Isnin, 22 Julai 2013

PENCERAHAN TENTANG PULAU COCOS





PULAU KEELING
PULAU COCOS ATAU PULAU KEELING
Melayu yg dtg ke pulau cocos ni dulunye hanye jadi hamba dan gundik saje kpd inggeris. Tapi lama kelamaan die berkembang mnjadi komuniti yg besar. Pulau cocos ni merupakan pangkalan komunikasi british di asia.

 Pernah terjadi pertempuran british dan jerman di pulau ni masa perang dunia pertama. Perang dunia kedua jepun pernah bom tapi takde ape2 kerosakan. Masa perang dunia kedua, kebanyakkan komuniti melayu dah dipindahkn ke tawau, sabah dan semenanjung malaysia. Katenye atas alasan keselamatan. 

Mase tunku sebok dgn perjanjian london sebelum merdeka, british2 cepat2 masukkan pulau cocos ni di bawah pentadbiran australia. Mungkin ade sape2 yg boleh bagi pencerahan sebab ape british betul2 nak ambik pulau cocos dan pulau krismas ni. on MELAYU TAK PERLU KETUANAN MELAYU
Publish | Delete | Spam
Anonymous

on 7/21/13

----------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semasa perang jepun... australia dan gabungan telah menghantar 18 orang komando di pedalaman sarawak.(operasi semut)..
salah seorang dari 18 orang tersebut adalah seorang melayu australia.. yg bekerja sebagai pencari mutiara...

Tanpa Nama berkata...

Pulau Cocos ni asalnya adalah sebahagian daripada negeri2 selat selain dari penang, melaka dan singapura. pulau ni juga kaya dengan bahan semulajadi iaitu kelapa (cocos nausifera; hence the nama cocos ) sebagai bahan dagangan dan mineral phosphate, bahan yang amat diperlukan oleh pihak British satu ketika dulu.

Selain dari itu, pulau Cocos yang sinonim digelar pulau kembar dengan Chrismas island, merupakan pusat menara perhubungan strategik pihak British dilautan Hindi.

mungkin itu punca utama yang menjadi pujaan hati British dahulu sebelum akhirnya di jual oleh keluarga Clunies Ross kepada Australia pada lewat 70 -an. mungkin juga ada sebab2 lain yang diklasifikasi sulit oleh pihak2 berkepentingan.

maybe orang2 tua bangsa Cocos ada maklumat lanjut yang lebih detail. Apa pun, dengan jumlah mereka hanya sekitar 5-10 ribu orang, mereka ini boleh dianggap rare breed.wallahualam.

Tanpa Nama berkata...

kira power jugak la intel pakcik winston churchill.geng2 melayu pattani jugak dipindahkan dari pattani ke sungai limau,baling,kedah SEBELUM jepun sampai ke kota baru.geng2 first sebelum perjanjian siam-kedah 1909,tukar2 negeri pattani-perlis-kelantan.jepun mmg tak penah masuk baling tau,tp mrk sampai ke alor star,sungai petani,penang ikut jalan keretapi.sungai limau tu sangat2 ceruk sbb banyak bukit.jd british lambat buat jalan.bila padi tak menjadi,getah jatuh 30sen,gula naik 30sen,empang pedu mula naik-the rest is history.pak cik hisham!bapak aku ada dibelakang pakcik hari itu.

OMAR MC KENZIE berkata...

Ooohhhh....ini pulau strategik dilautan hindi....pelayaran dari india ke australia akan singgah disini...dengan belanda di indonesia..maka susah mau keindonesia.....apa apa hal...rujuk keluarga ross di cocos...ross ini bekas raja di cocos.....maju pulu kita.

Tanpa Nama berkata...

titik sempadan maritim untuk kepung melayu nusantara...kalau ikutkan jarak..indon lebih layak...aussie dan malaysia serta singapura dan british dan satu lagi negara adalah 5 defences allied yg ada perjanjian pertahanan..tiada indon,thailand,brunei dan phipino tp thailand allied singapore while us allied pilipina...yg tinggal indonesia ajee terkapai2...