Rabu, 3 Julai 2013

POLITIK DUNIA - SYRIA - WAJIB BACA







APA  BERLAKU DI SYRIA?

Saya pernah sampai ke kota Damas – panggilan manja  warga Arab untuk kota Damsheik atau Damascus untuk warga Barat.  Ini lama dahulu ketika saya berkelana.  Saya datang dari Hong Kong membawa jemputan dari Asia Students Association (ASA) kepada Persatuan Pelajar Syria untuk hadir ke Kongress ASA di Chiengmai Thailand. Justeru saya menjadi tamu Persatuan Pelajar Kebangsaan Syria.

Sebelum sampai ke Damas saya telah melintasi Amman Jordan. Saya  membawa jemputan yang  sama.  Saya diberitahu bahawa Persatuan Pelajar Jordan dalam buangan beroperasi di Beirut. Bagitu juga dengan GUPS – General Union of Palestine Students. Justeru saya wajib juga dari Syria ke Lebanon. Ketika ini Perang Saudara di Lebanon baru bermula.

Saya tersangkut hampir dua minggu di Damas. Bumi Arab inilah yang menjadi permulaan  jejak dan tapak saya berkelana. Saya tersangkut kerana jalan utama dari Damas  ke Beirut telah ditutup kerana Perang Saudara. Lalu untuk membunuh masa saya meligari kota Damas.

Pada tahun 1974, saya saperti ramai anak-anak  muda di Malaysia tidak ada langsung ada  kefahaman tentang Sunni dan Shia. Ketika saya membesar saya  tidak mengetahu tentang wujudkan dua mazhab ini. Yang  saya fahami  - saya ini adalah penganut Islam tidak lebih dari itu. Sunni dan Shiah ini tidak pernah wujud dalam fikrah saya.

Saya  bertemu dengan mazhab Shiah di Iraq. Ini pada tahun 1975 – lama  sebelum Revolusi Iran  kerana saya telah menjadi tamu Persatuan Pelajar Iraq. Malah sebelum dunia membaca tentang Ayatollah Khomeini saya telah melawat Karbala dan Najaf. Ketika saya melawat Najaf Ayatolalh Khomeini  masih lagi ‘orang buangan’   Najaf sebelum  dia dihalau  keluar dari Najaf   ke Kuwait dan berakhir di Paris.

Dengan pecahnya  Revolusi   Iran  penganut Islam di Malaysia telah disedarkan tentang wujudnya satu lagi mazhab Islam yang dipanggil Shiah. Penganut Shiah di Iran telah bangun melawan Shah Reza Pahlevi. Raja  Iran ini telah dinaikkan ke tahta oleh CIA. Justeru, Revolusi Iran telah melonjakkan naik  kesedaran tentang Shia dikalangan anak-anak muda Islam diseluruh dunia. Mazhab  Shiah dilihat membawa garis melawan imperialis.

DAMASCUS ANTARA KOTA TERTUA


Hari ini,  pada tahun 2013 – kita sedang  melihat bagaimana Islam telah dijadikan musuh oleh kuasa imperialis Anglo-Amerika. Sesudah tamatnya Perang Dingin  dan runtuhnya Tembok Berlin  (1989)   pernah diharapkan politik dunia akan membawa pencerahan dan keamaman untuk umat manusia.  Harapan ini meleset. Kaum pemodal, kuasa militer, peniaga senjata antarabangsa bersama dengan politikus  kanan telah memilih Islam sebagai musuh baru.

Di zaman Perang Dingin dahulu  yang dijadikan  musuh ialah negara yang menggunakan sistem ekonomi Sosialis,  kaum Sosialis dan kaum Komunis. Mereka bukan hanya ditohmah dan difitnah malah mereka dibantai dan dikorbankan. Kali ini yang menjadi musuh ialah Islam. Ini yang sedang  kita saksikan.

Awas, kaum pemodal antara bangsa dengan cekap telah menggunakan  perbezaan mazhab – Sunni dan Shia – untuk membantai umat Islam. Perbezaan Sunni/Shiah ini sedang dijadikan senjata ulung untuk membantai  warga Syria.

DAMASCUS KOTA SEJARAH ZAMAN

Saya akui disini bahawa  manusia yang bernama Bashar al-Assad itu mungkin bukan sosok terbaik untuk dijadikan contoh pendemokrasian di Syria atau untuk bumi Arab/Islam.  Dibelakang gerakan anti-Bashar ini sebenarnya ada ajenda yang lebih besar yang telah dirancang oleh kaum imperialis Anglo-Amerika. Pekara inilah yang ingin saya terangkan agar ianya dapat membawa pencerahan untuk kita semua. Ini bukan bermakna saya lebih bijak dari pembaca. Apa yang saya paparkan ini hanya satu analisa  dari  kajian, pembacaan  dan pengalaman saya.

Justeru, sekali lagi saya tegaskan disini bahawa apa yang berlaku di Syria itu bukan pertempuran Sunni dan Shiah. Apa yang sedang berlaku ialah pembantaian warga Syria  - Sunni, Shiah, Kristian, Baath atau Majusi. Perperangan dan pembunuhan di Syria ini adalah sebahagian dari ajenda Anglo-Amerika untuk menaklok bumi Arab. Kenapa perlu di taklok bumi  Arab? Jawabnya: minyak.

Kita harus faham bahawa yang kata-kata lunak, janji-janji manis dari Clinton, Bush atau Obama terhadap  Warga Islam hanyalah kata-kata. Kuasa imperial Anglo-Amerika memiliki ajenda yang telah lama dirancang. Contohnya : serangan keatas Iraq telah  lama dirancang -  jauh sebelum ledakan WTC di New York tahun 2001.

DATARAN UMMAYAD - DAMASCUS

Pendemokrasian yang diajukan oleh kuasa imperial Amerika itu bunyinya amat lunak. Lalu saya meminta semua pembaca bertenang dan berfikr sajenak. Kenapa demokrassi hanya perlu diwujudkan di Libya, Mesir, Iraq dan Syria. Kenapa demokrasi tidak diajukan kepada  Saudi Arabia.

Dari fakta pembacaan  - negara Saudi yang kaya raya dengan duit minyak ini tidak langsung memiliki ciri-ciri demokrasi jauh sekali menghormati hak asasi manusia. Malah kita sering terbaca berita tentang bagaimana warga asing yang bekerja di Saudi dijadikan hamba abdi sama saperti dizaman Rasullulah.

Sebuah lagi negara Arab yang  bagitu kuat menyokong dan memberi dana dan senjata kepada gerombolan pengganas untuk menyerang Syria ialah Qatar. Atas nama Islam , atas nama Sunni , senjata  telah dihantar  untuk membunuh Shiah.  Qatar memberi duit dan senjata  kerana ingin  membangunkan Syaria untuk menjadi  sebuah Darul yang lebih demokratik.  Mari kita bertanya:  bila ada pilihan raya di Qatar? Demokratik sungguhkah  negara yang bernama  Qatar ini?

Telah saya katakan tadi  bahawa semua ini berlatarkan keperluan kaum  pemodal antarabangsa untuk menaklok  bahan bakar petrolium.   Iraq dahulu bebas dan merdeka.  Iraq TIDAK membenarkan syarikat minyak asing masuk membuat cari gali. Kini Iraq telah dibuka untuk Shell, Esso, Exxon termasuk Petronas. Yang  masih berdegil melarang syarikat luar dari mencari gali minyak hanya Iran.

Untuk menundukkan atau menyerang  Iran, Syria perlu dijatuhkan dahulu. Ini kerana Syria dan Iran  memiliki hubungan yang intim semanjak zaman Presiden Hafeez dan zaman Khomeini. Hubungan ini diikat pula dengan perjanjian bantu membantu  dari segi ketenteraan.

KOTA ALEPPO - INDAH BERSEJARAH
Apabila kita membaca pilitik Iran atau Syria atau Timur Tengah maka kita wajib memahami juga peranan negara Zionis Isreal.  Israel telah dipacakkan ditengah bumi Arab oleh kuasa imperial Anglo-Amerika sesudah Perang Dunia keDua. Zionis Isreal  bergerak  sebagai pengkalan tentera Amerika. Israel  menjadi Polis  untuk Amerika.


Sahehlah bahawa  bahan bakar minyak petrolium ialah kunci kepada semua ini.  Ekonomi kapitalis dunia  hari ini dijana oleh bahan bakar petrolium. Tanpa petrol dunia yang kita kenali hari ini akan berubah wajah.  

Kalau kita beli minyak  dari stesen Petronas kita menggunakan duit ringgit. Kalau beli minyak di Pakistan wajib menggunakan Rupiah. Tetapi jika Malaysia atau Pakistan mahu  membeli minyak dipasaran dunia, negara ini wajib menggunakan dolar.
  
Jual beli minyak dalam pasaran dunia hari ini wajib menggunakan dolar. Inilah hasil  perjanjian yang telah diikat oleh Presiden Nixon dengan Raja Faizal  - pada tahun 1972 – ketika dolar tidak lagi bersandarkan emas. Saudi sebagai pengeluar minyak terbesar dalam dunia mewajibkan minyak dibeli dengan dolar. Perjanjian ini memastikan Saudi dapat senjata dari  Amerika. Amerika juga akan  memastikan rejim  Saudi selamat dari diganggu gugat  oleh  Isreal atau musuh dalaman.

Maka munculkan apa yang dipanggil sistem PetroDollar.  Dolar Amerika menjadi kukuh. Ini kerana banyak negara dalam dunia hari ini TIDAK memiliki minyak. Tetapi, negara-negara  ini memerlukan  minyak. Maka negara ini wajib mengekspot  barangan kepada Amerika untuk mendapatkan dolar. Dengan adanya dolar baru minyak dapat dibeli.

BAZAR ANTARA TERTUA DIDUNIA


Disinilah muncul  kong kalikong yang paling besar. Amerika terus mencetak dolar untuk membeli barangan impot. Hakikatnya ekonomi Anmerika hari ini adalah ekonomi silap mata. Maka kerana itu apabila Saddam mahu menjual minyak tanpa menggunakan  dolar  -  Saddan Hussein dibunuh.  Gadaffy juga menerima nasib yang sama apabila dia mahu menukar dolar  dengan mata wang lain.

Kong kalikong Amerika ini bukan TIDAK disedari. Ramai yang tahu tetapi terpaksa sujud kepada Amerika kerana kuasa bala tentera Amerika berselirat dalam dunia hari ini. Semua negara kini tertalok dibawah kuasa Anglo-Amerika.   Dulu ada Empire Rom – kini kita dijajah oleh Empire Amerika.

Saudi memiliki simpanan  minyak  terbanyak dalam perut buminya. Negara kedua ialah Iran. Justeru Iran wajib ditundukkan.  Jika Iran menjual minyaknya tanpa menggunakan dolar pasti ekonomi Amerika terjejas. Kerana inilah  dibuka kesah Sunni dan Shiah. Kesah ini bertujuan untuk menutup kesah bangkai dolar yang semakin mencemaskan dunia kapitalis.

Ketika saya di Beirut pada tahun 1975 – saya telah melihat kematian dan pembunuhan dalam perang saudara. Kali ini saya hanya berkeupayaan untuk  menulis. Tapi saya tahu apa rupanya  perang saudara yang sedang berlaku di Syria. 

Saya akhiri dengan satu pertanyaan: kenapa kita  tidak dapat memahami bagaimana kaum pemodal, towkay penjual senjata dan politikus kanan yang kaya raya terus mengadu dumba kita. Di Lebanon - Christian dengan Islam. Di Rawanda Tutsi dengan  Hutu. Di Syria Sunni dengan Shiah. Dan di Malaysia Melayu dengan China. ( TT)

DIMUSNAH OLEH
KUASA IMPERIAL
ANGLO-AMERIKA

 

NOTA
tulisan ini telah disiarkan
oleh SUARA KEADILAN
sesiapa yang ingin melanggan
akhbar mingguan ini sila pukul talipon
03-92-21-10-45


----------

15 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

DEAR TT,

BEAUTIFUL WRITING.ssNo

Libang Libu berkata...

Tuan TT,

Ayat lu yg paling mahal - Di Lebanon, Christian dengan Islam. Di Rawanda, Tutsi dengan Hutu. Di Syria Sunni dengan Shiah. Dan di Malaysia, Melayu dengan China.

Tanpa Nama berkata...

Ini pencerahan dari TG HAJI HADI:

http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/20106-apa-yang-tersirat-disebalik-konflik-di-syria-

Hamidi Fizie Bin Ahmad berkata...

Ada tambahan bro...
Di Lebanon,Kristian dengan islam,Di Rwanda,tutsi dengan Islam,Di Syria,Sunni dengan Shiah,Di Malaysia Melayu dengan cina,...Didalam Utusan,Apa lagi Cina mau..kah..kah..kah...aku tang ayat apa lagi cina mau tu lawak siot...itulah satu2nya tajuk akhbar paling lawak aku pernah baca

Tanpa Nama berkata...

Dat rite bro! Tp tula,masalah org kita ni x kritikal minded..dok sibuk pikir hal syiah-sunni..smpikan musuh yg nyata pn x nmpak,bila ulas,dorg ckp kna dgr ckp ular dlm semak mcm usop qardawi tu...tp bab org islam kat myanmar?usop qardawi pn bisu seribu bahse! Perut lapo la bro..gi makan McD jap! Kuikuikuikui!

Tanpa Nama berkata...

Syabas Bro. Malangnya di Msia ni sbhgian agamawan menggunakan masjid/ surau utk membelasah Syiah. Kemudian ramai pula mamat tak berotak dlm fb dok jadi burung kakak tua mengulang ulang fatwa bengong para ustaz separuh masak tadi. Yg memburukkan lagi keadaan agen2 Saudi bermaharajalela di tgh2 masjid menghalalkan darah Syiah. Ramai dah muslim berakal malas nak ke sbhgian masjid dan surau. Cth Masjid TTDI Jaya Shah Alam.

Tanpa Nama berkata...

boss, tu yang gua jeles ngan lu.lu umur muda2 sudah keluar tengok tempat org.buka mata,buka minda (buka seluar? :)) kenal awek / org dari serata dunia. gua respek lu sebab lu bercerita berkongsi rasa solely based on your own experience. bukan mcm sesetengah org, cakap berdegar2 tapi isi tarak.kosong.nil. tau nak memaki org lain je...

maybe someday before lu mati, lu sempat bukukan pengalaman lu bertahun berkelana. lu kena mulakan draft dari sekarang sebelum terlambat. gua org 1st beli. yg penting, lu mesti kasi otograf.senang nanti gua jual mahal2 kat e-bay! kahkahkah

DIDI KOTA BELUD berkata...

Siapa nak tukar negara...tukar sekarang...ini negara mahathir....negara kutty....negara pendatang tanpa idzin...tak caya...pi 7 eleven taman megah ss 24 pj.....orang nepal nama sete jadi cashier....heheee...burrrbbbbb...baru makan restoran seafood FATTY CRAB....sodap...tt...ko suka anjing kan....hahaha...sebelah restoran ini ada banyak anjing dan kuching untuk dijual....gila kau sial....meke duduk dalam ekonnn kauuuuuuu.....hahahahha

Tanpa Nama berkata...

kemusnahan warisan besartamadun Islam. selama 20 tahun baginda Rasullah SAW berulang alik dari Mekah ke Syam (Kota Dhamsyik), memimpin kabilah berniaga.
imperialis mengadu domba, menakluk minyak memusnah bukti kehebatan Islam.

Tanpa Nama berkata...

Zionis anglo amerika tak henti mengadu domba hatta sesama islam, kristian, sunni, syiah atau melayu akan dilaga2kan demi kuasa dan wang

Tanpa Nama berkata...

sebab melayu ni bangsa pukimak dan hipokrit!penat dah aku bagitahu kt orang FSA ni teroris yang ditaja CIA dan Amerika macam mane korang blh percaya???pukimak melayu lagi sekali!hipokrit!

Tanpa Nama berkata...

senang cite pegi sana bro...baru tau cerita benar...
toksah nk salahkan org...
berapa ramai suni mati kat sana...
sunni yg mati tu sapa, pompuan, budak,bayi @ laki2...
berapa ramai syiah yg mati kat sana...jika ada sapa dia; askar????
semua manusia buta semasa di dunia, dan dicelikkan matanya selepas mati...
dan kita akan ditanya "apakah yg kau telah lakukan untuk menolong saudara seagamamu yg tertindas!"

Tanpa Nama berkata...

walopon Najib bukan la sosok terbaik untuk dijadikan rujukan terbaek untuk demokrasi Malaysia,namun agenda Keadilan dibelakangnye ade dajjal yg lebih besar untuk menjahamkan negare kite.

Tanpa Nama berkata...

Makaseh, Aku skrg percaya negara memerlukan sekularist yg pintar untuk mentadbir. Kalau org agama aku lebih percaya puak Syiah dari Sunni. Aku tengok yang sunmi semua hampeh. Morsi cth terbaru. Syiah aku tengok lebih perform. Iran, Hezbollah. Cerdik betul puak Syiah. Yang Sunni ni termasuk, puak sesetengah Ustaz, puak FSA sembelih paderi pun depa share dan puji. Agama Sunni ni byk tak pakai akai.

Tanpa Nama berkata...

SYIAH AMERIKA ZIONIS- ANAK DIDIK DAJJAL LAKNATULLAH!