Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 21 Januari 2013

ORANG MELAYU DENGAN ALLAH






 
MENUNGGU GODOT
Ntahnya...mentang2lah bila celek2 mata tu dah Islam, dia ingat Islam tu hak orang melayu...porrahhh!! Teman yang jahil ni pun tahu bila Lim Hong Siang dapat hidayah Allah, dia lebih hebat dari kita yang asalnya melayu, yang sampai tua nak mampus ni pun dok tunggu apa kejadahnya hidayah Islam tu lagi. 

Dah Islam, perintahlah isteri suruh tutup aurat. Dah kata Islam, dok himpun harta rakyat sampai tujuh keturunan tu pasai apa. Dah kata Islamlah sangat terimalah hakikat orang dah tak mau kat hampa.

 Dah kata Islamlah sangat awat dibiarkan pentadbiran negara bergelumang dengan rasuah. Malulah sama kat Cina Islam, India Islam. Cuba najib baca Quran macam ustaz Ravi. Ada reti ka dia?? Mufti dok tunggu fatwa apa lagi.

 Pi la petua kat najib macamana nak memeliki ciri2 pemimpin Islam. Cina Islam berhujah, berceramah dengan tafsir ayatnya...lu boleh ka???itu melayu najib, mustapa muhamad semua tu. Jamil Khir dok saja pasai apa...ajarlah depa mengaji jawi sama. Nama saja timbalan perdana on APA ISLAM DI JADIKAN MILIK KETUANAN MELAYU
Qaseh Bonda
on 1/21/13 

BOLEH KAH ALLAH MENCIPTA 
SESUATU YG TAK SEMPURNA
Tanpa nama 21 Januari 2013 8:50 PG, Orang Melayu kebanyakkannya mana ada mengenal Allah? Kalau mereka mengenal Allah masakan mereka selalu berucap, "Hanya Allah sahaja yang Maha Sempurna, manusia seperti kita tidak".

 Disini sahaja kita boleh nampak bertapa singkatnya fahaman ttg Allah mereka dan juga kontadiksi aqidah mereka - persoalannya, "Boleh kah Yang Maha Sempurna mencipta sesuatu yang TAK sempurna?" 

Itulah dia.. org2 melayu selalu menghafal lagu nasyid tanpa berfikir, "..Walaupun hidup seribu tahun, kalau tak sembahyang apa gunanya.." yg sepatutnya berbunyi, "..Walaupun sembahyang seribu tahun, kalau tak kenal Allah, apa gunanya.." ~ Lebai Bonggok on APA ISLAM DI JADIKAN MILIK KETUANAN MELAYU
Anonymous
on 1/21/13
 
Sebelum nabi lahir lagi nama Allah sudah digunakan. Nama ayah nabi sendiri ialah Abdullah. on APA ISLAM DI JADIKAN MILIK KETUANAN MELAYU





----

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pooraahh... nama Allah orang arab punya, apasal melayu sibuk-sibuk...??? kah..kah..kah..

Matrojak berkata...


Woit TT tak nak explain ker???... takpe biar saya yang explain dgn stail sy.... siarkan tulisan ini jangan tidak siar...hahahahahaha...

Ada beza diantara God ("G" huruf besar) dengan god ("g" huruf kecil)....perkataan God ("G" huruf besar) didalam bhsa Arab ialah Allah... dlm bhsa Melayu ialah "Tuhan" ("T" huruf besar)... yang mana "G" (God) atau "T" (Tuhan) yang huruf besar itu boleh diterjemahkan kpd Allah... yg tidak boleh diterjemahkan kepada Allah ialah perkataan god ("g") atau tuhan ("t") huruf kecil...

Kekeliruan orang Melayu di Malaysia didalam isu ini mungkin kerana disebabkan prejudis dan merasakan mereka sahajalah berada dijalan yang benar, jika tidak mengapakah mereka tidak teliti betul2 kapital huruf awal didalam perkataan God dan Tuhan??

Memang benar orang Kristian mempercayai Triniti tetapi didalam masa yang sama mereka juga percaya Tuhan Yang Esa (yang dieja dengan kapital huruf besar diawal perkataan)... oleh itu mereka juga boleh guna istilah Allah... no sweatlah... hahahahahaha...

Matrojak berkata...

Woit TT tak nak explain ker???... takpe biar saya yang explain dgn stail sy.... siarkan tulisan ini jangan tidak siar...hahahahahaha...

Ada beza diantara God ("G" huruf besar) dengan god ("g" huruf kecil)....perkataan God ("G" huruf besar) didalam bhsa Arab ialah Allah... dlm bhsa Melayu ialah "Tuhan" ("T" huruf besar)... yang mana "G" (God) atau "T" (Tuhan) yang huruf besar itu boleh diterjemahkan kpd Allah... yg tidak boleh diterjemahkan kepada Allah ialah perkataan god ("g") atau tuhan ("t") huruf kecil...

Kekeliruan orang Melayu di Malaysia didalam isu ini mungkin kerana disebabkan prejudis dan merasakan mereka sahajalah berada dijalan yang benar, jika tidak mengapakah mereka tidak teliti betul2 kapital huruf awal didalam perkataan God dan Tuhan??

Memang benar orang Kristian mempercayai Triniti tetapi didalam masa yang sama mereka juga percaya Tuhan Yang Esa (yang dieja dengan kapital huruf besar diawal perkataan)... oleh itu mereka juga boleh guna istilah Allah... no sweatlah... hahahahahaha...

Tanpa Nama berkata...

Bolehkah Tuhan takdirkan orang baik masuk neraka???? Bolehkah Allah masukkan orang jahat ke dalam syurga???? Jawab melayu ...jawab...

Allah Maha Berkuasa...bolehkan ALlah masuk ke dalam botol beer????? Jawab melayu...jawab....

Tanpa Nama berkata...

Aku Muskhil sebenarnye

Orang nelayu ni malas membaca yang orang kritian nak terjemah ke bahasa melayu buat apa? Sape la nak baca Injil2 ni nanti jadi alas bungkus nasik lemak aje..

Sampai nak terjemah tuhan jadi Allah pun buat apa? Bukan Allah tu nama KHAS? kalau manusia nama KHAS ni dia tak terjemah tetap akan pakai nama tu misalnya MAHATHIR tetap MAHATHIR takda pulak diterjemah jadi ex-prime minester atau mamak? Jadi dalam bible mana ada nama Allah tu?

Jadi aku muskhil kenapa God dalam bahasa ingeris nak diterjemah jadi Allah pulak aisyeh.. Kat mana mereka belajar bahasa ni?

Tapi kalau nak pakai tak salah pun kalau nak habaq Allah tu yang bagi Jesus kitab injil. yerla memang la Allah kan bagi Nabi Isa.. tu orang melayu faham le..

tapi kalau ikut kat penang ada 40 perkataan selain Allah termasuk masjid, surau dan lain-lain yang telah dicopyrightkan untuk orang Islam sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Apa yang Ustaz Harun Din al-hafiz tu betul. Signifikannya kenapa Allah turunkan ayat 112 surah al-ikhlas. Terutama untuk menjawab kata-kata golongan musyirikin ketika itu. Memang sebelum zaman jahilliah, mereka menggunakan perkaataan Allah. Malahan agama Islam itu sendiri bertapak lebih lama dari itu (kisah nabi-nabi dalam al-quran itu sendiri bermula sejak Nabi Adam AS).

Bukan hendak menghalang mereka menggunaka perkataan Allah. Tapi apa signifikannya mereka ingin menggunakan perkataan itu padahal sebelum ini mereka selesa dengan perkataan Tuhan/God. Dan adakah Allah mereka sama dengan Allah pada pandangan Islam. Dan apa pemahaman mereka tentang Esa seperti Matrojak katakan itu.

Cuba tengok pandangan penceramah ini.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mxMPh9ek-8o

HALIMI MN berkata...

Cadangan semua Melayu ni dan Ulam mak Melayu seangakatan dengannya kumpul Ulama seluruh dunia buat satu fatwa perkataan Allah hanya untuk orang Melayu Malaysia saja.

Tanpa Nama berkata...

Abang TT pencerahan tentang kalimah Allah.

Kalau dari segi bahasa dan akidah yang aku belajar sedikit sebanyak bahasa Arab, Al bermaksud yang satu, yang tunggal. Kalau Kristian nak guna ALLAH dah jadi tidak tepat terjemahannya. Sepatutnya kalau nak terjemah ke arab konsep trinity, 3 tuhan tu Tallah kot.

Dalam Quran sebab banyak disebut ALLAH maka ianya telah menjadi seakan nama khas jadi biasanya tidak diterjemahkan sebagai tuhan yang satu atau tuhan yang tunggal. Lebih shortform dikenali sebagai ALLAH sahaja. Jadi biasanya Quran yang diterjemah dalam bahasa apapun mengunakan nama ALLAh sahaja. Memang Allah tu tungal yang satu tiada beranak dan diperanakan. Jadi ALLAH tu lengkap dan ringkas menerangkan sifatnya. Jadi itulah maksud dan makna Allah.

Manakala dalam Kristian tidak mengunakan nama Allah kerana konsep sudah berubah maka "Lah" diterjemah sebagai tuhan atau God atau Lord sahaja. Tidak dijadikan sebagai nama khas iaitu ALLAH.

Mari kita belajar bahasa arab dalam memahami setiap patah perkataan dalam Al-Quran.

Tanpa Nama berkata...

Matrojak :) Kapital/Huruf Besar pulak hujahnye..

Pada nama Allah itu sendiri sudah menerangkan AL itu yang satu, yang Esa, Yang tunggal yang tiada dua atau tiganya. yang tiad aberanak atau diperanakan.

Kamu orang Islam disuruh mengucap Kalimah Shahadah tidakkah kamu fahami setiap maknanya? Tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH? adalah juga tida tuhan yang disembah melainkan tuhan yang satu.

Begitu hebatnya kalimah tuhan dia menafikan tiada tuhan kemudian memberikan pengecualian iatu dirinya. Tiada tuhan yang disembah kecuali tuhan yang satu atau Allah.