Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 19 November 2012

ORANG RAMAI BERSEDIA - PENIPUAN SEDANG DI RANCANG






KOMENTAR TUKAR TIUB

rakyat semua berwaspada
berita di bawah ini adalah  bukti yang jelas
bahawa rancangan menipu sedang disususn

spr sedang mengolah persetujuan
peratus akan bertambah?

apa maknanya?

maknanya undi tipu akan masuk
kerana itu peratus berambah

tak pernah sejarah pengundian melintasi 70%
hanya di iraq
hanya di mesir
hanya di zimbabwe
peratus mengundi melintasi 85% hinnga 98%
ini semua kerajaan tipu
ini semua pilihan raya tipu

ingat  2004 bagaimana terangganu dirampas kemabali
undi terangganu mendadak naik hinnggakan  ke 95%
ada kawasan kertas undi lebih dari yang datang mengundi
kepalanya ialah idris jusuh

hari ini idris jusuh
adalah kepala tim – projek terangtganu –
satu tim bekerja dalam gelap
untuk memastikan selangor jatuh

tak percaya tunggu dan lihat
selangor akan jatuh
bukan kerana tak ada sokongan
tetapi penipuan yang telah dan sedang dijalankan

 MENUNTUT 8 TUNTUTAN BERSIH
 
      SPR JANGA PERATUSAN NAIK – berita hairan
Kuala Lumpur: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjangka peratusan rakyat keluar mengundi pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) meningkat lebih 80 peratus.

Timbalan Pengerusinya,  Wan Ahmad Wan Omar, berkata jangkaan peningkatan daripada 73 peratus yang dicatatkan pada PRU-12 itu berdasarkan empat faktor, antaranya kesedaran rakyat yang semakin meningkat terhadap peranan penting mereka dalam proses pengundian demi masa depan negara.

Faktor kedua, katanya, aktiviti politik yang semakin hebat dan rancak oleh pembangkang dan kerajaan, mendorong rakyat yang sebelum ini tidak berminat mengundi, berbuat demikian pada PRU kali ini, manakala faktor seterusnya ialah daftar pemilih yang bersih, mendorong jumlah peratusan tidak keluar mengundi menjadi semakin rendah.

Contohnya tahun lalu saja, SPR mengeluarkan lebih 60,000 nama yang meninggal dunia selepas disahkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), 7,000 nama lagi dipotong selepas sah meletak taraf kewarganegaraan. Bila daftar pemilih bersih, peratusan tinggi tidak keluar mengundi sebelum ini dapat dikurangkan.

Ini antara faktor kenapa saya ramalkan peratusan rakyat keluar mengundi kali ini agak tinggi selain faktor keempat iaitu peningkatan jumlah rakyat yang mendaftar sebagai pemilih. Pada 2010, terdapat 4.3 juta rakyat layak mengundi tapi tidak mendaftar, kini jumlahnya berkurang kepada tiga juta.

Jumlah daftar pemilih terkini ialah 13.052 juta. Peningkatan rakyat mendaftar sebagai pemilih, baik untuk proses demokrasi kerana mereka terbabit menentukan kepemimpinan tertinggi negara, menentukan perwakilan. Ia perkembangan positif, lagi ramai mengundi lagi bagus kerana menunjukkan mereka yakin terhadap pilihan raya negara kita, katanya.

Wan Ahmad berkata, beliau menjangka peratus rakyat mengundi peringkat Parlimen mencecah 80 peratus berbanding purata 73 peratus sebelum ini, manakala peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) pula dijangka lebih 80 peratus, berdasarkan pengalaman SPR sebelum ini.

Peratusan mengundi DUN selalunya lebih tinggi berbanding Parlimen. Saya pun hairan, mungkin pengundi pangkah satu saja, sedangkan mereka dapat dua kertas undi, iaitu DUN dan Parlimen. Mereka buat keputusan undi DUN, bukan Parlimen. Ini dilihat bila kita tengok jumlah kertas undi dalam kotak DUN dan Parlimen tidak sama, katanya.

SEMUA BERSEDIA



9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SPR buat kerja mcm haram jadahhh.. knpa SPR nk tolong sgt parti yg korup tu ?? atau pemimpin SPR pun ada share projek dgn mereka ?? mmg haram jadah kalau mcm tu...

Tanpa Nama berkata...

CILAKA....
pendatang asing diberi susu....

kalbunUMNO berkata...

nak hapuskan ular hancurkan telurnya dulu.
Nak hapuskan UMNO hancurkan spr dulu.

Unknown berkata...

Saya telah di zalimi saya mendoakan supaya org yg menolong org zalim di beri pertunjuk oleh Allah atau dibinasakan

Tokwan Pencen berkata...

Tahan & sekat semua pengundi yg disyaki pendatang.

didi kota belud berkata...

SENARAI DAN TAJUK DOA UNTUK HARI INI.....HANCUR KAN UMNO,HANCURKAN S.P.R...HANCURKAN AES,KAHWINLAH ISHAM CEPAT,AIR AKU LAKU SENTIASA,ISIKAN TEMPURUNG KEPALA AHLI PERKASA DENGAN KAPAS...ISI JUGA KAN..? BANGKRAPKAN SEMUA SYARIKAT ANAK MADEY,PAKATAN MENANG SEMUA KERUSI KECUALI PEKAN DAN PALING WAJIB KITA DOAKAN...BIJI KELINTIT ROSMAH BERHENTI MEMPROSES TAIK PALAT.....HAHAHAHAHAHAHA...

Tanpa Nama berkata...

KALAU menang cara tipu, gaji para menteri HARAM hukumnya.

Tak percaya, cuba tanya ulamak muda umeno.

Tanpa Nama berkata...

Untuk menggelakkan penipuan, SPR perlu dibubarkan sebelum parlimen bubar.Sebab SPR buat kerja barua ni dah lama dah.Dulu guna pengundi hantu, iaitu pengundi dari tempat lain dibawa mengundi ditempat tertentu di mana majoriti BN menang adalah tipis. Sekarang lagi teruk, pendatang di beri IC.Pastikan rakyat membuat tangkapan jika pendatang datang mengundi.Tapi apapun betul kata Taiko kita TT,semua kena turun ke KL 12 Januari ni untuk memberi amaran kepada mat monggol jangan cuba nak bodohkan dan tipu rakyat.Umno/Bn memang telah lama di bakul sampahkan,hanya tunggu piliharaya saja untuk mengesahkannya, dengan syarat penipuan dapat dihalang.

Tanpa Nama berkata...

Warga demokrasi tidak akan berdiam diri lagi jika kali ini kalah disebabkan oleh sistem yang menipu dan tidak adil...