Ahad, 29 Januari 2012

KENAPA NEGARA KAPIR RAKYAT PERCUMA














PENCERAHAN DARI PEMBACA

Alhamdulillah kawe antara yang terpilih untuk menikmati kehidupan di negara kafir Jerme. Sejok 10 tahun duk di sini, xdop sebarang rasa prejudis dirasai, semasa tempoh pengajian hingga kini di bidang kerjaya. Malah pihak polis juga sgt professional dlm menangani beberapa kes yg telah kawe alami spnjg hidup sebagai „Ausländer“ di negara kafir Jerme ini.

Tapi hari ni kawe xterpanggil nok sentuh bab pengajian percumo, benda tu terlalu basic, tertulis sbg undang2 negara bahawa adalah kewajipan sebuoh kerajaan utk memberikan pendidikan kpd rakyatnya. Byk lagi elemen basic dipraktikkan oleh negara kapir Jerme tanpa diheboh-hebohkan utk kepentingan pemerintah, antaranya highway tanpa had laju percuma,harga kreta yg murah, wang bulanan kpd penganggur dan wang sara anak. Tp satu bendo yg buat kawe nok tulis hari ni adalah pasal kononya Malaysia negara berbilang kaum.

Kawe terbaca berita psl Ahmad Maslan menegaskan tidak perlu debat antara Anwar dan Najib, antara sbbnya kerana Malaysia lain dgn negara Barat adalah negara berbilang kaum. Hanya org yg bodoh boleh terima alasan ini dan hanya yg masih bodoh akan percaya bahawa negara Barat tidak berbilang kaum. Di Jerme contohnya pelbagai kaum hidup di sini dan walaupon ramai pendatang, mereka mendpt hak dan layanan sama spt rakyat Jerme yg asal.

Di nagara2 Barat lain di Eropah, mahupon Amerika juga pelbagai kaum hidup bersama-sama Adakah kita pernah dengar mereka bangga dgn negara mereka yg berbilang kaum? TIDAK PERNAH!! Ini kerana mereka tidak lihat rakyat mengikut bangsa warna kulit mereka. . Ini mungkin benda baru bagi mereka yg tidak pernah ke oversea. Kpd yg sedang ternganga tak percaya, jalankan siasatan sendiri, Lebai Google sedia berkhidmat.

Malaysia sbrnya merupakan satu-satunya negara yg kawe tahu yg masih mengamalkan dasar pecah perintah penjajah dan sebuah negara yg masih gagal membentuk negara bangsa walaupon sudah lama merdeka. Pemerintah masih menjalankan dasar mereka mengikut kaum dan ini merupakan kegagalan mereka. Kita dari kecil ditipu kononnya Malaysialah satu-satunya masyarakat majmuk berbilang kaum di dunia ini. Kita telah dididik dari kecil utk mengenali kaum2 lain sedangkan anak2 kecil langsung tidak boleh membezakan kaum dan warna kulit. Ini adalah satu fakta halus yg sentiasa digunakan utk kesinambungan politik Barisan Nasional. Kita harus bangun dan sedar bahawa dari kecillah juga kita diajar agar kita menyokong politik perkauman mereka.

Lihatlah di negara jiran,tidak perlu ke Eropah; Indonesia, Singapura dan Thailand, mereka juga berbilang kaum. Namun berbeza dgn negara kita, mereka telah disatukan, hak mereka disamaratakan, jiwa negara bangsa mereka diserlahkan dan tiada antara mereka yg terlalu bangga dgn kaum etnik mereka.

Kawe buke tak suka kita bangga dengan kaum kita, tapi jika ini menjadi penghalang utk negara ini maju ke hadapan dan menjadi kemudahan utk bomoh perkauman, UMNO dan MCA menjual ubat mereka, perkara ini harus diberhentikan. Bukanlah juga kawe nak menafikan bahawa Malaysia adalah masyarakat majmuk, namun fakta ini tidak perlulah dibanggakan. Ia bagaikan kita riuh ke serata dunia heboh mengatakan kita memiliki zakar, sedangkan lelaki lain juga memilikinya. Sesungguhnya perkara yang bangang itu wajiblah kita hindari. Trimo kaseh.
By Kurik on KERANA RASUAH MAKA BELAJAR KENA BAYAR on 1/28/12





12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bravo....aku setuju dgn komen penulis 'Jerme' ni...

zainal abidin berkata...

Tu pasal ada ABU sebab UMNO ni rata rata BANGANG.

Tanpa Nama berkata...

Baca pandangan tuan pembaca TT, perkasa Akan di upgradekan jadi perkasam! Baru boleh global. Baru etnik cina datang umah terbuka CNY.

Tanpa Nama berkata...

mohon kopi ke fb saya. artikel yg sgt tepat dan jelas maksudnye.

Tanpa Nama berkata...

doh bakpo mung gi duduk kejo di jerme nyo.mari balik ni samo2 lawan.no action ,talk only mung ni.

GoRinGgO berkata...

amat setuju dengan demo....ejah tempat kijo ko kawe so d jerme...dengar2 crito oghe jah tok sedak kena raso...

Tanpa Nama berkata...

Dear Org 'Jerme',

kecapilah nikmat hidup di sana selagi anda boleh. igtlah, apa yang berlaku di Malaysia adalah kerana perbuatan org2 eropah dulu. sudah bertahun2 lamanya org eropah mengecapi kekayaan hasil dari pengeksploitan org2 sini.

tgh senang memang semua manis, tapi bila susah nanti, tgklah sama ada depa boleh maintain sikap tanpa prejudis dan sama ada depa boleh teruskan atau hentikan benda-benda percuma ni.

igtlah, kalau ada benda yg kita dapat free, bermaksud ada org lain yg membayar sebab mmg takda benda free dalam dunia ni. org2 yang membuat charity sukar dikesan di zaman skg.

apakah kamu pasti tidak ada org yg susah di sana? sudah kah kamu menjengok 'gheto'2? tahukah kamu ramai org eropah yg tidak tinggal di tpt asal mereka kerana mereka akan menjadi susah jika mereka berbuat begitu.

kamu periksalah gaji dan benefit2 lain kamu dan bandingkan lah dengan org2 eropah yang sama jawatan dengan kamu. kalau jumlah gaji dan benefit sama, saya ucapkan tahniah. kalau kamu punya lebih banyak, saya ucapkan syabas. kalau kamu punya kurang, saya ucapkan selamat maju jaya.

Tanpa Nama berkata...

tepat sekali dan 2kali dan 3x dan berkali2...
meme daghi dulu pung ambo doh ghoyak seghupo lagu ni, doh bertahung2 ambo habaq: malaysia bukan the only one country dalam dunia ni yang rakyatnya berbilangkaum!
kalo dok bangga jugak ingat lagu tu, maknanya orang tu memang brahim ali bawah tempurung! malang sungguh kena kelentong dgn propaganda UMNgOK berpuluh2 tahun!

oi UMNgOK! dont insult our intelligence, ah! kalau hangpa nak kekal BoNgok, hangpa biaq la spesis hangpa semua ja jadi lembu serupa lagu tu, toksah nak babit kami yg lain nih!

ABU!

ya!

-average joe-
www.klakka-la.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

tahniah lah kerana terpilih kerja di jerman harap2 jgnlah lupa org di sini.

demo bayar tax kat jerman sana berapa? kalu tak salah 0-45% dia punya rate.

ada sapa2 yg kerja kat negara tax free macam UAE? tanya depa berapa sewa apartment satu bilik di sana dan kalau dia pg makan nasik ngan lauk ayam, berapa byk dia kena bayar.

di malaysia income tax 28%. walaupun jumlah penduduk 28 juta, tapi yg bayar tax satu juta saja. ini kerana terdapat pengecualian utk org2 yang bergaji rendah.kalau semua org bayar tax, mungkin kerajaan malaysia boleh buat highway free dan bg free education jgk. oh ya baru2 ni gomen ada bg 500 ringgit utk org2 susah. sana ada?

Tanpa Nama berkata...

komen dan soalan bangang Anon 9.10.
Macam2 gila...
kah...kah...kah..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
29 Januari 2012 9:10 PTG

duit 500 tu bukan bapak mung yg punya..

ingat pak mung nak bagi saja2..
kalau menang besar jangan harap la..

Tanpa Nama berkata...

Kepada Tanpa Nama:

'demo bayar tax kat jerman sana berapa? kalu tak salah 0-45% dia punya rate' & 'di malaysia income tax 28%. walaupun jumlah penduduk 28 juta, tapi yg bayar tax satu juta saja. ini kerana terdapat pengecualian utk org2 yang bergaji rendah.'

Tax di germany tidak fix 28%, setiap tahun cuma gaji yg melebihi minimum amount per year sahaja akan ditax, jumlah minimum dinaikkan setiap tahun mengikut kadar inflasi (2011 jumlah 10 ribu euros limit org gaji rendah). Tax di sini berdasarkan jumlah earning per year dan status perkahwinan & perkerjaan org rumah... the more earning the more tax up to 42%.

'oh ya baru2 ni gomen ada bg 500 ringgit utk org2 susah. sana ada?'
Di sini takde bende2 camtu.. org yg tidak berkerja atau tidak berkemampuan utk berkerja di beri 'unemployed money' berjumlah 800 euro sebulan KERANA LAW bukan kerana BELAS KASIHAN KERAJAAN KEBETULAN SEBELOM PILIHANRAYA.. setiap bandar ada stadtküche, di mana org2 miskin boleh dtg utk mkn..

Lebai GOOGLE ada..jgn malu bertanya seblom menulis tanpa fakta kukuh..