Rabu, 7 Ogos 2013

ANJING KUCING DAN KURA KURA








MEMANG BANYAK SILAP TENTANG ANJING
Memang byk salah faham tentang bab anjing ni. Kalau ikut ilmu fiqh, kita bleh makan binatang buruan yang telah digigit anjing terlatih, tetapi jadi haram memakan binatang yg digigit anjing gila. Ada pendapat kata air liurnya saja najis berat, ada kata keseluruh anggotanya najis berat dan ada juga kata boleh pegang kalau kering. 

Khilaf byk itu pasal byk kekeliruan dlm masyarakat terutama org Melayu Islam coz kita byknya dengar n terima bulat2 saja apa ustad cakap coz ustad itu ustadla kan, mestila depa lebih tau dari kita. (Anjing pun ada kemuliaan yg Allah bg kepada binatang ini kalau binatang ini ada ilmu. So ada perbezaan anjing gila ngan anjing dilatih khas). 

Kisah pemuda dengan anjing dan pelacur dengan anjing, serta pemuda kahfi dengan anjing mereka diceritakan dalam hadith dan Al Quran dan semuanya kisah2 syurga. Tapi.... Bab Maznah pencinta anjing tu berbeza. Dah tau orang Melayu memang sensitif bab anjing2 ni buat apa pergi kacau. Lagi satu, hal Hari Raya, ianya bukan on TOLONG JANGAN KELENTONG
Publish | Delete | Spam
Anonymous

on 8/6/13


SILA KLIK IKLAN INI

------------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

(1) orang Islam tidak simpan anjing dalam rumah (2) simpan anjing dalam rumah / kurung anjing suat penderaan kepada anjing.

Tanpa Nama berkata...

Inilah sebabnya saya lebih suka politik/kerajaan berkonsepkan sekular. Dimana kepercayaan/agama, sepatutnya hal peribadi secara individu, manakala undang2 negara & politik seharusnya sekular.

Ini kerana negara sekular dapat menampung kepelbagaian kepercayaan, tetapi negara teokrasi (agama) tidak dapat menampung kepelbagaian kepercayaan... cuba bayangkan... ini sebagai perbandingan atau contoh masalah yg mungkin timbul...

Negara yg mazhab rasminya; anjing najis/kentut batal wudhu, akan menangkap rakyatnya yg mempunyai kepercayaan anjing adalah suci.

Negara yg mazhab rasminya; anjing suci/kentut tidak batal wudhu, akan menangkap rakyatnya yg mempunyai kepercayaan anjing adalah najis.

Negara sekular: Anjing najis atau anjing suci atau kentut batal wudhu atau kentut tidak batal wudhu - Siapa peduli (Who care)???