

Hahaha..nampak sgt tulisan ko pasal maulud nabi isa tu xcool..come on r..bab politik if nk persenda,berhenaka,org xkesah..but if bab agama,please sensitif sket wahai isham si tukar tiub..aku harap teguran2 pembace nie ko terima k..bukan bermakne org tegur tu benci ko..tegur sebab sayang..:)

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan pembaca tidak bernama

Walapun Nabi Isa adalah Nabi... Tetapi sebagai ahlilsunnah wal jamaah... Satu-satunya Rasul kita ialah Nabi Muhammad SAW... Di dalam Al-Quran juga tak menyebut Nabi Isa sebagai Rasulullah... Hanya Muhammad Bin Abdullah... Cucu Abdul Mutallib...

Izinkan saya perbetulkan ayat ini:-
Nabi Isa a.s merupakan salah seorang dari 313 orang nabi, 25 orang rasul & 5 orang Ulul' Azmi. Rujuk http://asaspedoman.tripod.com/rasul.html

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

anonymous kata ; "Walapun Nabi Isa adalah Nabi... Tetapi sebagai ahlilsunnah wal jamaah... Satu-satunya Rasul kita ialah Nabi Muhammad SAW... Di dalam Al-Quran juga tak menyebut Nabi Isa sebagai Rasulullah..."

ada orang tak habis mengaji kitab pasal Rukun Iman daa.. itulah jangan mengata harakah sangat, kurang-kurang ada juga ruangan mengaji kitab dari Ustaz Hadi / ustaz2 yang lain.. kalau tak mengaji, setakat buat andaian sendiri, pun boleh terpesong akidah bang.. tak tau beza antara Nabi & Rasul ye? buka-buka lah kitab lama atau tanya-tanya orang yang pandai.. kalau tak tau, jangan memandai.. haha :)
-Dolah Sani

Tanpa Nama berkata...

ZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Mak Oiiii....tah habis habis berbuih mulut dengan tajuk ini.
Boringnya politic Malaysia

Tanpa Nama berkata...

ZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ KAH KAH KAH

Tanpa Nama berkata...

salah ke agama lain nk bdakwah? dorg pon rase agame dorg betol. contoh mcm makcik aku glak kan org jepon, sbb klau nmpk gerhana bulan kene buat bising. to tande anjng syurga nk mkn bulan. cube cerite kt dorg, klau bsiul nt akn memarakan lg api nerake. msti la dorg gelak kan? so ksimpulan nye, jgn nk slah kan agam to klau penganut islam btukar agama. pemimpin dorg bt keje, pemimpin kite bt aper?

kampong lad berkata...

siapa rasul kamu, apa kitab kamu....agak2 apa umat yahudi & nasrani (ahli kitab) masing2 akan jawab

Tanpa Nama berkata...

salam,

aku lagi malaeh nak komen. bukan la pasai aku rasa pandai dari mamat ni, tapi dah memang tak betul, so kena la bagi perbetulkan. Semua belajar, muslim kena percaya 6 rukun iman termasuk percaya kepada nabi, ada 313 nabi tapi ada 25 rasul yg Allah pilih dan takrif Rasul adalah sampaikan apa yg Allah ajarkan pada diri dia dan semua umat,Jadi Islam itu disempurnakan oleh Nabi Muhammad tanpa kita menidakkan kerasulan nabi2 lain.kalau tak sebab nabi Isa tu, kita tak dapat sembahyang cuma 5 kali sehari je, dia yang nasihat Nabi Muhammad untuk rayu kat Allah supaya kurangkan, masa naik ke sidratul muntaha , terima amanat solat dalama isra' mikraj tu.Lain kali baca lebih sikit. tapi bab tarikh lahir tu, Allahua'lam dah tauhid TT dgn Allah..itu antara dia saja..salam bro

Abu Abdullah berkata...

Woit Anonymous 27.12.2011 !

Biar betul apa yg kau cakap...

"Satu-satunya Rasul kita ialah Nabi Muhammad SAW"

"Di dalam Al-Quran juga tak menyebut Nabi Isa sebagai Rasulullah"

"Hanya Nabi Muhammad SAW satu-satunya Rasul kita"

Statement engkau ni semacam dah boleh disqualified engkau dari jadi org Islam.

Satu liang lahad direservekan sebelah Makam Rasulullah s.a.w di Madinah khas utk Isa ibn Maryam sebagai Messiah (al Masih). Dia akan datang dan teruskan kehidupan dan die a natural death as a person.Engkau langsung tak faham significant Isa ibn Maryam dlm waktu ini...Kalau the second coming of Isa ibn Maryam ini terjadi in our period of time,mana engkau nak letak muka engkau?Dia akan betulkan semua benda di semua negara,of course including the three unbreakables,POLITICS,ECONOMICS & LAWS..To bro Tukar Tiub,as a Muslim kita tak boleh acknowledge that birthday Isa ibn Maryam is on 25th December,sbb he was never born in winter.Remember when Allah s.w.t in Quran ordered Maryam r.a to shake the palm tree and gathered the dates...? There are no dates during winter.Christians believed the modified bible (translated according to their own way),25th December is the alleged birthday of Amon Ra the ancient Egyptian god.Which somehow dedicated to the False Messiah,the one eyed,curly haired,well built,from Children of Israel, MR.DAJJAL...Whoever still think that this is still about UMNO piece of shit thingie,go f^^k yourself..!

Tanpa Nama berkata...

Woit binatang..kuang hajaq betul duk sibuk kata org lain tak betul tapi rupenye kau yg tolol..ape pnya bangang statement kata nabi isa bkn rasul allah??kau yg tgh mnyesatkan org bangak..melayu tutul lar lu..buat malu mamalia beragama islam..

kampong lad berkata...

siapa rasul kamu? apa kitab kamu?. agak2 apa ahli kitab (yahudi & nasrani) akan jawab?

underBear berkata...

betoi,kita boleh lebih tapi jgn lebih-lebih.

Tanpa Nama berkata...

Anonymous 12/27/2011
Kalau rasul ko tu muhamad sorang ja pa hal ko sembelih korban ikut ibrahim@abraham? Bukan sah ibrahim tu yahudi?bukan ka bani arab ni dr leluhur hamba yg d kahwin ibrahim pasal isteri pertama dia tak beranak..?pa hal ko keliling kaabah yg dibina ibeahim?nah ko hina jesus angkat salib ko hal bro?aku cakap ko lagi teruk ikut cakap pak arab...biasa la klu tengok drama isteri kedua biasanya mmg selalu gaduh ngan isteri pertama...ni la ni sampai ribu ribu tahun pun masih mo gaduh gaduh..
Yelahhh agama ko saja paling betul...ko makan la tu ambik ko...ada cop d dahi ko 'SYORGA'..pasal ko islam kan?tak kisah la ko ragut rogol zina curi rasuah pasal tuhan ko maha pengampu...pasal ada bulan puasa ko boleh clean dosa...p umrah clean..p haji clean..serupa la ko macam najib hajikempru...sia sia gaduh ngan ko ni...arhhh esok ko ikat diri ko dengan bom...jihad la ko sorang sorang gerenti masuk syurga..

Tanpa Nama berkata...

AMIK KO HISYAM SOSIALIS

Tanpa Nama berkata...

aku hanya ingin menambah.
rasul yang wajib kita (umat islam) tahu ada 25 orang dan termasuk nabi isa.
sekian.(hanya menambah)

Hamidi Fizie Bin Ahmad berkata...

kepala bana apa nabi isa bukan rasul..dey brader Rasul ulul azmi ada 4 orang,nabi muhammad,nabi ibrahim,nabi musa dan nabi isa,nak tau siapa nabi dan siapa rasul...nabi hanyalah menyampaikan hanya untuk kaumnya sahaja,dan kitab mereka dipanggil suhuf,yakni lembaran2 yang berisi hukum2 yang tidak lengkap..yang penting2 je..tetapi rasul di wajib menyampaikan kepada seluruh umat,dan mereka ini diberi kitab,nabi musa diberi kitab taurat,dia adalah rasul untuk menyampaikan tauhid kepada bani israel dan bangsa qibti,seluruh umat..nabi isa datang sesudah nabi musa dia dibekalkan kitab injil baginda adalah rasul kitab injil dibawanya adalah sebagai pelengkap dari kitab taurat atau kitab sebenar ajaran taurat kerana kitab taurat nabi musa telah banyak hilang lembarannya mahupun ada isi2 dan hukum2 taurat telah diubah oleh rabai bani israel..mereka ini digelar yahudi,nabi muhammad menjadi rasul seluruh umat dan dibekalkan kitab alquran yang lengkap yang membatalkan kitab injil dan taurat kerana kedua2 kitab itu telah dirosakkan oleh penganutnya..islam bukan agama baru islam adalah pembaharuan,pembersihan dari pada kekotoran,perubahan dari kitab2 yang sebelumnya..perlu diingat didalam kitab taurat dan injil telah disebutkan bahawa akan lahir nabi dan rasul yang terkahir..tetapi mereka mengubah isi kitab dengan mengatakan bahawa nabi terakhir hanya dari kalangan bani israel,nabi2 selepasnya hanyalah dari kalangan bani israael..mereka angkuh mereka mengatakan bahawa mereka bangsa yang terpilih sedangkan agama taurat(agama samawi) adalah untuk semua bangsa dan keturunan tetapi rasul tu dilahirkan dari kalangan bani israel..begitu juga nabi muhammad,dia dilahirkan dari bangsa arab mekah,tetapi ajaran dia bukan untuk arab mekah yang terkenal dengan zaman jahiliyyah dan semangat asobiyyahnya..islam yg disampaikan nabi untuk semua bangsa islam adalah taurat,islam adalah injil..kitab2 suci yang benar..dan apa yg ada pada mereka adalah kitab yang palsu sebab tu mereka dimurkai dan sesat..sebab itu permulaan alquran dalam surah alfatihah telah diterangkan tentang golongan yang dimurkai dan golongan yang sesat itulah yahudi dan nasara..ada banyak lagi nak jelaskan tapi malas nak menaip