Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 31 Julai 2012

SATU CADANGAN YANG WAJIB DI DENGAR




TERIMA KASEH ATAS INGATAN INI

sila baca tulisan dibawah
ini adalah kebenaran
ini adlah asas manusia

ini ingtan untuk kita semua


TERBAIK UNTUK SEHAT





MANUSIA BUKAN UNTUK MAKAN DAGING

Itik, ayam ataupun kuda, ataupun lembu, kambing, unta ataupun haiwan mamalia lain, adalah tidak berapa sesuai untuk perut manusia. Daging binatang yang lebih dekat kepada perkataan "sesuai" untuk tubuh manusia hanyalah ikan dan bukannya haiwan laut yang lain. Penganut Islam menganjurkan dengan membuang darah tetapi, hasilnya hanyalah lebih kurang 60%-80% sama dengan tidak membuang darah. Haiwan yang mati dengan lebih cepat adalah lebih baik untuk tubuh badan manusia berbanding dengan mengeluarkan darah secara semulajadi.


sebenarnya, perut manusia direka sesuai dengan buah-buahan dan juga sayur-sayuran. Antara buah-buahan yang dikaji bagus dan perlu pada sistem organ dalaman manusia adalah buah-buah yang mempunya fiber yang tinggi seperti pisang. nota kecil - buah kurma kurang memberi khasiat dan bukanlah digembar-gemburkan sebagai buah yang paling sempurna untuk manusia.

BUAH BUAH OH BUAH DADA



Ini mungkin disebabkan buah kurma mudah didapati di tanah arab dan ketika itu, buah-buahan dari Mediterranean adalah sangat sukar dan mahal untuk diperolehi
By Pelajar Sains on MENCARI TEMPAT ADA MENJUAL DAGING KUDA on 7/31/12

26 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hahaha terbaik. moralnya: tak payah laa kau TT sesusah nak carik itik dan kuda :)

Tanpa Nama berkata...

tulisan yg amat berbahaya..menafikan ajaran Islam secara hapus.. kufur.. astaqfirullah..

Tanpa Nama berkata...

MEAT IS MURDER!!!!

Heifer whines could be human cries
Closer comes the screaming knife
This beautiful creature must die
This beautiful creature must die
A death for no reason
And death for no reason is MURDER

And the flesh you so fancifully fry
Is not succulent, tasty or kind
It's death for no reason
And death for no reason is MURDER

[ Lyrics from: http://www.lyricsfreak.com/s/smiths/meat+is+murder_20126800.html ]
And the calf that you carve with a smile
Is MURDER
And the turkey you festively slice
Is MURDER
Do you know how animals die ?


Kitchen aromas aren't very homely
It's not "comforting", cheery or kind
It's sizzling blood and the unholy stench
Of MURDER


It's not "natural", "normal" or kind
The flesh you so fancifully fry
The meat in your mouth
As you savour the flavour
Of MURDER


NO, NO, NO, IT'S MURDER
NO, NO, NO, IT'S MURDER
Oh ... and who hears when animals cry ?

sheikhalfarisi berkata...

salam, budak yg tulis artikal bangang tu kalau setakat baca buku sains darjah 6 toksah dok cerita pasal buah kurma. baik hang kaji mcamana taik boleh keluar dr jubog hang kan lebih bagus

PakNgahYobKider berkata...

pertama...usah le menulih pakei otok yahudi barat....
kedua.....usah menulih dan cedok dari kajian yahudi barat...
ketiga....rujuk kitab dan ilmuan sains islam....
pada budok yang menulih tu....nak cakap yeeee...pakei otok yang Tuhan bagi biar betul-betul beri manfaat pada manusia....

Tanpa Nama berkata...

hahaha ramai mesti ramai (melayu) marah baca ni. otak jumud sangat tak nak terima fakta sains

Tanpa Nama berkata...

pening aku...sekejap kominis....sekejap sosialis... sekejap atheis.... sekejap bhuddis .. Islam je tak ada. aduhai..

Tanpa Nama berkata...

fakta sains kentot....sejak bila pulak budak sains ni tahu perut manusia dicipta tak sesuai makan daging???? Ni sains ke bangang????

Tanpa Nama berkata...

Toksah ekstrem dengan pendapat masing2. Prinsipnya sangat simple:
"..makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan." [7:31]

Tanpa Nama berkata...

Melayu marah sebab tulisan budak ngaku budak sains ni tinggi sangat tahap banganngnya.......

Tanpa Nama berkata...

Bila klik je ruangan komen ni aku da agak mesti ada komen-komen yg tak puas hati :)

Malas nak cakap banyak. Kalau da memang malas membaca dan otak bonsai, nak buat macam mana. Kalau Ibnu Sina hidup balik, mesti dia pilih untuk mati kembali bila tengok betapa bodoh dan terkebelakangnya pemikiran manusia2 Islam terutamanya Melayu zaman sekarang.

Sikit-sikit nak tuduh orang anti-Islam, sikit-sikit nak salahkan Yahudi.

Tanpa Nama berkata...

Bab kurma tak der khasiat aku tak setuju sebab tu mkanan nabi, koingat nabi makan kurma sebab duk Arab KE , kalau fukta sains xsama dgn Quran Dan sunah wajib tolak walaupun tok Albert Einstein cakap..bangang article ni

Johan H berkata...

Relax semua. Chill. Setuju atau tak setuju? Takpe, tak perlu emosi. Jangan marah2.

Bagi aku pulak. takde apa yang benar2 konklusif, ilmu pengetahuan manusia sentiasa berkembang. Manusia terus buat kajian.

Hanya nak cakap ni jela. Saranan utama Muhammad bin Abdullah adalah iqra' - membaca, cari ilmu. Sebab tu biar lah bersikap terbuka, jangan mudah tuduh orang tak Islamik or whatever.

Tanpa Nama berkata...

Kawan2 di blog TT,
Saya memang setuju dengan pendapat Anon 31 Julai 2012 5:59 PTG

yang berkata:

"Sikit-sikit nak tuduh orang anti-Islam, sikit-sikit nak salahkan Yahudi."

Itulah perangai puak UMNO/BN yang takde maruah.
Janganlah kita cam bangsat2 UMNO/BN yang sikit-sikit suka tuduh orang anti-Islam. Tengoklah Hasan Ali dan Katak Ibrahim, selalu cari pasal dengan orang lain...kan tak bagus. Kan Kitab kita ajar mesti duduk dengan harmoni dengan bangsa2 lain.
Bulan ni puasa...barulah mulut 2 ekor yang bangang tu tutup sikit. Kalau tak puasa, merepek dan buat kacau dan sering tuduh orang lain.


31 Julai 2012 5:59 PTG

Sudin berkata...

Isham sudah pun membuat penjelasan....

*sila baca tulisan dibawah
ini adalah kebenaran
ini adlah asas manusia

ini ingtan untuk kita semua




Kenapa menempelak tanpa usul periksa...?

Dalam kitab Ihya Ulumiddin-Imam Ghazali Vol.4 Bahagian peri-laku ('Adaat)Bab hal makan-minum,hal halal dan haram ada disentuh hal apa yang ditulis oleh Pelajar Sains itu.

Sangat pedih apabila dalam kitab itu melarang kita memakan makanan yang membawa kepada sifat.....

"Jangan kamu jadikan perut kamu kuburan segala bangkai binatang"

Ringkasnya......darah jua yang membawa sifat.

Contoh....sifat menyondol dan menyelonok bawaan binatang apa?
Fikir....

Contoh....sifat lanchow ngang...bawaan binatang apa?
Fikir....

Contoh....sifat tercengang-cengang,terbangak-bangak,riuh sekampung telor sebiji....bawaan sifat haiwan apa?
Fikir....

Bukan tak boleh makan langsung/sama sekali....

Apabila dah bagitau akan membawa mudarat kita hindar je lah....
Ada yang mubah,harus,haram....

Senang cerita...baca sendirilah Vol.4 Ihya Ulumiddin.

AirKelapaBasi berkata...

Wahai saudara Sudin..orang diatas berasa masah sbb si saintis tersebut men deny kan keperluan menyembelih.bermakna menidakkan yg Rasulullah buat.

Wahai Sheikhalfarisi..kata2 anda memang bernas ;p

Doktor kecil berkata...

Maafkan saya kerana kurang berkeupayaan untuk terangkan lebih jelas dalam ruang yang cukup terhad dan dapat memberi penerangan yang mudah difahami oleh semua pihak.

Daging dan Buah-buahan/sayur-sayuran
-----------------------------
Di dalam perut manusia, kita kekurangan beberapa jenis enzim yang diperlukan untuk proses decomposition di dalam perut kita melainkan terdapat bantuan enzim-enzim dari buah/sayur.

Oleh kerana anda semua berminat berbicara mengenai agama, saya pasti anda pernah mendengar kata-kata ini “berbukalah dengan makanan yang dimasakkan oleh tuhan untuk kamu”. Makanan yang dimasakkan oleh tuhan adalah buah-buahan dan sayur-sayuran kerana daging dimasak oleh manusia.

Daging disembelih/tak disembelih
--------------------------------
Islam cuba menganjurkan agar darah dibuang untuk membersihkan daging mungkin dari bau hanyir darah. Apabila haiwan disembelih, darah yang keluar adalah hanya darah daripada main artery/aorta dan darah pada daging akan kekal.

Boleh sesiapa di sini beritahu pada saya, kenapa Islam menyuruh binatang di sembelihkan? Adakah kerana bau ataupun factor kesihatan?

Saya tidak mengatakan sembelihan tidak perlu ataupun sebagainya. Saya katakan penyembelihan hanya mampu pengurangkan risiko kepada 20% dan bukannya sehingga 100% seperti yang disangka oleh ramai pihak. Sekalipun daging cuba dimasak, ia tetap membahayakan kepada manusia. Penggunaan berterusan daging-daging haiwan juga menjadi punca sakit-sakit berat seperti buah pinggang dan kencing manis (faktor utama yang berpunca dari lemak berlebihan dan bukannya gula).

Darah pada daging tidak dapat dibuang melalui sembelihan. Tetapi, ketika proses bertarung dengan nyawa oleh haiwan sembelihan, enzim dilepaskan untuk melawan kesakitan oleh binatang sembelihan. Enzim yang dilepaskan ini, adalah akan menyebabkan tubuh badan manusia lambat memproses penghadaman. Sebab itu dikatakan, ikan yang diketuk kepalanya hidup-hidup lebih baik dari proses bleeding sekalipun hanyir. Minyak ikan dapat memberi imun yang baik tetapi bukanlah yang terbaik.

Buah kurma dan buah-buahan lain
--------------------------------
Saya tidak katakan buah kurma tidak berkhasiat Cuma saya katakan ia bukanlah yang paling berkhasiat. Kurma kaya dengan dietry fiber tetapi pisang lagi kaya dari kurma. Selain itu, (maaf, saya tidak dapat mengingati semua), Cholin, Riboflavin, Thiamin dan sebagainya, pisang jauh lebih tinggi dari kurma. Bahkan Vitamin E tiada pada kurma. Kurma adalah buah yang berkhasiat, tetapi bukanlah paling sesuai dan berkhasiat antara semua buah.
Paling mudah, cuba kita perhatikan dimana pokok buah-buah itu tumbuh. Kerana sumber galian di padang pasir jauh lebih rendah dari tanah di kawasan bertropika. Sebuah lagi contoh mudah, lagi hijau sesuatu buah/sayur (secara teori), lagi sihat untuk manusia.

Buah-buah tropika ataupun sub-tropika tidak mudah didapati di tanah arab.

Diharap disini, buah kurma bukanlah menjadi punca perbalahan.

Maaf, saya terpaksa menggunakan masa rehat saya untuk cuba menerangkan ini.

Tanpa Nama berkata...

fakta macam ni pun korang nak percaya ka? hahaaaha.. memang pemalas nak mengkaji betul.. dari darjah satu sampai la tak pas spm asyik nak makan suappp aje...

Tanpa Nama berkata...

fakta macam ni pun korang nak percaya ka? hahaaaha.. memang pemalas nak mengkaji betul.. dari darjah satu sampai la tak pas spm asyik nak makan suappp aje...

zer berkata...

Tuan anda betul.ikut cara kapir mmg daging x sesuai.x nak sembelih.bodoh.kahkahkah

Pro_Pembaharuan berkata...

dan begitulah ajaibnya, setelah diterangkan, masih lagi jadi lebai bodoh...

kah kah kah kah kah...
terdiam semua lah ni...
sumpah lawak ini...

entry ni gua ikut berhari-hari...

nahhh ambik semue ustaz2 lebai2 tak sememeh...
melantun2 tak tentu arah!
last2 nampak bodoh sangat!

cuba ulas si doktor tu cakap dulu...

"“berbukalah dengan makanan yang dimasakkan oleh tuhan untuk kamu”

kahakakakakakahakakkaka...

seronok tengok lebai-lebai bodoh tungau!

Tanpa Nama berkata...

yg cakap orang lain tak pas SPM makan suap la macam2,

yg sampai dua kali cakap mende sama bodoh ke ape???

buta IT la tu.

hahahahhahahahaha

Tanpa Nama berkata...

Amik ko,ramai butthurt...
kurma bukanya sedap pun,tapi aku dipaksa makan oleh mak aku setiap kali berbuka

Tanpa Nama berkata...

sabda nabi: berbukalah kamu dengan kurma sesungguhnya kurma itu adalah berkat. aku bukan nk bangkang tapi ade dia sebut pisang? walaupun pisang xde di tanah arab, tetapi setiap sabda ada MESTI ada kebaikan untuk umatnya. berhenti sebelum kenyang. bukan makan benda yg berkhasiat :D

Tanpa Nama berkata...

pisang n buah zaitun pun ada dlm quran jgk. Tak berkat ker???

Kau nk cakap apa sbnrnya ni???

Pro_Pembaharuan berkata...

hairan giler babinya aku kerana sampai sukarkah kita membaca intipati dan maksud sebenar sebuah tulisan?

sistem ekonomi sosialis jauh lebih menepati kehendak islam yang mereka bangga-banggakan, dikatakan penganut atheist. Macam penganut atheist jahat sangat? Lebih baik atheist dari Islam yang jahat...

sistem ekonomi kapitalis yang terang-terang berlawanan dengan kehendak islam mereka, dilojikkan supaya menepati kehendak rasa tamak diri sendiri untuk kaya sama dan bolot semua harta kekayaan.

Sampaikan ke bab-bab makanan!

Diberitahu makanan yang patut dimakan sesuai kehendak islam (macamlah makan buah-buah tu haram?), dikatakan melencong kehendak Islam kerana diri sendiri suka makan daging-daging. Tidak tahukan mereka, nabi mereka sendiri jarang makan daging melainkan roti dan buah kurma?

Takkan tak faham-faham ayat ni,
makan daging boleh tapi ada bahaya dan makan buah pun boleh juga serta menyihatkan?

Kata mereka, yang penting ialah berhenti sebelum kenyang dan bukannya semata-mata berkhasiat... tetapi kalau makan buah, makanlah banyak manapun, selalunya tak akan kenyang dan tetapi kita mendapat khasiat!

Makanlah banyak mana buah, kau tak akan kenyang. Makanlah banyak mana buah manis, kau tidak akan kena kencing manis. Itupun tak mahu ikut?

Dikata pula kurma berkat seolah-olah buah lain tidak berkat, tetapi di dalam Quran mereka juga bersumpah atas nama buah zaitun. Makanan pertama dalam syurga mereka adalah buah pisang.

Inilah dipanggil, KEJAYAAN LEBAILISATION kerana apabila seorang kafir, atheis ataupun yang tak serupa dengan mereka berkata benar, mereka akan gunakan 1000 alasan mereka untuk tidak bersetuju.

Inilah dipanggil, KEJAYAAN LEBAILISATION kerana apabila seorang kafir, atheis ataupun yang tak serupa dengan mereka, sekalipun melontarkan idea bernas sekalipun tidak bercanggah dengan agama mereka sendiri, mereka akan cipta 1000 alasan untuk mereka tidak bersetuju.

Intipati tulisan ini bukanlah mengenai kurma, pisang dan sebagainya. Ia adalah nasihat kepada saudara-saudaraku sekalian supaya mendalami sesuatu tulisan dan hayatilah apa yang mahu ditulis oleh penulis.