Rabu, 8 Mei 2013

SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT






  • PRU13: BN jangan kecewa, kata Rais
  • NONE"Soal angka memang akan sentiasa dimainkan, iaitu 140 kerusi pada 2008 dan 133 pada 2013... tetapi harus diingat, BN telah dapat menawan Kedah," kata  Rais Yatim



KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit..UNTUK SEMENTARA WAKTU PEROGOL AMAH SELAMAT...kah kah kah..

kah kah kah ...TAPI KAPAL KOREK AKAN TERUS MENGOREK.... kah kah kah..


-----

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PRU 13 – Permulaan Generasi Baru
Keputusan pengundian memihak kepada Barisan Nasional, tahniah saya ucapkan. Untuk Pakatan Rakyat(PR) usaha anda telah berjaya, walaupun tidak ke PUTRAJAYA. Ada peningkatan dalam jumlah kawasan Dun dan Parlimen. Terlalu banyak teori yang dilemparkan oleh semua pihak dengan keputusan PRU13 ini. Dulu ada “Tsumawi” skarang ada “Tsunami Cina” dan macam-macam. Bagi saya ia adalah penentangan dari golongan menengah dan golongan muda. Kos sara hidup yang tinggi di kawasan bandar besar dan pinggir bandar. Jika dikira purata penduduk bandar yang bergaji basic rm3000 sebulan mereka masih dalam lingkungan sederhana. Secara purata mereka mengabiskan dalam rm20~30 sehari untuk pergi berkerja ( petrol, tol,makan, rokok), kereta rm600, sewa rumah rm600 (jika membeli rumah Double story dalam rm700~800 jika harga pasaran rm180,000). Keperluan harian dalam rm500 (bil telephone, utility, kad kredit dan lain-lain), untuk keluarga di kampung rm200, bayaran ptptn rm200. Tetapi untuk basic rm3000, mereka hanya memperolehi gaji bersih sekitar rm2500~2600(ditolak kwsp, sosco dan income tax). Sehingga hujung bulan mereka hampir tiada simpanan.
Berbalik kepada PRU13 ini, mereka hanya ingin sedikit pengurangan dari kos sara hidup ini. Tidak banyak pilihan yang diberikan kepada golongan ini. Mereka mengharap mendapat harga kereta yang murah, tol yang murah, harga petrol yang murah, rumah teres yang berharga kurang dari rm150,000 dan sebagainya. Agar ia dapat memberi manafaat dengan gaji yang mereka terima dan ada sedikit simpanan untuk mereka di kemudian hari. Saya tertanya dalam hati adakah mereka ini bangsa cina sahaja? Tidak, mereka terdiri dari anak-anak melayu, cina dan india yang berpendidikan. Mereka seperti kita semua, cuma mereka ini generasi baru. Mereka menggunakan Iphone 5 atau Samsung galaxy s4 sehari selepas dilancarkan. Mereka terpengaruh dengan cara hidup anak-anak pemimpin kita. Mereka melepak di club atau kawasan elites . Mereka mahu pakai camaro tetapi hanya mampu membeli satria NEO kerana gaji mereka hanya sekitar rm3000 sahaja. Mereka ini yang berharap Mitsubishi lance akan dijual seperti harga proton preve dan mereka mampu memakainya.
Dalam benak hati saya bertanya lagi, adakah kita perlu pemikir hebat (think tank)dari luar untuk menyelesaikan masalah ini? PRU13 adalah suatu permulaan bagi harapan anak-anak muda. Apa yang kita semua belajar tentang PRU13 ini suatu yang luar biasa dan baru. Mereka pemimpin tidak boleh lagi berkata “Saya bersama kamu semua” tetapi mereka perlu lalui seperti mana anak muda lalui. Lima tahun akan datang akan ada PRU lagi, pengundi yang lama akan digantikan dengan yang baru. Pinggir bandar akan menjadi bandar kecil, kampung akan menjadi pekan. Bagaimana dgn kos sara hidup 5~10 tahun akan datang? Masihkah ada lagi kangkung, pucuk ubi depan atau sebelah rumah abah saya. Atau pun di kebun kakak saya?
*Apa yang bermain di minda saya*

Tanpa Nama berkata...

Untuk sementara waktu perogol amah selamat Kah kah kahkahkahkah Joke of the day

DIDI KOTA BELUD berkata...

Jangan lupo sipembunuh.....hehehehe

Tanpa Nama berkata...

Robengah lupa bahawa banyak kerusi di tambah PR di Penang.selanor and ternganu....

Dia selamat selagi rejim berkuas...

But i think the present goverment will collapse soon.wont last for long due to unternal tussle..

Futhermore the PR which suppose to be legal govemrment now has plenty evidece to prove to the world about the tainted Election comission..Dont have to depent on the kangroo coutt and the licing k-nines